Sykt bra både på svømming og løping 

Skikkelig kult, det er vel elitenivå. Hvordan er du på lengre distanser? 3k, 5k og 10k løping?
Vant en del konkurranser i løping korte distanser men suger på 3000 og 5000
Over 5000 kan bare bli mosjonistnivå, og knapt nok det
Dette er et tema som mange diskuterer, og som ingen virker å ha ett fast svar på. Altså hvilken dag de skal trene styrke uten at det skal gå utover løpingen.
Alderen skal ikke være noe problem. Jeg tenker det kommer an på hvordan type økter du har i løpet av uka, og hvilke økter du prioriterer. Trener du intervaller? Trener du mot noen løp? Trener du variert intensitet?
De ukene du bare har én hviledag tenker jeg ihvertfall det er lurt å ta et par helt rolige turer - hvis du topper ut noen uker på 90min x 6 blir det stort kilometerantall.
En liten “regel” er at man burde trene det du prioriterer mest først.
Selv så prøver jeg å blokklegge.
Nå i vinterhalvåret har jeg typisk 3 styrkeøkter i uka + 1 rask mølleøkt + evt rolig alternativ trening som langrenn, sykkel evt jogg hvis vær og føre er bra. Synes selv jeg har tilpasset meg mot tung styrke etter 2-3 uker men jeg løper heller ikke dagen(e) etter ha trent bein.
I sommerhalvåret har jeg 1 styrkeøkt i uka for å vedlikeholde og prøver ha to dager med intervaller, da legger jeg alltid styrke dagen etter intervall (som er økta jeg vil ha best kvalitet på) med rolig tur eller hvile dagen etter styrke.
Da ser uka sånn ut hvis vi starter på mandag:
rolig/hvile - intervall - rolig - intervall - styrke - rolig/hvile - langtur.
Skal sies at jeg er straks 50 selv med to barn og ofte altfor mye å gjøre på jobb, så dette er i en optimal verden hvor familiekabalen går opp - ting tilpasses på best mulig måte hele veien.
Planen nå er å ha 3 styrkeøkter i uka fram til februar en gang - da blir det en ny blokk mot halvmaraton i april.
Hvis kilometerantall pr uke er viktig for deg tenker jeg du burde sette deg ned med excel og legge en god plan, så skal det sikkert gå fint få inn to styrkeøkter også.
F.eks kan det være lurt å løpe 2 x 40 min en dag istedenfor 1 x 80 min (vesentlig mindre belastning)

3 x 1000 ?
Jeg tok ca 1.7km drag på et flatt parti der jeg har kjørt intervallene nå som løpebanen er islagt så dette er hele strekning. Vanligvis løper jeg på sykkelbanen, men den er ikke måkt så da blir det på fortauet med noen fotgjengere. Egentlig er tanken 3x8 minutter, men det gikk litt fortere (eller strekningen er litt kort) så det ble:
Rolig oppvarming 28:48@7:08/km med noen stigningsløp (133 bpm)
Drag 1: 7.24@4.25/km
Rolig 2min
Drag 2: 7:17@4:18/km
Rolig 2min
Drag 3 7:41@4:30/km
Nedjogg / gange 22:51@7:53/km
Er veldig fornøyd med farten i dag spesielt fordi det fortsatt er litt vanskelige forhold med snø (selv om det var bedre enn tirsdag)
Kan skrive under på den!
Jeg har i årevis trent, eller som jeg liker å kalle det: gjort bevegelser hos min lokale fysioterapeut, hvor de har bra apparater og godt miljø/hyggelig.
Har senere tid begynt å «trene», altså å legge på mer og mer styrke.
Men for drøye to år siden begynte jeg å svømme, og det har jeg fortsatt med. Første gang i mitt over 60 år lange liv at jeg holder på med samme aktivitet, uten å ha ønske om å kutte ut.
Det er faktisk slik at når ferien nærmer seg slutten så gleder jeg meg til å komme i bassenget og badstuen igjen.
Svømmer fem dager i uken før jobb, åpner kl 6.
I helger hvor jeg ikke verken trener eller jobber fysisk i hage eller lignende så blir det turer, enten på vei eller til fjells, liker å gå hjemmefra uten å bruke bil. Bruker 10-20 min å gå for å komme oss i marka.
På søndag hadde jeg og kona med oss ved i sekken og lagde oss et bål.
Hva er så målet? Helt klart å unngå sykehjemmet i slutten av livet, og kunne være aktiv til siste slutt.
Til slutt vil jeg anbefale Dr Torkil Færø sine bøker Pulskuren og Hvilekuren, Storytel lydbok app har begge, for de som bruker den.
Er det halvårsblokker (sommer/vinter) der du er mer på treningssenter på vinteren (styrkegokus) og mer ute og løper på sommeren (utholdenhetstrening) , eller har du også perioder med forskjellig fokus på treningen f eks en vo2 maks blokk eller bare easy runs / maffetone osv?
Nja ikke så stort og systematisk som halvårsblokker.
Men ganske fast hver høst finner jeg to løp jeg melder meg på til året etter, ett på våren og ett på høsten. Det fungerer konge som motivasjon, og jeg synes det er veldig gøy å blokklegge trening opp mot den distansen jeg har meldt meg på og da er det også forskjellige ting jeg fokuserer på. I 2024 meldte jeg meg på 30 km fjellløp og jeg måtte trene kapasitet og utholdende styrke. I fjor meldte jeg meg på 10km løp hvor jeg hadde VO2 max blokker, kortere intervaller og fokuserte på høyest mulig terskelfart. I år to halvmaraton og jeg håper ta med meg terskelfarta inn i lenger konkurranse. Målet er maraton om par år når jeg føler jeg kan ofre så mye tid til treningen som skal til.
Sommeren blir ofte litt av alt og ikke like systematisk, løper vel som regel 40-60 km i uka og styrke minst en gang i uka.
Etter løpet på høsten fokuserer jeg fast på mer styrketrening, typisk fra oktober til februar / mars.
Jeg er absolutt ingen rask løper målt opp mot de som satser løping så jeg løper bare mot meg selv og egne målsetninger. Jeg kan ganske mye om trening og synes det er veldig gøy å nerde med, leke halvproff og trene systematisk med formtopping ol par ganger i året
Må være en fantastisk følelse å mestre et maraton men jeg er ikke overbevist om at det er sunt. Kanskje fordi jeg selv hadde «daua» på veien 
Risiko for hjerteflimmer, belastningsskader, knær, skjelett, nyrer etc

Maraton er en stor belastning men er nok ikke usunt heller bare man er trent for det, bygge tålmodig opp langturen over mange uker.
Tilbake på mølla i dag etter skader.
Målet er fortsatt beskjedene 3km på 15min.
12km/t.
Klarte 2.1km på første forsøk.
Tror dette skal gå greit innen 3 uker.
@RogRak har du fokus på kolin? Kom over dette i Torkil Færø sin bok Hvilekuren, der ble også autoimmune sykdommer nevnt.
Egg er en god kilde til kolin, skal høre med legen om det er mulig å sjekke nivået, evt ta tilskudd.
Har jeg blitt Trumpifisert? Jeg synes dette så rimelig bra ut. 

Antar oljen på bildet er extra virgin olivenolje. Liker at de har tatt med f.eks. frosne erter med på bildet.
Han spiser vel mest på McDonald’s?
Det jeg ser på bildet her er barn som har for dårlig lue evt lue og hette. Når barna blir røde og blanke i kinnene, så er varmetapet for stort.
Var på en skitur med egne barn, så at de var røde i kinnene og fikk på dem hette. Ganske fort, så hadde de normal farge i kinnene.
Jeg har favorittskisted på fjellet, 30 min hjemmefra. Et sted jeg vil påstå man ikke kan være uten vindtette klær og hette. I hvert fall ikke med barn.
Jeg blir veldig varm når jeg løper så på mange måter er det veldig deilig å løpe når det er minusgrader, men gjerne sol. Det viktigste for meg da er gode vanter/votter så holder hendene seg varme. Det andre går av seg selv (når jeg løper).
Jeg føler ofte at jeg er litt uenige med andres meninger uansett hvilken side av debatten de er på (story of my life). Dette gjelder også ved skille mellom styrketrening og løping, og hvilken rolle styrketrening har. Mange sier at man ikke trenger innslag av styrketrening om hovedmålet er kondisjon, mens andre mener at det spiller en helt sentral rolle for prestasjon, selv på lengre distanser.
Egenskaper man forbinder med styrketreninger som økt stabilitet (redusert skaderisiko kommer under dette), nevrale tilpasninger og økt styrke er utvilsomt noe man får igjen for som løper, uavhengig va distanse. For de fleste løpedistanser ønsker man å begrense mengde muskelmasse, da det bare er “dødvekt” som er energikrevende. Med andre ord er det kun enkelte kvaliteter ved styrketrening man ønsker å ta med seg. Dette har resultert i at mange anbefaler styrketrening med få repetisjoner. Dette ser jeg absolutt logikken i, men jeg mener allikevel at man her glemmer litt hva man ønsker å få fra styrketreningen, i tillegg til man ender opp med å anbefale noe som for mange er teknisk krevende og som de har dårlige forutsetninger for å mestre, samt potensielt høy skaderisiko, samtidig som andre alternativer vies lite oppmerksomhet.
Det jeg synes er litt kunstig her, er hvilket skille man setter opp mellom styrke og løping. Om man i stedet for å sortere etter kategorien man trener (styrke, løping, osv), heller sorterer etter varigheten sett i sammenheng med intensiteten på det man gjør. For hva er egentlig forskjellen på korte sprinter og styrketrening med få repetisjoner, om man har samme respekt for dem hva gjelder oppvarming, styring av intensitet, struktur og mengde? Jeg blir helt kjørt i magen, lår og rumpe av å utføre en 60 eller 100 meter, på samme måte som hadde gjort av tung styrketrening med få repetisjoner. Det er en viss skaderisiko, men det gjelder også for eksplosiv styrketrening, som er alternativet. I tillegg er det mye mer overførbart til løping, som jo er det man skal prestere i.
“Arbeidskravet” for løping er å inneha styrke/stabilitet til å motstå belastningen man utsettes for i møte med underlaget. All form for kompensasjon her er en energilekkasje og en potensiell skaderisiko, på samme måte som en ikke-perfekt teknikk er under all styrketrening. Det er for eksempel den samme ustabiliteten som gjør seg gjeldende når man utfører en planke og mister kjernestabiliteten, som når man tar tung markløft/knebøy med kompenserende muskelbruk eller løpssteget kollapser. Så dette betyr ikke at alle er i stand til å utføre sprinter i den formen de er i nå, men de er heller ikke i stand til å utføre tung styrketrening, uavhengig om det på papiret høres ut som dette er den riktige treningen.
Jeg synes man glemmer å ta forutsetningene til den enkelte utøver med i beregningen, og at det er egentlig den som bør legge føringer for hvilken trening man skal supplere med. Om det lugger litt i hofteleddsbøyeren, bakside lår og korsryggen hver gang du gjør en brå bevegelse, skal du selvfølgelig ikke starte med 60 meters sprinter eller tung styrketrening. Om du har utfordringer i hverdagen når du kun forholder deg til egen kroppsvekt og kontrollerte bevegelser, er det idioti å tro at det å påføre ekstern belastning eller krav om å absorbere støtet fra egen kroppsvekt i møte med underlaget, vil få deg til å bli bedre på det. Det blir som å starte med 200 kg i markløft første treningsøkt; først må man lære seg teknikken og utføre det korrekt med kun egenvekt, SÅ kan man begynne å legge til vekt. Og om man ikke klarer å gjøre det riktig med kun kroppsvekt en gang, velger man posisjoner/øvelser hvor man isolerer muskelen uten å belaste den med hele vekten av kroppen. Det er lett for folk å skjønne at man må forholde seg til kroppsvekten sin når man skal ta chins eller lignende, men mange glemmer at å ta knebøy, markløft, hip thrust eller lignende uten ekstern belastningen, fortsatt fordrer at du har kontroll på tyngden av egen kroppsvekt. Det kan være at selv den er for mye for deg på dette tidspunktet.
Sånn jeg ser det er hovedoppgaven til styrketrening for løpere først og fremst å bruke det instrumentelt i et forsøk på å luke ut svakheter som påvirker løpingen din negativt, mer enn at det skal bidra så vanvittig mye på oppsiden. Det er noe helt annet om du har en kropp som er “bullet proof”, med god stabilitet i kjerne, hofte, knær og skuldre, hvor man ser lite kompensasjon når man lander på en fot og skal absorbere støtet som skapes i møte med underlaget og du kjenner lite belastningsskader av å løpe. Da kan man heller vurdere hvorvidt tung styrketrening, forbedre nevrale tilpasninger og ha en styrke som overgår kravet til å absorbere belastningen man utsettes for, kan ta løpingen din til et nytt nivå.
Ironisk nok, med all fokuset som er på styrketrening og re-/prehab er den treningsformen som jeg anser som mest funksjonell og helhetlig (functional patterns (kommer også under andre navn)), kanskje den som skiller seg mest fra tradisjonell styrketrening med fokus på muskelbygging. Her gjør man “bevegelser” som er overførbare til vanlige liv, man jobber i ulike plan og unngår isolerte bevegelser, har mer fokus på bindevevets egenskaper enn muskelbygging, ekstremt fokus på teknikk og kraftoverføring og man tenker kvalitet fremfor reps og sets. Innenfor denne tankegangen inngår også sprint
Poenget mitt er at styrketrening for løpere og hvor viktig det er, kommer helt an på situasjonen til den enkelte. Korrekt styrketrening kan være alt fra å gjøre 30 kneløft eller stå statisk i en hip thrust posisjon for å lære seg å aktivere kjernen og setemuskulaturen samtidig som man slapper av i hofteleddsbøyeren og quadratus lumborum, til å løfte 100 kg i frivendinger eller utføre 8 sprinter à 60 meter. Og hvor nødvendig er egentlig styrketreningen i utgangspunktet? Jeg kjenner til personer som løper halvmaraton på 1:15 etter få år med løpetrening, som aldri har satt sine bein på et treningssenter eller hjemmegym (og strengt tatt også har elendig løpssteg og ser ut som en parodi på en kontorrotte og en hjulvisp når han løper). Hadde han virkelig kunnet forbedre tiden sin enormt med et fornuftig treningsopplegg, eller har han rett og slett bare gjort lurt i å ha fokus på kapasitet foran å erstatte en del av dette fokuset med mange timer på treningsstudio? Samtidig har du folk i verdenstoppen innen løping som har tydelige problemer med hoftestabilitet, men de får det til å fungere på en eller annen måte. Er det egentlig bare lurest å trene på det man skal bli god på og bruke så lite ressurser som nødvendig på å gjøre andre ting som kun skal fasilitetere for bedre løpsprestasjon?
Jeg har ikke svaret, men jeg er ganske sikker på at det er mye mer komplekst og individtilpasset enn mange skal ha det til
Kolin er en av grunnene til at jeg la inn egg i kostholdet mitt igjen (på tross av at jeg har fått påvist intoleranse mot det). Det virker som egg kan både være en utfordring, men samtidig også løsningen på samme utfordring. Foreløpig tolererer jeg egg bra og er veldig fornøyd med å ha det som en del av kostholdet.