Jeg har alltid fått Haakenstad til å analysere prøvene mine, så jeg forsøker bare å huske hva han har sagt. Det skal sies at hun har gått ned 12-14% av kroppsvekten i samme perioden. Hun sliter egentlig med å få i seg nok mat, så hadde det vært opp til meg skulle hun spist mer. Tipper T3-nivåene hadde vært bedre om hun hadde spist nok kalorier per dag, uten at noe av det andre hadde blitt forverret. Målet vårt var egentlig å redusere homocystein og triglyserider (samt noen verdier han valgt å ikke la henne ta igjen).
En liten økning i LDL kan være et resultat av vektnedgangen hennes. LDL stiger jo om man faster også. Men uansett mener ikke jeg at LDL er farlig, og spesielt ikke når triglyserider er lavt. Det har jo bare med at man bruker fett som energi. I tillegg kan man si at en økning på 0,2 i LDL når man går fra høy karbo/lav fett til lav karbo/høy fett, er ganske liten. Jeg tror at LDL er mye inflammasjonsdrevet og at i hennes tilfelle har hun høyere LDL fra økt frakt av fett, samtidig som hun har senket LDL fra mindre inflammasjon. Jeg har spurt om hun kan fortsette en måned til, uten utskeielser, for å se resultatet da. Da vil hun ikke ha samme vektnedgang eller støy fra utskeielsene, så blir litt lettere å konkludere da.
Selv har jeg veldig lavt LDL, uten at jeg vet helt hvorfor.
Angående jern så tror jeg at det inngår som en kofaktor som en del av metyleringssyklusen. Stor reduksjon i homocystein tyder på at metyleringen er kraftig forbedret. Legen har også bare tatt prøve av P-jern, ikke transferritinmetningen, som etter min forståelse må sees i sammenheng med P-jern resultatet. P-jern gir derfor liten info i seg selv.
Hun har uten tvil fått i seg mye mer jern nå enn hun noen gang har tidligere. Hun spiser ikke lam på generell basis @Christian, men har holdt seg til kjøttdeig av storfe, i tillegg til kapsler av storfelever. Ser ingen grunn til at det skal være tegn på noe negativt, da hun aldri har fått i seg mer næring og næringsstoffer enn nå.
Min mor har lavt stoffskifte og tar medisiner for det. En lege sa for mange år siden at skjoldbruskkjertelen var død, men jeg er egentlig i tvil om den er det. At TSH er lav tyder vel bare på at hun har høyt stoffskifte per nå og at hun derfor må redusere dosen på medisinene sine. Hun måtte også redusere dosen da hun startet med periodisk faste. Jeg tolker det egentlig positivt at hun trenger mindre medisin, men jeg skal ikke påstå at jeg har inngående kunnskap om det. Lav T3 vil jeg også tro er et resultat av vektnedgangen hennes og at hun spiser litt for lite.
Alt i alt synes jeg det er en feil vurdering av legen om han mener at en økning på 0,2 i LDL på et høyfettskosthold skal få henne til å begynne på kolesteroldempende medisiner (som han ønsker). Jeg hadde vært mye mer skeptisk til et bittelitt lavere kolesterol på et lavfettskosthold.