Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

I hvert fall supplerings effekten.
Har selv merket i perioder tidligere hvor jeg har løpt mye at kroppen knekker sammen under lange turer i fjellet. Kondisjonen sterkere enn kjernen

2 Likes

Btw, en ting jeg liker med å ha funnet meg skøyting på ski som ny ting å lære meg er at det er trening som går på noe annet enn blodslit. Jeg kommer ikke til å bli særlig mye bedre på skøyting ved å øke VO2max, det er teknikken som gjelder. Mao, selv veldig moderat fokus på balanse og teknikk gjør at jeg ser veldig markant framgang.

Beste måten å trene teknikk på tenker jeg er å ha masse små doser. I større porsjoner, så er det nok altfor lett å jukse når de uvante musklene som brukes blir slitne. Det passer meg veldig bra. :slight_smile:

2 Likes

Har laget meg et excel-ark hvor jeg tracker trening. Fin motivasjon til å gjøre bittelitt ekstra. Klarer å få klemt inn et par min på balansepute eller noen chin-ups. Også fin motivasjon for å gå til jobb og legge til litt hverdagsbevegelse.

Hadde planlagt mer trening for beina, men med skøyting omtrent hver dag, så har jeg vært bittelitt støl fra torsdag 8. januar, så det får vente litt.

Dato Ukedag Klassisk Skøyting Bevegelse Trening Chin-ups, eksentrisk Balansepute Arnoldpress Pushups Knebøy Bulgarsk utfall Crunches
02.01.2026 fredag 1x2 eksentrisk 1x10 10kg
03.01.2026 lørdag Lang gåtur, litt jogging
04.01.2026 søndag Lang gåtur 1x3, hvorav en full 1min pr bein 1x12 10kg 6 1x15 10kg 1x10 pr bein 1x10
05.01.2026 mandag Skitrening m/barn
06.01.2026 tirsdag Gått til og fra jobb
07.01.2026 onsdag 30 min teknikktrening 1x2 eksentrisk
08.01.2026 torsdag Gått til og fra jobb Sirkeltrening kjerne/utfall
09.01.2026 fredag Svømming varmtvann 1x2 eksentrisk 1min pr bein
10.01.2026 lørdag Skitrening m/barn 1x2 eksentrisk
11.01.2026 søndag 30 min teknikktrening
12.01.2026 mandag Skitrening m/barn
13.01.2026 tirsdag Gått til og fra jobb 1x2, hvorav en full 1min pr bein
1 Like

Julen chokolade fråseri kostede lidt på vægten men det er hva det er.
Jeg løfter tungere og overkroppen bliver stærkere og stærkere havde fat i 30 kg håndvægtene i går til min bryst og ryg træning - desværre sabotere knæet mig stadigt i forhold til ben delen - lige når jeg tror at jeg har styr på det kommer jeg til at træne for tungt eller gå for meget i terræn.
Det sku lidt træls men jeg må lærer af det og bruge cyklen så meget som muligt for det kan knæet godt lide.
En anden ting protein - det er svært og få de der 1,5 g pr kg kropsvægt men kostomlægning er vejen frem så bønner, hytteost, havregryn, yougurt, æg, tun, laks også videre er længere frem på menuen.
Protein pulver bruger jeg kun efter træning for at give lidt ekstra på de dage.
Mit første måltid på dagen består af spejlæg, bønner og en grillpølse fra slagter dvs ca 30 g protein.
Eller havregryn med yoghurt og et kogt æg også ca 30 g protein.
Meningen er at jeg skal køre 4 træninger i ugen 2 til overkroppen og 2 til undergruppen men nu må vi se hvordan det går med det knæ.
Træning med tung vægt langsom udførsel og få sæt, hvor hver øvelse bliver lavet til max udmattelse.
Jeg smider en opdatering senere.

1 Like

1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt er ikke så vanskelig å nå , problemet for mange er heller at det følger med for mange kalorier i forhold til behovet. Ligger selv på 1.5 gram protein regnet fra kylling fisk kjøtt og en protein drikk etter trening. For også ekstra protein fra vegetabilske kilder. Velger selv å ligge lavt på fett, da det gjør meg mett så lenge at jeg får problemer med å få nok kalorier.

1 Like

Fick tips på en bra øvelse her om dagen.

1. Ligg på rygg, Helt flatt, armane lengs sidorna.
  2. Res deg upp, rakt fram, utan at sætte hændene i bakken. Ikke noe bein i kors eller.

Høres ju super-enkelt ut. Det er ikke det. I hvert fall ikke før meg som må anses som en fysiskt relativt normal person. Ingen atlet, men heller ikke soffagris.
Selv klarer jeg det bare dynamisk. Klarer det statisk hvis jeg krysser beinen.

Får du holde rundt anklene? Hvis jeg får presse meg fram / dytte anklene bakover når jeg går fra sittende til stående går det greit.

Mener du bare sitte opp eller å reise seg helt opp?

Etter et par ganger med det får jeg det til med frie armer også

1 Like

Det 20 år siden jeg har spist for træningen skyld så det tager lige lidt tid at omstille mig.
Godt du nævnte kylling den skal med.

Nei, ikke holde runt eller i noe som helst.

Man skall reise seg till helt stående. Helst uten at hoppe eller noe før at holde balansen.

Tjah, 666 gram med lammedeig gir deg 120g protein og 1680 kcal. Da hadde i hvert fall jeg hatt rundt 800 - 1000kcal til overs til andre ting.

Er det lov å ta beina litt ut til siden? Litt som om du skal ploge på ski? Da fikk i hvert fall jeg til det på første forsøk. Merket at det dro litt i kneleddet. :stuck_out_tongue:

Det er nok lov. Det blir nok litt lettere enn å ha føttene rakt frem. Men vert å prøve ulike metoder. Det viktige er at ikke sette beine i kors (mye enklere da) og ikke bruke hendene til mer enn å holde balansen (jeg har armene nesten rett fram før at få over mer vekt over føttene).

1 Like

Hva er egentlig formålet? :sweat_smile:

Forsøker å ikke la meg provosere av 16-ukers helvete lengre, så da har jeg funnet et annet program å irritere meg over :sweat_smile: Valget falt da på Tabu på NRK.

I den seneste episoden episoden handlet det om folk som var dødssyke, med blant annet ALS og kreft. Jeg synes det er så frustrerende å høre hvilken tilnærming man har til disse sykdommene. Den ene personen som var med har fått kreft fire ganger (om jeg ikke husker feil), og hvert eneste av disse tilfellene blir omtalt som ekstremt uflaks. Samtidig får de beskjed om å leve livene som vanlig og kose seg med mat og alkohol. En av de andre deltagerne hadde ALS, og når jeg så han tenkte jeg med en gang at dette må være tydelig koblet opp mot insulinregulering (basert på hvordan han lagret fett og så ut). Dette viste seg å være riktig, hvor det står at å forbedre dette er knyttet til tregere progresjon av sykdommen. Det drøftes også om GLP-1-medisiner bør inkluderes i behandlingen. Hadde det bare vært en måte å oppnå disse fordelene uten bruk av medisiner, men den retningen er tydeligvis helt uinteressant… Men neida, her trøkkes det på med brødskiver, alkohol og et karbohydratbasert kosthold, nærmest på legenes anbefaling.

Folk må gjøre nøyaktig det de ønsker med livene sine, men gi dem for Guds skyld informasjon nok til å kunne ta disse valgene. Ikke si at man har vanvittig uflaks hver gang man får kreft, og at man har gjort alt riktig når det til slutt ender opp med kreft med spredning etter å hatt flere varianter med 99% overlevelse. Jeg synes nesten det er belastende å se sånne programmer, da jeg får veldig sympati for deltagerne og deres historier, samtidig tenker jeg at det ikke er rart at sykdommene har den utviklingen den har, for de får jo beskjed om å gjøre alt “feil”.

Serien i seg selv er veldig koselig!

Jeg så forresten også en Wolfgang Wee-episode på VGTV som handlet om testosteron. Der var Haakenstad og en endokrinolog med. Det mest interessante var at endokrinologen ikke opplevde at testosteronnivåene var fallende, mens Haakenstad viste til studier som sa det var stor nedgang. Enten lyver Haakenstad eller så endokrinologen ekstremt lite oppdatert på en sentral del av fagfeltet sitt.

4 Likes

Relativt nylig fikk en person vi kjenner påvist kreft. Han fikk beskjed om å feire med kake, da de hadde funnet kreften på et så tidlig stadium. Dette presenteres som en solskinnshistorie, men jeg har en bang anelse om at vi snakker full spredning innen 5år.

https://www.cancercenter.com/community/blog/2024/03/protein-and-cancer

A “good bit of data” suggests an association between eating a lot of high-fat red meat as a source of protein and increased risk for developing cancer, Dr. Lynch says. One study, for example, found that people between the ages of 50 and 65 who ate a high-protein diet were four times more likely to die of cancer than people who didn’t eat as much protein. High intake of animal proteins also was associated with increased mortality.

Vet ikke helt om jeg hadde prøvd meg på en høy-protein-diett med kreft ass. Kanskje bare bli vegetarianer og spise grønnsaker? :thinking:

Har ikke gjort masse undersøkelser her, så kan være forskning som spriker alle veier.

Jeg hadde ikke ønsket å spise mye protein pga IGF-1, men lavkarbo og høyfett.

1 Like