Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

På Nutri-score i Belgia får Italias stolthet, olivenoljen, bare karakter D.

Mens all forskning jeg har lest viser at extra Virgin olivenolje burde hatt AAA.

1 Like

Man blir så matt av dette

Det som slår dårligst ut i algoritmen er kalorier, salt, sukker og fett

Det er ikke noen naturlig sammenheng mellom disse tingene. Avokado og nøtter har masse fett (det samme har potetgull og pommes), frukt har sukker (og godteri) osv, du kan ikke bare ta disse verdiene og si at produktet er sunt eller usunt

2 Likes

Et lite tillegg til posten min over

Treningsøkten ble på ca 40 minutter, men med mindre pauser en tidligere. Kunne hvile litt mer mellom takene. Mye fordi det var bedre glid og fordi balansen og selvtilliten er bedre. Jeg har fortsatt masse å gå på, men merker at jeg har god nok balanse til å kunne forbedre meg underveis.

Husker ikke hvem som tipset om balansepute, men det var et svært godt råd. Har gitt mye mer styrke i legger, fot og ankel. Utrolig hva ett minutt pr fot har gitt av framgang. Tidligere har jeg blitt sliten i leggene, de merker jeg ikke nå.

Veldig motiverende å se hvor stor framgang jeg har fått!

2 Likes

Jeg kjøper fra BodyLab (Dansk). De har også tilbud i ny og ned.

whey-100-neutral

Har veldig lyst til å trene skøyting selv men siden jeg skal prøve meg på Birken igjen (11 år siden sist) så føler jeg at jeg må bruke all tilgjengelig treningstid på snø til klassisk.
Bør få opp utholdenheten mye før 14/3. Men vanskelig å få nok tid til trening når unger skal følges opp. Forrige uke rakk jeg bare 2 halvtimes økter i ukedagene, da må jeg nesten gunne på litt for at de skal ha noen effekt føler jeg. Men i går fikk jeg omsider en rolig 20km tur. Litt kjedelig når det bare er brukbare spor på 1.5 km runde rundt golfbanen men ga litt ro i sjelen å omsider få en litt lengre tur.

Skal på teknikkkurs i kveld. Tror ikke teknikken (men motoren) er hovedproblemet men håper egentlig jeg får litt korreksjon :relaxed:

2 Likes

Jeg har tre barn. Hun eldste kan skøyte, men har sluttet på skitrening. Tenker at det er gøy å kunne gjøre sammen med dem. Han i midten kan skøyte sånn halvveis i år, tenker det løsner helt i år eller til neste år. Hun minste begynte på skitrening i år og synes det inntil videre bare er vanskelig. :stuck_out_tongue:

Jeg tenker at å skøyte litt inn mot Birken er en god ide, for hvis du ikke er en racer, så kommer du til ihjelplogede spor ned siste fjellet hvor du har god bruk for bedre balanse.

Min yngstemann på snart 10 går på skitrening og nå begynner det å bli treningseffekt av å gå sammen med han.
Jeg har gått tregt på birken og kommet til ihjelplogede sport før, og ballansen min er ikke så verst, så jeg må innrømme jeg frykter motbakkene mer enn nedoverbakkene akkurat nå. Men planer om å legge inn noen skøyteøkter i vinterferien da vi skal være en uke på fjellet med langrennsløyper rett utenfor hytta vi har leid. Da får jeg gått hver dag og er fint å varriere mellom klassisk og skøyting :slight_smile:

2 Likes

Det er bare å legge igjen stavene hjemme, så skal du se treningseffekt! :laughing:

1 Like

Jeg skal sjekke ut denne, noen som har gjort det før meg?

Hvorfor ikke bare ta vanlig Yoghurt med litt bær, havregryn og nøtter til

5 Likes
1 Like

Oppskriften på suksess! :see_no_evil:

1 Like

Når «spiserommet» er bilen og jeg svømmer hver morgen kl 6, og faster fra kl 17-18 til kl 10-12, så kunne en slik være ok.
Ellers kunne selvfølgelig f.eks. Biola også være ok, eller enda bedre havregrøt.
Men jeg er altså på farten…

Havregrøt er faktisk overraskende godt servert kaldt. Mao, det går an å lage på forhånd. Går greit an å lage i microen hvis du virkelig har dårlig tid. :wink:

2 Likes

Forstår det men ville virkelig forsøkt å unngå en del av disse tilsetningene

fortykningsmiddel (E 412 Guarkjernemel), naturlig aroma, farge (rødbetekonsentrat), søtningsmidler (E 951 Aspartam og E950 Acesulfam K) søtningsmiddel

1 Like

Mandagens skitrening med barna ble noe litt anderledes i går. Fint føre, altfor trøtte barn. Han eldste ble hjemme, hun minste ble med og klikket halveis uti skitreningen. Kjørte bare rett hjem, fikk henne i seng og der sov hun en time mer enn vanlig. Trodde ikke hun hadde fått så lite søvn natta før, men det hadde hun altså…

Begynner selv å merke at jeg har gjennomført 9 skitreninger på 15 dager. De fleste øktene ganske korte eller lette, men det er nesten så jeg kan kjenne jeg legger på meg muskler i ryggen og at holdningen blir bedre. Merker også at siden mye av treningen har vært å skøyte på ski, hvor du står på ett bein, så har balansen når det gjelder å stå ned bakker blitt bedre. Det er meldt ni dager med godt vintervær framover, så ser fram til mange skiturer framover. :sunglasses:

1 Like

En rekke forskningsartikler fant negative effekter ved tilsetningsstoffer, men forskningen nådde ikke opp til kvalitetskravene til vitenskapskomitéen. Vi må derfor være føre var og ikke slutte med disse i tilfelle det ikke er skadelig. Per i dag er det ingen forskning på dette som møter kvalitetskravene og derfor er det trygt :upside_down_face:

4 Likes

Norsk versjon:

Dette blir litt overdrevent (flåsete) synes jeg. Det de sier er:
"Mattilsynet minner om at alle tilsetningsstoffer har vært gjennom omfattende vurdering og testing før de blir tillatt brukt i mat.

– Det betyr at stoffene er vurdert ut fra at bruken ikke skal gi helserisiko, skjule dårlig kvalitet eller villede forbrukeren. "

Så de sier at det ikke er forskning som oppfyller kvalitetskravene som slår ihjel resultatet av testene.

Jeg tror det er viktig at man har kvalitetskrav til forskning , men det er også veldig viktig at det gjøres mer forskning som oppfyller kvalitetskravene slik at man får bedre kunnskap om dette.
Kunne godt ha satt igang mer statlig finanisert forskning på området.

Er så fantastiske forhold nå at jeg ikke klarer la være. Skøyter hver dag. Litt kaldt i dag men funker med boblevest uten armer. Topp gli selv om det er kaldt pga høy luftfuktighet (tåke).
Synger av pur glede mens jeg går, inni meg - så jeg ikke blir låst inne :laughing:

5 Likes

Fra AI

tester mattilsynet midlene på mennesker eller dyr?

Det korte svaret er at Mattilsynet selv ikke utfører tester på verken dyr eller mennesker.

I stedet fungerer systemet slik at det er de som vil selge et tilsetningsstoff (industrien), som må betale for og legge fram omfattende dokumentasjon på at stoffet er trygt. Denne dokumentasjonen blir deretter vurdert av uavhengige eksperter.

Her er en oversikt over hvordan dette foregår:

1. Hvem utfører selve testingen?

Selve laboratorietestene utføres av spesialiserte forskningsmiljøer på oppdrag fra produsentene. I Europa er det EFSA (Den europeiske myndighet for næringsmiddeltrygghet) som går gjennom alle disse testene og bestemmer om et stoff er trygt nok for oss i Norge og EU.

2. Dyr eller mennesker?

For å bli godkjent, må et stoff gjennomgå ulike typer tester:

• Dyretester (Hovedkilden): De aller fleste sikkerhetsgrenser er basert på forsøk med dyr (ofte rotter eller mus). Man gir dyrene høye doser over lang tid for å se etter tegn på kreft, skader på organer eller effekter på forplantningsevnen.
  • Mennesker: Det utføres sjelden nye, store eksperimenter på mennesker for å teste giftighet av etiske årsaker. Man bruker imidlertid informasjon fra mennesker der det finnes (f.eks. medisinske studier eller observasjonsstudier).
  • Cellemodeller: Det jobbes stadig mer med å bruke avanserte datamodeller og celleprøver for å redusere behovet for dyreforsøk.

3. Hvordan overføres resultatene til oss?

Siden vi er forskjellige fra forsøksdyr, bruker ekspertene en stor sikkerhetsmargin .

Når de finner den høyeste mengden et dyr kan spise uten å få noen som helst bivirkninger (kalt NOAEL), deler de denne mengden på 100 (eller mer) for å finne ut hvor mye et menneske trygt kan spise hver dag hele livet ( ADI - Akseptabelt daglig inntak).

Oppsummering av rapporten du leste

Når det gjelder de spesifikke konsistensmidlene (som karragenan) som VKM vurderte i 2025, fant de totalt 21 studier av god nok kvalitet:

• 16 studier på dyr: Disse ble vurdert som mer pålitelige, men de brukte ofte svært høye doser som ikke nødvendigvis ligner på det vi får i oss gjennom mat.
  • 5 studier på mennesker: Disse var svært korte (under én uke) og involverte få personer.

Konklusjonen deres var nettopp at det finnes for lite god forskning på hvordan disse stoffene påvirker menneskers tarm over lang tid, selv om de er godkjent basert på de vanlige sikkerhetstestene for generell giftighet.