Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Så… vi blir anbefalt å spise fisk, vi blir anbefalt å ta tran hvis vi ikke spiser nok fisk. Vi blir frarådet renset tran pga miljøgifter, da kan vi hvertfall ikke spise fisken som ikke er renset. Hvordan følge kostrådene uten å få i seg miljøgifter?

Jeg ba ChatGPT hjelpe meg dette paradokset og da var svaret - Sild

Mellom 250-300 gram sild i uka vil erstatte daglig tran og andre fiskemåltider fullt ut og dekke Omega-3, Vitamin D, Vitamin B-12, Jod og Selen.
Sild er en av de mest bærekraftige fiskeriene i verden og siden sild er nederst i næringskjeden rekker den ikke å akkumulere like mye miljøgifter.

Får nok ikke unga til å spise det med det første men da har vi noe å jobbe mot.

(beklager om dere har vært gjennom det før og kommet til samme konklusjon)

3 Likes

Sardiner skal vistnok være relativt ok også.

Sies at nordmenns nivåer av D-vitamin gjør er hopp i jule pga av inntak av sild. Knekker selv et glass eller to med sild i julen.

Var bare jeg som nevnte det en gang, no worries :wink:

2 Likes

Tran lages av fiskelever. Leveren sin jobb er bl.a. å filtrere blodet for gift. Såååå, ikke nødvendigvis slik at du må unngå fisk.

Det er det gode grunner til. Der den oljen gir positiv helseeffekt, så gir f.eks. vanlig olivenolje ingen målbar positiv effekt.

2 Likes

Jeg spiser litt sill hver dag til frokosten på vinterhalvåret, ellers er det krepsehaler, reker, torsk el annen hvit fisk og litt makrell og laks en gang i blant. Alt med måte! Hvit fisk og skalldyr hjelper ikke med omega 3, men har en del andre næringsstoffer.

Ellers kom vi vel fram til at gressbeitende dyr (f eks lam og okse) er en tålelig bra kilde til omega 3

1 Like

I Norge, så er det hovedsakelig sau som er gressbeitende. Norske kyr får stort sett ganske mye kraftfor. Spesielt lam har jo basically vært på fjellet hele sommeren. Traff på noen sauer nær toppen av Brattefjell (1540 moh). De gikk så høyt fordi der hadde snøen akkurat smeltet og de fikk da spise helt nyspiret gress. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Du må vel i så fall oppsøke det litt selv

1 Like

NR 2 er allerede i ovnen :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Har funnet at proteiner metter helt sykt, en karbonade om morgenen gjør meg “mett” hele dagen. Spiser jeg brødmat etc. blir jeg kjempe sulten til lunsj. Spiser jeg ingenting går det helt fint til lunsj.

6 Likes

Gratulerer :relaxed:

Proteiner og fett

1 Like

Hehe, litt stressa da nr 1 var krevende nok for oss :stuck_out_tongue: Men det går jo, har lært litt av runde 1. :slight_smile:

Yup, prottis fra f.eks. proteindrikker også. Fett er også nice, Karbo blæ mtp. vektnedgang hvis man sliter med sult da.

Norske kuer har høyest norskandel i fôret med 82-97 %. Grisene spiser også kraftfôr med mest norske råvarer (71 %), mens måltidene til høns og kylling er mer likt fordelt mellom importerte og norske råvarer.

1 Like

Siden dette er et aksjeforum må jeg nesten kommentere på «nummer 2 i ovnen».

Barn, som aksjer, gir både oppturer og nedturer, hodepine og magesår, men også uendelig glede og uforglemmelige opplevelser.

Men likevel ikke i tvil om at totalt sett er unga mine de beste investeringene ever (og jeg har faktisk gjort gode økonomiske investeringer, så det er ikke «øverst i drittbøtta», som forklarer rangeringen).

8 Likes

Joda, greit nok det, men for omega-3 innholdet i kjøttet, så er det gressandelen som er viktig, ikke norsk-andelen. Det er ikke det samme om kua spiser gress eller kraftfor som hovedsakelig består av norskt korn.

Fra saken du linket til
Sau: gress 90-95%, kraftfor 5-10%
Kombiku: 57% gress, 43% kraftfor (det er disse vi spiser)

Og da er man tilbake til at hvis man vil ha kjøtt som omega-3 kilde, så må man spise lam. :stuck_out_tongue:

Siden lammedeigen er såpass feit, så blir du mettere av å spise den og kan spise mindre tacolefse, spagetti eller annet tilbehør. Har samme proteininnhold pr 100g som f.eks. karbonadedeign av okse, men 2x så mye kcal. Noe jeg ser på som en fordel :stuck_out_tongue:

Nær 1:1 forhold mellom omega-3 og omega-6 i lammekjøtt.
image

ref https://www.animalia.no/contentassets/dc7d25d948134f1d9f25fd6a657f96ad/251443-animalia-naringsstoffanalyser-lam-nettversjon.pdf

Ser at 100g lammedeig inneholder 300mg omega-3, mens anbefalt dagsdose er 250-550mg.

Fint alternativ til fet fisk hvor man er usikker på miljøgifter? :thinking:

3 Likes

I Sverige anbefales 2,5-3g

Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/fett/fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Dessverre er det stadig mindre omega 3 i laks siden man har byttet ut marint for med planteoljer

Tradisjonelt sett har fiskemelet bidratt med proteinene mens fiskeoljen har bidratt med fettet. Med begrenset tilgang på disse råvarene, kan deler av fiskeoljen og fiskemelet byttes ut med alternativer.

For eksempel kan rapsolje, linfrøolje eller palmeolje brukes som fettkilde, mens planteproteiner kan erstatte deler av fiskemelet.

virker som det er eu som har en mye lavere grense, men hvor mye omega 3 du trenger avhenger også av hvor mye omega 6 du får i deg:

Anbefalingene er selvsagt bare en pekepinn på hvor mye marint omega-3 vi trenger, og det er egentlig innholdet av marint omega-3 inne i hver enkelt celle i kroppen som betyr noe.

I slike celler finnes det seter beregnet for marint omega-3, og her konkurrerer omega-6 fettsyrene om de samme setene. Jo høyere inntak vi har av omega-6 fettsyrene, jo høyere inntak må vi ha av marint omega-3 for å få den samme konsentrasjonen av omega-3 inne i vevet.

Innholdet av omega-6 fettsyrer er spesielt høyt i soya, og i USA der soyainntaket er formidabelt, må de spise vesentlig mer marint omega-3 for å få like mye omega-3 i vevet enn en filippiner

2 Likes

Dagens gladsak!:smiley:

7 Likes

Fikk testet den lokale lysløypa på 7,5 km og 167m stigning/fall. Dvs, først går du omtrent alle høydemeterne opp også får du alt ned etterpå. I sporet, så var det et tynt lag med is, så det gikk noe så innihelvete fort, spesielt på skøyteski. Endte med at jeg ploget ned et par bakker. Orket ikke tryne og det var litt humpete siden dette var første gangen de har preppet. Rekorden på klassiskski er 40min, nå brukte jeg 50min på skøyteski. Måtte gå endel fiskebein og ta litt pauser (og som sagt, ploge litt ned et par steder), så er veldig fornøyd med farten.

Snart ute av dette-hadde-jeg-gjort-kjappere-på-klassiskski stadiet! :smiley:

2 Likes

Et veldig amatørmessig spørsmål, som endel andre liker jeg litt snacks når jeg ser film eller kikker på noe annet på TV og mine 3 store synder i livet i den kategorien har vært is, sjokolade og chips.

Sjokoladen er den verste å bli kvitt og siden jeg har noe familiehistorie med diabetes type 2 (jeg har det ikke enda) så har jeg tatt beslutningen om å bli litt sunnere om ikke annet i matveien, så 2 av de 3 skal ut av kostholdet ideelt sett, dvs ikke nødvendigvis som i ALDRI MER, men signifikant ned.

Jeg har et ok aktivitetsnivå iløpet av en uke men det varierer, 2 treningsøkter, etpar turer med hurtig gange. Jeg har mer å gå på men uansett, min følelse er vel at dersom 2 skal ut så er det mest ok å kvitte seg med is og sjokolade p.g.a sukker og beholde chips, dvs maks en pose pr. uke i mitt tilfellet ikke mer.

Dvs jeg er mer redd sukker enn fett.

Ja jeg vet at det åpenbare er å kutte alle 3 dersom man vil leve sundest mulig men litt kos er jo ikke altfor mye.

2 Likes

Tipper at sjokolade er den beste av de tre. I hvert fall hvis du går for lite mørkere sjokolade.

Det viktigste er nok mengden. Vet ikke med deg, men etter tre sjokoladebiter, så spiser jeg ikke sjokolade fordi det er godt, men fordi det er der. Mye godterispising som er vane.

Prøv mindre porsjoner. Lag seg en liten porsjon i en skål, kos deg med det og la resten være.

Lett for meg å si da, jeg liker middag bedre enn dessert. :sweat_smile:

2 Likes