Jeg glæder til åen åbner og jeg forhåbentlig kan få lagt nogle flere meter i benene.
Knæet piver stadigt periodevis når jeg har været for optimistisk men jeg er ved og lærer det og kende og knæbindet til det ujævne terræn kommer til og blive en Go to.
Pt stiger vægten stille og roligt man kan vel sige jeg er i bulk fase træningen køre tungt og langsomt til udmattelse.
To dage overkrop 2 dage underkrop på ugen.
De dage jeg ikke-træner køre jeg bevægeligheds øvelser plus jeg hverdag har et par øvelser for den nedsunke forfod som skal køres.
Daglige gåture men kun sådan noget 2-4 km når åen åbner hedder det 6-10 km og så må jeg se hvad jeg gør med træning om det bliver 2 dage med helkrop eller hvordan jeg skal gribe dem an.
Jeg har en søster som har slitt med kneet sitt, hun endte med å bruke elipsemaskin på vinteren. Lav belastning, mye bevegelse.
Har selv hatt litt problemer med knær/hofter og for min del, så kom det av for lav styrke og for lite bevegelighet. Trente styrke og strakk ut 2-3x i uka, det hjalp veldig mye for meg. Da var det ingenting som dro i kneskålen min eller vred kneet mitt innover.
Jeg har fået forstrukket ledbåndet på indersiden af knæet.
Cykling er det glad ved så cykler 20-25 minutter de 4 gange om ugen til opvarmning.
Når det er snakk om metthetsfølelse og vektnedgang scorer fett faktisk dårlig da man får i seg for mye kalorier i forhold til hvor mye det metter.
Potet er faktisk det som metter mest i forhold til kalorier.
Av frokoster som metter best i forhold til kalorier kan man prøve havregrøt med bær og gjerne/helst cottage cheese eller egg for ekstra protein.
Helt enig der! Poteten fortjener en renessanse som helsekost spør du meg.
Kombinasjonen fett, protein og karbohydrater fra lite prosesserte matvarer gir en overlegen metthetsfølelse. Tenk klassisk søndagsmiddag med kjøtt/fisk, saus, poteter og grønnsaker. For min egen del gir denne type måltider en voldsomt tilfredshet og metthet.
Virker som lavprosessert er det viktigste
Har du testet å separere spisingen fra tv tittingen, altså spise dette f eks før eller etterpå? Jeg tror at det er lurt å fokusere på spising og eventuelt sosial samvær som en aktivitet og tv titting som en annen
En ting som jeg koser meg med er en halv banan i biter, 10% gresk yoghurt, litt blåbær, kokosdryss, litt havregryn og noen biter mørk sjokolade. For meg er det like godt som noe annet. Næringsmessig om du bare ser på sukker, mettet fett osv ser det ikke sikkert ikke veldig mye sunnere ut enn en smultring (med kostrådsbriller), men det har masse næring, metter godt og også smaker godt (for meg). Jeg er litt ekstrem og tar 100% sjokolade biter, men litt lavere prosent går sikkert også bra. I seg selv er 100% sjokolade bittert men med de andre ingrediensene rundes smaken av og friskes opp av blåbærene med syrlighet.
Høres forsåvidt grei ut den.
Men hvis det er et stort poeng å redusere kallorier uten å redusere metthet er det en opsjon å bytte ut kokos/mørk sjokkolade med litt nøtter (mandler, valnøtter, hasselnøtter).
Man kan selvsagt også bruke magrere gresk youghurt og eventuelt skifte ut noe av den med cottage cheese. Da får man mer metthet pr. kallori 
Men siden måltidet er rimelig greit i utgangspunktet er det jo bare ting man kan prøve for å se om man liker det like godt eller for variasjon. Mat skal være litt kos også.
Jeg spiser også en god del nøtter, spesielt for å få i meg salt på etter trening/løping, siden jeg svetter mye. Ofte har vi usaltede nøtter men da drysser jeg bare på selv. Jeg forsøker egentlig ikke å redusere på kalorier så jeg spiser en god del veldig kaloritette matvarer, men alltid med mye næringsstoffer (unngår tomme kalorier mest mulig)
Med høy fysisk aktivitet og sunn mat, så er det jo nesten så man må passe på å få i seg nok mat.
Mine mors prøver før og etter lavkarbo. Etter jul har hun hatt en del dager med utskeielse, så mistenker LDL egentlig kunne vært lavere.
Det viser også hvor lett det kan være å senke homocystein med et enkelt tilskudd.
Hun må også trappe ned på stoffskiftemedisin som et resultat av kostholdet.
Spørsmålet er egentlig hva denne snacksen gjør for deg? Er det egentilg snakk om ekstra stimuli, fordi å se på TV ikke er veldig stimulerende?
Altså, jeg kan også finne på spise snacks mens jeg ser på tv.
Jeg spiser så og si aldri snacks mens jeg leser en bok (om det skjer, så er det på hytta).
Jeg kan på samme måte sitte å klemme på en ball / fikle eller tilsvarende når jeg ser på tv.
Igjen: Jeg gjør aldri det når jeg leser bøker.
Så spørsmålet er om du egentlig (som meg og sikkert mange andre) bare trenger noe ekstra å gjøre mens du ser på tv? Spørsmålet blir da om du må substituere med annen mat (f.eks gulrøtter / agurk med litt dipp?), eller om du rett og slett kan bytte ut maten med et annet stimuli.
Angående det å bare spise en pose i uka: Folk er jo veldig forskjellig skrudd sammen, men for meg er mye lettere å ikke spise noe snacks, eller ha snacks tilgjengelig, kontra å spise litt snacks. Det ene blir en vilje-test, mens det andre faktisk er mye lettere for viljen. For å si det sånn: Twistbitene i skåla på stuebordet blir til slutt spist, selv om jeg egentlig ikke er veldig glad i twist. Snu det på hodet: Hvis jeg ikke har søtsaker i huset, så gidder jeg aldri å gå de 700 meterne til butikken for å kjøpe det, om jeg skulle få lyst.
Du må vel (som alle oss andre) bare finne ut hva som fungerer og ev. ikke fungerer for deg 
Litt nysgjerrig, men er det ikke rart at p-jern faller til 14 etter å ha vært på lavkarbo (kjenner jo deg, så vil jo tro det inkluderte lammekjøtt) som typisk har mye jern?

https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/alfabetisk-analyseliste/jern
(Det står at det norske navnet på S-jern er P-jern.)
Vedlig enig, det å spise litt snacks høre veldig forlokkende ut men det krever mer disiplin enn det å spise ingenting. Man må i hvertfall da bare kjøpe litt snacks (som også er vanskelig).
Begynner mann å spise blir det jo veldig fort til at alt innen rekkevidde forsvinner.
Gulrot og dipp er godt, men selv liker jeg faktisk blomkål og dipp bedre 
@RogRak, var vel høyst varierende utvikling på verdiene var det ikke det?
Homocystein (ikke peiling på) og LDL hadde vel positiv utvikling mens LDL, TSH og P-Jern vel er negativ. Eller hvordan tolker du det?
@Christian @Krafer Skal svare senere. Av en eller annen grunn får hun resultatene litt etter litt, så jeg venter på alle. I tillegg er jeg er usikker på hvilke blodprøver hun fikk lov til å ta av fastlegen.
Du toucher kjernen av problemet med overvekt her.
Et familemedlem som har slitt med overvekt i voksen alder(som ung var hen eliteutøver) sa det enkelt, overspising handler bare om en ting, følelser.
Og jeg er langt på vei enig. All spising utover vanlige måltider handler om regulering av følelser. Stress, ensomhet, kjedsomhet, nedstemthet, depresjon osv.
Jeg tenker at folk som sliter med overvekt må finne sin følelsemessige rotårsak til overspising og drikking hvis man vil få varig vektnedgang. Hvis ikke tror jeg fort det vil føles som en evig kamp mot kiloene.
I tillegg har jo samfunnet og næringsmiddelindustrien bidratt til en «kosekultur». Alle tiltstelinger, anledninger, høytider, møter, ukedager osv skal ha noe usunn mat heftet ved seg. Og det gjør det jo ekstra vanskelig for folk som sliter med overvekt .
Jepp. Krever en ganske disiplinert type menneske som kan ha en pose chips liggende og så unne seg en liten skål hver helg over flere uker.
Minner meg litt om faren til en jeg vokste opp med. Han røkte én enkelt sigg hver dag (etter middag), som regel med et fingerbøl brennevin til (som var alt han drakk).
Husker han bare satt der meditativt dampende i godstolen på stua og fremsto som gjennomgående legendarisk i selvbeherskelsen sin.
Jeg vil anbefale å bytte ut med andre ting heller enn å unne seg litt, evt unne seg litt når man er invitert hjem til noen osv, jeg spiser aldri potetgull hjemme, men kan ta litt om det står fremme på en fest, men da frister det heller ikke å ta så mye siden jeg ikke spiser det til vanlig. Test med forskjellig ting, kanskje er te veldig koselig og godt for en, en annen kanskje heller tar yoghurt med litt frukt osv
Puh - pløyd gjennom hele tråden nå. Gode innfallsevinkler, og gode råd som deles og diskuteres.
Mitt bidrag på kostholdssiden, (Mann - 50 år). Jeg trengte en enkel og gjennomførbar rutine for frokost/lunsj, og har etterhvert slått meg ned på en regelstyrt hverdag som er utrolig enkel og gir meg alt jeg trenger. Nøkkelen er havregrøt.
Starter dagen med å koke opp 3 dl melk, og helle den over i en mat-termos. I termosen ligger det:
1/2 dl havregryn
1/2 dl quinoafrø (vasket, kokt og tørket/ristet -forbereder på søndagskveld for hele uka)
2 ss chiafrø
2 ss gresskarkjerner
1 ss solsikkefrø
klype salt
noen dadler eller 1/2 ss honning for smak
Alt det tørre har jeg kjøpt inn i stor nok mengde til at jeg slipper å tenke eller huske om jeg har eller ikke. Fyller opp ca annenhver mnd. Plasserer det i en boks, så om morgenen er det bare å bruke måleskje og putte i termosen. Koketiden på melken er det som tar tid.
Dette er første måltid i 11.30-tiden på en hverdag.
Neste måltid (siste for dagen) er middag i 17-tiden. Vanlig variert, familievennlig fisk/kjøtt, ris/pasta/potet/fredagstaco - helt vanlige middager, men ikke noe posemat.
På hverdager - ingen snack, kosemat eller annet. Dette er regel -så jeg slipper å tenke.
Spesielle anledninger, arrangement eller lignende er unntak. Da spiser jeg det jeg har lyst på til den tiden det passer seg.
Helg: Ingen regler, spiser frokost, snacks og god mat så mye jeg gidder.
Sitter stille i 8 timer på jobb hver dag
Lite trening på denne tiden av året, men sykler mye ellers.
Etter1 år på denne oppskriften har vekt gått fra 82-83 kg ned til 71-72 kg (178 cm)
Fettprosent gått fra ca 25 % til 16 %
Muskelmasse 11,5 til 10,5 kg (eneste negative utvikling, så styrke skal jobbes med)
Vann og beinmasse % har økt
Kort sagt - veldig positiv utvikling - Endringen består i å frikoble følelsene fra mat, og kun følge regler. Ser jeg snacks som står framme på jobb, og jeg har lyst på, så sier regelen at det kan jeg bare drite i. Sitter konemor eller barn med kveldsmat så sitter jeg gjerne sammen med dem, men maten står jeg over. Totalen er såpass positiv at det mer enn veier opp for det negative i å droppe disse tingene.
Flere jeg har “misjonert” for har slått seg på samme regelbaserte kosthold og havregrøt - og oppnådd mye av det samme.
Kjør havregrøt-oppskriften min gjennom en AI, for den er virkelig noe å bygge hverdagskost på! Jeg er ikke ferdig med utvikling av oppskriften - skal prøve å legge til noen knuste linfrø, og jeg må se om c-vitamin kan dekkes gjennom juice eller om jeg skal legge til noe solbær i grøten. Men det skal være enkelt, slippe å tenke, stort sett samme hver dag.