Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg vil gjerne lese (eller se/høre) :wink:

Er det denne du sikter til?

Kan du prøve å beskrive mekanikken i “matstøyen”?

Altså det jeg lurer på er om “matstøy” egentlig bare er at man hele tiden mentalt løper rundt i et karbohydrat/insulin-spike-hamsterhjul, som gjør at man blir “fysen” hele tida?

Eller er det mer komplisert?

3 Likes

Tror du traff spikeren på hodet der! :hammer:

2 Likes

Ultraprosessert mat er nok også en bidragsyter til overvekt

1 Like

Dårlig forklart av meg. Jeg siktet til Debatten på NRK.

Jeg tror dette er en veldig god forklaring, kanskje ispedd det at maten man spiser ikke inneholder tilstrekkelig næring, sånn man går rundt å craver mat som sikrer deg denne næringen. Typisk folk som alltid har lyst på potetgull, er ofte de samme som forsøker å begrense saltinntaket sitt ellers.

4 Likes

Lavt saltinntak kan også gi sugar craving

3 Likes

Sugar intake went down across increasing SQs and was significantly higher in SQ1 (141.2 g/d) and SQ2 (118.6 g/d) and significantly lower in SQ4 (97.9 g/d) and SQ5 (85.6 g/d) compared to SQ3 (108.6 g/d; all P < .01). These same trends remained unchanged and significant in the fully adjusted multivariate model. In conclusion, NHANES study participants reporting low sodium intake on 24-hour dietary recall have a higher consumption of sugar. The negative impact of low sodium diet on cardiovascular health may be explained at least partially by the associated high sugar intake.

2 Likes

En liten anekdote fra eget liv.

Spiste mye fisk og biff en i flere år til lunsj. Dette var dagens første måltid. Besto av ca 200 gram kjøtt eller fisk stekt i smør, dynket med EV olivenolje før servering og fortært med ca 150g grønne erter eller brokkoli til . Alt sammen brukbart saltet.

Resultatet ble litt som RogRak er inne på. Jeg ble ikke stappmett eller trøtt etterpå, følte meg bare fornøyd. Og mot slutten av dette realtivt beviskjedene måltidet var jeg ganske matlei, men tilfreds.

Ikke noe behov for å stue i meg mer mat. passe smakfullt og passe stimulerende.

Men hadde det vært pizza, taco, pasta eller brødmat med masse godt pålegg til? Da hadde jeg stappet meg full til det kom ut av ørene.

Så min erfaring far eget liv er at hvis jeg terner og beveger meg nok og spiser sunt og til faste tider (16-8 ish, men blir oftere 14-10) så forsvinner interessen for mat utover det næringsmessig. Har ikke behov for å bruke mat som trøst, belønning eller i kampen mot kjedsomheten.

5 Likes

Har du en link?
Ønsker gjerne «lettvint» påfyll, men jeg vil ikke forsøple kroppen mer enn nødvendig.:sweat_smile:

Jeg blir mer og mer overbevist om viktigheten av korrekt stimuli for å gi kaloriene “retning” og at det er vel så viktig som kaloritelling. Rent anekdotisk merker jeg enormt fort hvordan kroppen min endrer seg om jeg kutter ut stimuli som styrketrening, men spiser det samme.

Styrketreningen min varer som kjent ganske kort (forrige økt klokket jeg inn på 21 minutter) og en del av det jeg gjør er mindre øvelser, så det er ikke snakk om et stort kaloriforbruk på disse øktene. Bare på en-to uker uten trening, får jeg en annen fettlagring enn jeg ellers får. Jeg trodde seriøst at jeg hadde lagt på meg 5-8 kilo i julen, men sannheten var verre enn som så: jeg hadde lagt på meg 1(!) kilo. Altså hadde jeg gått fra en relativt atletisk kropp til en semi-dvask, og jeg kunne ikke skylde på selve vektøkningen, bare vektfordelingen.

Den tydelige indikatoren for dette (og stress generelt), er fremvekst av det samboeren og jeg kaller “Bryne torg”, som baserer seg på en dårlig, gammel standup-vits hvor man som overvektig opplever at Benny/Bjørn Borg-boksernes kant brettes utover og ned grunnet sideflesket, sånn det ser ut som det heller står Bryne torg.

3 Likes

Man får en helt annen holdning når man trener litt ja. Føler meg også mye mer dvask hvis jeg ikke trener enn om jeg trener, selv om vekten ikke er stort endret.

Når det gelder slankesprøyer så er jeg veldig skeptisk til å bredde dette ut slik flere i debatten ønsket. Blir å behandle symptomer og ikke ta tak i det egentlige problemet. For de med størst overvekt er nok helsegevinsten ganske så stor men for de som bruker det for å lette det å holde vekten nede er det høyst usikker på hva den langsiktige effekten er.

Det er helt klart genetiske forskjeller på hvor disponert man er for å legge på seg men mekanismen med at energioverskudd medfører vektøkning og energiunderskudd medfører vektreduskjon er stort sett den samme uansett. Så jeg synes genetikkkortet brukes alt for lett og ofte. Greit nok at han i debatten trente mye men hva spiser han?

For meg er det noen ting som burde på plass med en gang.

1. Forby godteri/kaker/tursjokkolade etc, i barnehager og skoler. Vår minstmann spratt opp i fedme når han begynte i barnehagen og vi hadde en lang kamp både med barnehagen og senere skolen for å begrense bruken av slikt. Fødselsdager og alt mulig skulle feieres med kaker, is og godteri. At det offentlige fortsatt driver med slikt mange steder når anbefalingene er så klare er helt ufattelig og man burde bare forby det. Det er mer enn nok sosiale areaner hvor det serveres kalloririk dritt om ikke det offentlige skal feite opp barna også. Blir man et overvektig barn er det tøft å komme ut av problemet. Man faller fort ut av det å drive med idrett og blir mye letter fysisk innaktiv hvis man sliter med overvekt. Da står man der med hverken gode kostholdsvaner eller positivt forhold til fysisk aktivitet. Helt krise i mine øyne.

2. Prismessige ordninger som gjør at sunn mat er det som er det billige alternativet. Bare tull å ha samme momssats på kjeks, godteri, pizza og grønnsaker. Fjern momsen på de varene man ønsker at folk skal spise og øk den på de varene som er usunne og som ofte skaper store utgifter i helsevesenet senere.

3. Mer tilrettelegging for fysisk aktivitet. Mer fysisk aktivitet i skolen, flere gratis “treningsparker”, lekeområder og annen tilrettelegging ute, mer støtte til idrettslag så de kan ha bedre og billigere tilbud osv. osv.

6 Likes

Som en gammel kroppsbygger sa til meg, kroppen bygger du på kjøkkenbenken!

For øvrig gode, enkle og rimelig tiltak du foreslår.

Dette er ikke vanskelig eller dyrt å få til, det kreves bare vilje. Men folk, myndigheter og politikere må våkne opp!

Problemet er ikke mettet fett eller grovbrød, men «matstøyen» som noe kalte det. Den er overalt i samfunnet, og den tres nedover ørene på ungene.

4 Likes

Kjøper sort sett denne. Er vel stort sett bare smakstilsetning du slipper unna med. Ellers er det flere merker uten smak . Det enkleste er å kjøpe på nett.

1 Like

Dagens økt var 8,5km i ganske gode skiløyper med 6-åringen og 8-åringen. Pedagogisk nok, så er det masse nedover på slutten, så hun minste spurte om vi kunne gå samme tur i morgen også når vi var ferdige. :sweat_smile:

Ser ut til å bli stabilt godt vintervær framover. Her nede i byen såvidt over null, oppe på fjellet under null hele tiden. Ikke kaldere enn minus fem.

4 Likes

Noen som har erfaring med candida? Igjen befinner vi vel oss der de fleste etablerte vil kalle det alternativt. Jeg har hørt om mange som er skeptiske til blant annet Lab1, siden alle de kjenner som har gått der har fått beskjed om at de har overvekst av candida. Jeg kan absolutt skjønne skepsisen, men tror egentlig at candida er et større problem enn mange vil ha det til, hvor en generell, lavgradig dysbiose hos befolkningen er driveren.

2 Likes

Mottok nettopp oppdatering fra vår bekjente med kreft som er nylig operert. Vedkommende ligger i sykeseng med et stort glis og er veldig fornøyd, og på siden står det en stor skål med Oreo- og safarikjeks han har fått severt… :exploding_head: :cry: Viktig med litt næring.

Det er en lang vei å gå, men jeg prøver å gå i en helt ny retning, prøve å ta valg som er litt bedre enn de valgene jeg tok før.
Og det beste av alt er at kona også blir med på mye av det, da blir det mye lettere å gjennomføre.
Det er viktig å kose seg, men nå forsøker jeg å vurdere hva jeg faktisk vil kose meg med. Jeg ønsker ikke å kose meg med helseskadelige næringsstoffer.

Trygg mat appen blir flittig brukt, så vurderer jeg ut fra hva den forteller, jeg tenker det er en ikke en fasit for en god helse, det og endringene skal være gjennomførbare!

5 Likes

Fikk til noe som kan minne om padling på ski i dag på veldig skarpt føre rundt 0 grader og yr. Det går fort på flatene når det er så god glid. Ett sted var det veldig rillete og isete, så endte på ræva. Gjorde ikke vondt da :sweat_smile:

3 Likes

Noen går en form for enkeldans når de tror de padler. Blir for tungt - «høyt gir».
Kortere skyv, «hold hjulet i gang».
Padling er viktigste teknikk å lære. Må kunne gå motbakker for å komme seg på tur.

Fantastiske løyper i dag :star_struck:

1 Like

Det som hjalp meg opp bakkene var å ha kortere skyv på staver og ski. Ikke løfte stavene for høyt opp, det tok for lang tid.

Lengre bakker kan jeg inntil videre bare glemme, men tåler å gå litt fiskebein innimellom. I dag var det sånn at jeg tenkte at dette hadde funket på tur. Morsomt å kjenne på at balansen blir bedre. Jo bedre dem blir, jo mer avslappet kan jeg gå. :sweat_smile:

1 Like

Man kan ikke be om mer enn det. Ofte tenker man ikke så mye på slikt før man får seg en brå påminnelse om hvor viktig det kan være.

Det som plager meg mest med kjeksen som serveres, er nettopp det at det ikke er noe vedkommende har skaffet selv. Det er en ærlig sak at kreftpasienter ikke har interessen, kunnskapen eller behovet for å gjøre noe med kostholdet sitt, selv om de kanskje burde det. Men at kreftsykepleiere serverer slik mat, i kombinasjon med å servere floskler om at kreft handler 100% og uflaks og det er ingenting du kunne eller kan påvirke med kostholdet, og at egentlig bør du ha fokus på å kose deg med mye god mat og drikke (ergo ikke bry deg om sunnheten) i tiden som kommer, er bare kvalmt å være vitne til.

Det finnes mange ulike syn på hva som er optimalt for å unngå kreft og hvordan man bør spise etter man har fått det, men det er ikke kontroversielt å si at sukker/karbohydrater er noe man sannsynligvis bør begrense en del. Likevel blir man foret karbohydrater som man skulle være en toppidrettsutøver med et vanvittig aktivitetsnivå. Det går an å kose seg med nøtter, oppskåret frukt i en skål, mørk sjokolade, et godt tilberedt måltid, en skive med godt pålegg, en god kaffekopp med to kjeks, det er mange muligheter. Men neida, her snakker vi 15-20 kjeks og et glass appelsinjuice.

Både min stemor og stefar døde av kreft. De etterlatte seg absurde mengder “næringsshaker” med 60-70% karbohydrater som de fikk kastet etter seg. Hva er vel ikke bedre og mer logisk etter noen krevende kreftinngrep enn å fjerne omtrent all fett og protein fra kosten og utelukkende innta næring som ikke trenger å tygges? Vitamintilskudd var også helt unødvendig fikk de beskjed om.

6 Likes