Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg tøyer heller ikke statisk (hverken etter oppvarming eller etter trening), men liker å ta dynamiske bevegelighetsøvelser (hofteåpner osv) før trening og en annen ting som jeg har begynt å teste litt (det kan være på kvelden ikke direkte i forbindelse med treningen) er å la beina ligge opp mot en vegg (om beina har fått kjørt seg skikkelig) - aner ikke om det faktisk hjelper mer enn at man blir tvunget til å ligge og stirre i taket i 15 minutter med litt annen fordeling av blodet i kroppen. Jeg tenker det er en ganske allmengyldig øvelse, men om du søker på det kommer det opp som Viparita Karani som visstnok er betegnelsen for dette innen yoga verdenen.

I perioder så tapper jeg meg et iskaldt bad etter treningen, selv om jeg må innrømme at det blir litt mindre av det midt på vinteren (selv om det da kanskje er mest effektivt?) det løser opp spente muskler skikkelig for min del

4 Likes

En sjelden kan jeg finne på å tøye litt, men har da ingen andre mål med tøyingen enn at det bare føles godt.
Etter økt trenger kroppen restitusjon (hvile og næring) og tøying er faktisk med på å forlenge restitusjonstiden da det er en ekstra belastning. Det funker heller ikke mot stølhet eller skadeforebygging.

Så kommer det sikkert veldig an på hva formålet med tøyingen er og hvilken idrett man driver med, for turnere og håndballkeepere er det sikkert gull

2 Likes

Dette kommer nok veldig an på personen. Jeg er lang, går litt inn til bens og uten tøying, så får jeg vondt i knær og hofter. Tøyer jeg ut, så fungerer hofte og knær helt fint. Du har helt rett i det med restitusjonstid, men hovedsakelig fordi jeg er for dårlig til å tøye nok. Dvs at når jeg først tøyer, så blir ting strukket til riktig lengde. Jeg får ikke tøyet nok uten å være skikkelig, skikkelig varm. Typisk etter en styrketreningsøkt.

Hvis jeg skulle spekulert i hvorfor jeg trenger å tøye, der andre har det helt fint, så tenker jeg det har litt med mangel på styrke vs hvor bevegelig jeg er i leddene.

1 Like

Vet ikke om forskning har noen resultater som viser at tøying er skade forebyggende. Selv er jeg avhengig av trene tøying og bevegelighet. Har ved hjelp tøying blitt så bevegelig at jeg ikke har problemer med dype knebøy, selv om jeg ikke er “riktig” bygget for øvelsen.

Er dessuten rimelig sikker på at gjenomsnitts kontor mennesker hadde blitt kvitt mange vondter med litt tøying.

Hvor nødvendig tøying er ved idrett og trening er avhengig av aktiviteten.

1 Like

Forskning peker vel stort sett i retning av at tøyning ikke er skadeforebyggende. Men regelmessig tøying skal gi bedre bevegelighet og det er jo ikke å forakte det heller. Selv elendig til å tøye så bevegeligheten min er også deretter :see_no_evil:

1 Like

Hvor går skillet mellom tøying og mobilitetsøvelser, og hvem trenger hva og når :grin:

Individuelt, ingen av vennene mine har samme problem som meg feks.

En del har problemer med holdning pga mye stillesitting på kontroret, spesielt det som heter anterior pelvic tilt på engelsk og det er det da lurt å gjøre styrkeøvelser der noen også gir litt dynamisk bevegelighet som f.eks. glute bridge, planke, dead bug osv

1 Like

Fiskekaker på menyen i dag, blandet sammen koljefile og litt salt i en sånn enkel food prosessor som kom med stavmixer, litt potetmel og til slutt melk. Form til kaker og stek

7 Likes

Begynte å innføre tøying I starten av treningskarrieren, sluttet med det for noen år siden da jeg ikke fikk noe særlig gevinst av det, så ble mer bortkastet tid.

Bruker dog litt tid på å gjøre noen øvelser for å vedlikeholde god holdning.
Som f.eksempel facepulls, den har gjort underverker.

Holdningstrøye har også hjulpet mye

4 Likes

Her er hvordan kanskje verdens råeste utholdenhetsutøver ble enda råere. Core!

Tadej Pogačar won his fourth Tour de France thanks to a bunch of resistance bands and a yoga mat.

1 Like

Når det gjelder tøying så finnes det en studie fra det amerikanske forsvaret hvor dem så på passiv tøying vs aktiv tøying.

Dem som gjorde aktiv tøying hadde redusert risiko for overtråkk vs dem som drev med passiv tøying.

2 Likes

For de som er mest interessert i løping har jeg opprettet en egen tråd her:

Jeg synes det er spennende å se de ulike løpeøktene folk gjør, diskutere intervall osv men det forsvinner fort litt i annet prat om mat og generell helse (som også for all del er meget interessant).

Håper det er stemning for enda mer spisset løpeprat der :slight_smile:

3 Likes

Skitrening i bare -8 i dag og litt nysnø som gjorde at det faktisk ble veldig godt føre. Merket at jeg faktisk fikk til å skøyte ganske bra. Morsomt!

Btw, bedre trening for rygg og holdning enn å gå på ski skal man lete lenge etter. Tror kanskje klassisk er best. :sweat_smile:

Er selv overbevist om at skøyting er best for ryggen. Mest variert - «dansing».
Glipptak i diagonal for en med dårlig rygg er «drepen».
Monoton staking er heller ikke bra

1 Like

SKØYTINGEN er stor belastning av hoftepartiet ogman kan vel ikke si annet enn at det er en svært unaturlig måte for mennesker å bevege seg på. Og blant de fysioterapeuter og kiropraktorer jeg kjenner, får skøytingen mye av skylda for skadene i rygghofteparti hos langrennsløpere

STAKING er en stor belastning for ryggen, og med feil teknikk, vil jeg tro det kan oppstå skader. Noen bruker hele ryggen, noe som er riktig, mens andre kanskje bare bruker deler av ryggen, og vil med det få en økt belastning på de delene – og kan pådra seg belastningsskader

Har startet skisesongen med litt ryggvondt, men etter 50-100 km så er de helt borte. Glipptak er jo et problem, men du må bare ha tre par ski, et med teip, et med feller og et man smører (med grønt eller blå) :sweat_smile:

Jeg er ikke sterk nok til å kunne ensidig stake, må veksle mellom diagonal, staking med fraspark og staking.

1 Like

Merkelig. Har selv slitt med rygg men aldri i perioder jeg skøyter. På klassisk får jeg gjerne ubehag i skuldre og nakke. Sliter forresten litt med nakken på lange sykkelturer også.

Tror det har med mengde å gjøre. Å belaste rygg/hofte med skøyting vil jeg tro er positivt så lenge man ikke overdriver.
Trening er jo i utgangspunktet å belaste kroppsdeler :blush:

Må huske at mye av slike artikler er basert på folk som trener ekstremt mye.

Har ikke merket noe til vondter etter hverken skøyting eller klassisk på ski, utenom overbelastning av en svak hofteleddsbøyer. Der hjelper jo skøyting på, for den brukes ganske mye der.

Skuldrene får kjørt seg hvis du staker mye, men du kan jo vurdere å bare gå litt mer diagonalgang inntil de blir sterke nok. :slight_smile:

Må forresten le av denne: Hvordan holde seg skadefri når man går på langrenn?

. Når man staker er det hovedsakelig triceps-muskelen som blir brukt

Da vet du at de har null peiling. Staking er aktiv bruk av mage mage og skuldre, rygg og triceps holder igjen til langt ute i staketaket, da bruker man triceps aktivt. Etter å ha gått en tur hvor jeg “jukset” for mye opp bakker med litt dårlig feste på en lang tur merket jeg at triceps var utslitt. Kunne da bare justere staketaket til at jeg kun brukte triceps til å holde igjen.

Prøvde å finne ut av problemet du hadde med nakken. Et sted stod det om krumming av skuldre og kollaps av øvre del av ryggen osv, men synes det er rart hvis du er en habil skøyter.