Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Trening av koordinasjon og styrke. Før de som allerede er i god form gir det kanskje ikke så mye, men før vanlig folk er det en brø øvelse, særlig før koordinasjon.

Har fulgt med på disse en stund. Hadde jeg fått kreft hadde jeg hatt en lignende tilnærming som dette (kombinert med glutamin-hemmer). De legger ut resultater sine, men grunnet (naturlig) lav n, tas de aldri seriøst.

1 Like

Lol har vel kanskje noe kilden til proteinet å gjøre, og ikke selve proteinet. Norske kostholdsråd anbefaler magre protein kilder. Mener ikke å svartmale fett / rødt kjøtt i seg selv. Tror heller at nevnte kosthold i undersøkelsen gir overvekt i befolkningen som spiser slik.

Vel, det er en “also” der

people between the ages of 50 and 65 who ate a high-protein diet were four times more likely to die of cancer than people who didn’t eat as much protein. High intake of animal proteins also was associated with increased mortality.

Mao, høyt inntak av protein og høyt inntak av dyreprotein. Antar de da i den første gruppen hadde endel som ikke bare spiste dyreprotein? :thinking:

Protein er en viktig byggestein for å lage nye celler, så å ha en overflod vil også gi en overflod til kreftceller spekulerer nå i hvert fall jeg…

1 Like

Ser de nevner fett/protein i 2:1 ratio, mener de da i gram eller kcal?

Hadde du tatt med extra virgin olivenolje i en slik diett? Der er det jo forsket en god del og det virker som relativt solide beviser på at det er gunstig.

Tror «for mye» er for mye, uansett om det er protein, karbo, sukker, D-vitamin og alt annet.
Det handler om balanse. Har selv aldri tatt proteinpulver.
Antagelig har man større toleranser for ubalanser når man er ung enn når man blir eldre. Som ung virker insulin, lever, nyrer etc bedre enn for gamle

1 Like

Mener at det er i gram. Jeg hadde nok ikke tatt med det siden de mener det ikke behøves, men har ingenting i mot olivenolje personlig.

For de over 65 var resultatet helt motsatt, de som spiste mye kjøtt og proteiner hadde lavere dødelighet.

Sannsynligvis spiller treningsmengde inn også effekten av høyt inntak av kjøtt og protein er mye større for en som sitter stille hele dagen, mot en som inkorporerer trening i hverdag. Da blir også jern og protein en viktigere næringskilde.

2 Likes

Gjaldt det for de som hadde kreft? Studien jeg refererte til var i den sammenheng.

Det var fra den studien du refererte til / siterte

1 Like

Denne studien, det er jo ganske interessant at effekten blir motsatt ved en viss alder. Derfor er sånne generelle kostholdsråd veldig vanskelig, det som passer for en situasjon er ikke nødvendigvis bra for en annen

2 Likes

Tok meg et litt over en time fri fra jobben og fikk da med meg dette

Ikke akkurat lett føre eller god glid, men utrolig deilig å få med seg.

6 Likes

Greit å sjekke innholdet av den proteindrikken, jeg kjøpte Arla sin, og det kommer jeg aldri til å kjøpe denne igjen.
Jeg sjekket den med Trygg mat appen:

2 Likes

Litt morsomt å se hvor mye opp og ned det er i en løype jeg ser på som jeg flat. Løypa går mellom 712 og 729moh. Gikk denne fram og tilbake. Kunne før i år kun enkeltdans (bruker stavene kun når jeg glir på høyre ski), men klarer nå å gli lenge nok på venstreskien til at jeg klarer dobbeltdans (bruker stavene når jeg blir på både høyre og venstre ski) også. Da mangler jeg bare å lære meg padling, så kommer jeg kanskje opp bakker som er lengre enn 2 høydemeter* :laughing:

image

*På ikke supertrått og litt løst føre, så kan jeg kanskje komme meg opp litt lengre bakker også :stuck_out_tongue:

2 Likes

Seltin eller vanlig salt?

Seltin har byttet ut noe av natriumkloridet med kaliumklorid og magnesiumsulfat. Merker jo på dager hvor jeg har svettet litt mye f.eks har godt av magnesiumtilskudd for å unngå kramper. Samtidig, det er såpass lite magnesium (1%) at det kanskje ikke hjelper noe på? Kalium er vel også noe som finnes i ganske mye mat.

Jeg bruker proteinpulver uten smak. Det er selvfølgelig ultraprosessert, men det er ikke mye tilsetningsstoffer. De ferdige produktene man får i dagligvarebutikker unngår jeg.

Andel ultraprosessert per land, dessverre mangler vi Norge og Sverige, men tror vi kan interpolere
mellom Finland og UK

3 Likes

Det her var jo betryggende om klumpforebyggende middel i salt :sweat_smile:

Many salts of cyanide are dangerous, but the cyanide in food grade ferrocyanides is non-toxic as it is tightly bound to an iron atom and so does not tend to release free cyanide.

In acidic environments, the bonds between sodium and ferrocyanide will break, and the toxic gas – hydrogen cyanide gas will be released (1), but the stomach acid is a weak acid that cannot promote this reaction in our body.

3 Likes

Holdt på en god stund med surdeigs baking (fram til surdeigsstarteren min døde i en ferie) og da gikk vi over til urafinert salt og bruker fortsatt bare det.
Antiklumpemiddel høres bare ikke ut som noe man har lyst til å spise,

Bruker Havsnø flaksalt fra Mørekysten og denne

https://www.kinsarvik.no/products/danival-havsalt-fint-1-kg?variant=51148013797660&country=NO&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gad_source=1&gad_campaignid=23322395013&gbraid=0AAAABCDEzIAffhdqUTKIUpi9YtBuWOI7c&gclid=EAIaIQobChMIwvTj08SOkgMVm0eRBR1StwQ7EAQYAyABEgIev_D_BwE

2 Likes

Er det bare jeg som synes samfunnet er litt på ville veier når en debatt om slankesprøyter handler om hvem staten har råd til å gi dem til på blå resept og ikke, hvor det nærmest allerede er opplest og vedtatt at den er “sunn”? Riktignok var det snakk om bivirkninger etter hvert, men siden slankesprøytene er den eneste løsningen på denne genetiske og kroniske sykdommen fedme, er det en risiko man bør ta for de som er overvektige. Det er mye snakk om “matstøy” (eller hva de kalte det), som slankesprøytene fjerner.

Selv hadde jeg denne kroniske sykdommen store deler av livet mitt, hvor “matstøyen” absolutt var tilstede. Med en gang jeg begynte å spise sunt forsvant både sykdommen og matstøyen. Det må gå an å si at noen er mer disponert for fedme og at en rekke faktorer gjør man mer sårbar for slike utfordringer, uten å fremstille det som at overvektige personer har en dødsdom som kun medisiner kan helbrede dem fra.

7 Likes