Det er ikke direkte giftig, men det viser jo ikke at det ikke har en negativ effekt på tarmen hos mennesker
Hvis en får i seg mye av dette daglig og evt erstatter vanlig sunnkost med dette så blir det gjerne skadelig, men en porsjon noen dager i uken er gjerne ikke så ille? Men en bør selvsagt unngå mest mulig «gift»
Mengden er så klart viktig, men jeg tenker at man ofte er i situasjoner der det er vanskelig sosialt å unngå det, f eks man er invitert hjem til noen og får ultraprosessert tacolefser så kan jeg spise det, men for min egen del unngår jeg det helt når jeg selv har kontroll.
Alle er vi forskjellige så noen tåler disse produktene bedre enn andre. Så man får ta egne valg så klart.
Hadde akkurat spist middag når jeg tenkte på den linja, så da tok jeg meg en kjapp tur ut. Har 8 min å kjøre, skiene er allerede i bilen. Trente i ca 40 minutter, kom hjem og skiftet, alt på rett under en time. 
Der jeg gikk i dag er det brukte en smal løypemaskin, så løypa er liksom delt i to av en liten hump der det er blitt kjørt to ganger. Det går greit der det er flatt, men oppoverbakke, så sliter jeg maks. Skal ingenting til å få meg ut av rytmen. Gikk en runde på ca 3 km i dag, måtte gå fiskebein opp noen bakker, men trengte ikke noe pause. Er godt å kjenne på at det fungerer såpass greit. Det er såpass lite snø at det er litt som om å drive med kulekjøring nedover. 
Kjenner problemet. Når det er ujevnt, for smalt eller dårlig glid blir teknikken dårligere. Man blir mer sliten og da blir teknikken enda dårligere. God teknikk er viktigst slakt oppover. Funker ikke det er det utrolig slitsomt.
Jeg var syk* en periode i høst, så jeg trente minimalt. Jeg var også syk* en periode i fjor vinter og trente da ingenting. I begge periodene var det veldig lett å redusere matinntak og gå ned litt i vekt.
Nå trener jeg ofte, mye skigåing, og merker at dæven jeg er sulten! Har gått litt opp i vekt og tenker at hardtrening og å gå ned i vekt må være svært vanskelig. Hvis man da ikke går på keto e.l. Det er ikke rare vektøkningen jeg har hatt, men vil vel egentlig tro den vil fortsette hvis jeg ikke gjør noe.
*Begge gangene var det pga en forkjølelse/halsbetennelse som aldri gikk bort. Nå går jeg på astmamedisin og har ikke vært forkjølet eller hatt halsbetennelse siden jeg begynte på det det i midten av november. Jeg er spent på om jeg trenger astmamedisinen når det blir varmere i luften. Jeg tror egentlig ikke det.
Bare å fortsette å ta tranen sin gitt 
Lurte et øyeblikk på om det var noe nytt man burde ta.
Og styre unna vegetabilske oljer med mye omega 6
Bare synd at så og si all marin omega3 er forpestet med miljøgifter 
Gå opp i vekt er greit hvis det er muskelmasse
Jeg har holdt meg ganske stabilt i kg, men mye strammere belte nå
Har merket etter corona at jeg er mye oftere, og ikke minst, lengre syk enn før pandemien. Det kan ta flere uker før jeg kommer meg 100%. Har vært hos lege tidligere og blodprøver etc er helt normale. Skal sies at jeg er et par år eldre, men synes det er rart at det skal merkes så hardt i en alder av snart 34 år.
Jeg tviler på at det er muskelmasse, men kan jo være. Det er bare snakk om 1-1,5kg, så kan jo kanskje være muskler+vann. Tror jeg binder nesten 2kg mer vann hvis jeg har drevet med hard styrketrening enn hvis jeg ikke gjør det. Sammen med vannet, så lagres det også glykogen. Samtidig, jeg har egentlig bedrevet lett styrketrening. 
Muscle glycogen, a crucial energy source for exercise, is closely associated with water storage in the body. It has been observed that each gram of muscle glycogen is stored with approximately 2.7 to 3 grams of water, although higher ratios are possible. This water facilitates the enzymatic function necessary for muscles during exercise by making glucose readily available as fuel.
Ville holdt øye med midjemål mer enn vekt
100%! Vekt er bare et tall, sier ingenting om helsen.
Midjemål/fettprosent, balanse og grepsstyrke er de viktigste biomarkørene IMO
For dere som ønsker utfordrende balansetrening som i tillegg er litt gøy så kan jeg anbefale dette her. Her kan man balansere sidelengs, frem og tilbake.
Da får man kjørt ankler, legger og kjerne.
Ville ikke kjørt på med haiolje kokt i Gansbaai, men tran fra torsk i Atlanteren er vel good? Trodde Møllers ble renset og testet herfra til evigheten, eller er grenseverdiene satt for romslig?
jeg tar krill,litt dyrt men føler en god effekt ilag med premium multivitaminer (håper bare det ikke er mentalt
)
Er ikke bare lett å spise sunt i vår tid 
Kona er ganske nazi på denne fordelinga mellom omega-6 / omega-3 forholdet, alt annet enn kaldpresset extra virgin er fy her i heimen. Vi prøver å holde oss til en 80-20 fordeling mellom hel mat og ultraprosessert mat, likevel blir jeg tvunget til å ta tran daglig pga de 20 med UFP.
Så tranen burde revurderes?
Personlig ville jeg unngått det, men det kommer jo an på hvor forsiktig man er. Ville definitivt ikke gitt det til barn.
Vi har diskutert det litt her før. Forskeren i EU er betydelig mer konservativ enn norske forskere når det kommer til å anbefale innta av fet fisk. Kan det ha å gjøre med at vi selger sild, makrell, sardiner, laks og ørret for over 100 milliarder i året?
Denne artikkelen er innom temaet.
Kaldpresset EV olivenolje, økologisk kokosfett og smør her i heimen.