Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Jeg har alltid fått Haakenstad til å analysere prøvene mine, så jeg forsøker bare å huske hva han har sagt. Det skal sies at hun har gått ned 12-14% av kroppsvekten i samme perioden. Hun sliter egentlig med å få i seg nok mat, så hadde det vært opp til meg skulle hun spist mer. Tipper T3-nivåene hadde vært bedre om hun hadde spist nok kalorier per dag, uten at noe av det andre hadde blitt forverret. Målet vårt var egentlig å redusere homocystein og triglyserider (samt noen verdier han valgt å ikke la henne ta igjen).

En liten økning i LDL kan være et resultat av vektnedgangen hennes. LDL stiger jo om man faster også. Men uansett mener ikke jeg at LDL er farlig, og spesielt ikke når triglyserider er lavt. Det har jo bare med at man bruker fett som energi. I tillegg kan man si at en økning på 0,2 i LDL når man går fra høy karbo/lav fett til lav karbo/høy fett, er ganske liten. Jeg tror at LDL er mye inflammasjonsdrevet og at i hennes tilfelle har hun høyere LDL fra økt frakt av fett, samtidig som hun har senket LDL fra mindre inflammasjon. Jeg har spurt om hun kan fortsette en måned til, uten utskeielser, for å se resultatet da. Da vil hun ikke ha samme vektnedgang eller støy fra utskeielsene, så blir litt lettere å konkludere da.
Selv har jeg veldig lavt LDL, uten at jeg vet helt hvorfor.

Angående jern så tror jeg at det inngår som en kofaktor som en del av metyleringssyklusen. Stor reduksjon i homocystein tyder på at metyleringen er kraftig forbedret. Legen har også bare tatt prøve av P-jern, ikke transferritinmetningen, som etter min forståelse må sees i sammenheng med P-jern resultatet. P-jern gir derfor liten info i seg selv.
Hun har uten tvil fått i seg mye mer jern nå enn hun noen gang har tidligere. Hun spiser ikke lam på generell basis @Christian, men har holdt seg til kjøttdeig av storfe, i tillegg til kapsler av storfelever. Ser ingen grunn til at det skal være tegn på noe negativt, da hun aldri har fått i seg mer næring og næringsstoffer enn nå.

Min mor har lavt stoffskifte og tar medisiner for det. En lege sa for mange år siden at skjoldbruskkjertelen var død, men jeg er egentlig i tvil om den er det. At TSH er lav tyder vel bare på at hun har høyt stoffskifte per nå og at hun derfor må redusere dosen på medisinene sine. Hun måtte også redusere dosen da hun startet med periodisk faste. Jeg tolker det egentlig positivt at hun trenger mindre medisin, men jeg skal ikke påstå at jeg har inngående kunnskap om det. Lav T3 vil jeg også tro er et resultat av vektnedgangen hennes og at hun spiser litt for lite.

Alt i alt synes jeg det er en feil vurdering av legen om han mener at en økning på 0,2 i LDL på et høyfettskosthold skal få henne til å begynne på kolesteroldempende medisiner (som han ønsker). Jeg hadde vært mye mer skeptisk til et bittelitt lavere kolesterol på et lavfettskosthold.

3 Likes

Noen kommentarer får jeg jo, på jobb f eks. Kantine med varm mat, salatbar brødmat og pålegg til kr 45 pr dag. Grøten min koster ca 15.

Kjedelig med grøt, og samme hver dag? Ja, men kjedelig er en følelse jeg har valgt å ignorere.
“hvorfor gidder du?” kan noen spørre, og uten å si det høyt, tenker jeg ofte “bare det å se på deg og ditt kosthold motiverer meg”. Men jeg svarer med noen fakta rundt utviklingen, og da blir de fort stille og kanskje litt misunnelig.

Jeg skrev at nøkkelen er havregrøt, men vel så mye er det å drite i unyttige følelser og følge reglene.
Nå er det helg, så nå blir det sjokkis, pottis, øl og kos. Oppsiden er at også alt dette koser jeg meg mer med enn før.

4 Likes

havregryn_lettkokt

Noen prøvd denne varianten havregryn?
Dog litt stivere pris enn vanlig havregryn :sweat_smile:

Forholdet mellom HDL og LDL er såvidt jeg kan se forbedret, så ser ikke helt at det er et problem? Leste et forskningsprosjekt på hva som var best indikator for hjerteproblemer og der var det LDL/HDL forholdet som var viktigst, ikke LDL nivået. Hadde testet å legge til extra Virgin olivenolje for å få HDL opp.

Før LDL/HDL = 4,9/1,3 = 3,77
Etter LDL/HDL = 5,1/1,6 = 3,19

Mao, en markant bedring i forholdet fordi HDL har gått opp mer enn LDL.

Health experts designate the following LDL-HDL ratios as follows:

• ideal: under 2.0
  • good: under 5.0
  • bad: over 5.0

A 2017 studyTrusted Source found that the LDL-HDL ratio had links to an increased risk of sudden cardiac death in the middle-aged male population.

there was approximately a two-fold increase in the risk of SCD (HR 1.94, 95% CI 1.21–3.11; p = 0.006), comparing the top (> 4.22) versus bottom (≤ 2.30) quintile of serum LDL-c/HDL-c ratio.

Conclusion : In this middle-aged male population, LDL-c or HDL-c was not associated with the risk of SCD. However, a high serum LDL-c/HDL-c ratio was found to be independently associated with an increased risk of SCD. Further research is warranted to understand the mechanistic pathways underlying this association.

2 Likes

Her er en som har prøvd.

1 Like

Hva er den største misforståelsen rundt kolesterol

Den største og kanskje mest seiglivede misforståelsen rundt kolesterol er at kolesterol i seg selv er “gift” eller et rent onde som bør fjernes helt.

I virkeligheten er kolesterol livsnødvendig. Kroppen din bruker det til å bygge cellemembraner, produsere hormoner (som østrogen og testosteron), og danne D-vitamin. Uten kolesterol ville du rett og slett ikke fungert.

Her er en oppklaring av de vanligste nyansene folk ofte går glipp av:

1. “Godt” vs. “Dårlig” kolesterol er en forenkling

Vi snakker ofte om HDL som det gode og LDL som det dårlige.

• Sannheten: Kolesterol er bare ett stoff. Forskjellen ligger i transportørene (lipoproteinene).
  • LDL (Low-Density Lipoprotein) er ikke nødvendigvis farlig i seg selv; problemet oppstår når det finnes for mange små, tette LDL-partikler som oksiderer og fester seg i åreveggene.

2. Kolesterol i mat = Kolesterol i blodet

Mange tror fortsatt at man må unngå egg og skalldyr for enhver pris.

• Sannheten: For de aller fleste (ca. 75 % av befolkningen) har kolesterol fra maten vi spiser svært liten innvirkning på kolesterolnivået i blodet. Leveren din produserer faktisk mesteparten av kolesterolet selv. Spiser du mindre, produserer leveren mer – og omvendt.
  • Synderen: Det er ofte mettet fett og transfett (som påvirker hvordan leveren håndterer kolesterol), samt høyt inntak av ultraprosessert sukker, som er de virkelige driverne bak ugunstige verdier.

3. Tallet på arket forteller ikke hele historien

Mange får panikk hvis “totalkolesterolet” er over en viss grense.

• Sannheten: Leger ser i dag i økende grad på forholdstallet mellom de ulike typene, samt andre markører som triglyserider og inflammasjon (betennelse) i kroppen. Et høyt totalkolesterol med en svært høy HDL-andel kan i noen tilfeller være mindre bekymringsverdig enn et “normalt” totalkolesterol med svært lav HDL og høye triglyserider.

Viktig merknad: Selv om kolesterol er nødvendig, er det vitenskapelig konsensus om at vedvarende høye nivåer av LDL øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Det handler altså om balanse og partikkeltype, ikke om at stoffet er “dårlig” i utgangspunktet.

6 Likes

Det er veldig mange variabler og selv LDL har forskjellig partikkelstørelser der det først og fremst er kolesterol fra sukker som gir de små og farlige LDL partiklene som fester seg i blodårene (mens LDL fra mettet fett er mindre problematisk)

3 Likes

Stort sett eneste jeg spiser hvis jeg ser på tv er mat jeg ellers ville konsumert (frokost, middag, kvelds). Sjeldent snacks. I så fall er det blitt appelsin eller annen type frukt.

2 Likes

I dag ble det 10 km på klassisk ski med samboeren og minstejenta på 6 år. Snøvær, litt vind og åtte minus. Godt å få en pause på en hytte midtveis.

Vi kom oss ut ganske seint, så ble litt tauing for å komme seg tilbake til bilen før det ble mørkt. Kom oss fram 1635. Et kvarter etterpå var det mørkt :sweat_smile:

Måtte bare ta en liten snarvei så det ikke ble 11 km.

6 Likes

Takk for svar alle sammen, bare undret meg over hva dere ville si.

Jeg er veldig interessert i film og ser endel nyheter og dokumentarer på tv samt litt sport, utenom det svært lite. Så jeg kjeder meg egentlig ikke når jeg spiser noe snacks samtidig.

Jeg pleier derimot og kombinere snacks med at jeg først spiser noen knekkebrød.
Får se hvordan det går fremover, vekten er ok for min del selv om jeg godt kan gå ned endel kilo, veier vel 83-84 kg og burde hatt endel mer muskler på kroppen men har slitt med noe helserelatert i en grei del år og da er det variabelt hvor mye jeg trener.

1 Like

Takk for nyttig erfaring som i aller høyeste grad gir mening for meg!
Jeg ser at det kan fungere for meg å skru av TV og finne frem en bok om suget melder seg!

2 Likes

Så smått kommet i gang med svømming og noe som ligner på styrketrening for armene igjen, men fortsatt redusert form. Ser nå hvor latterlig det var å gjøre 4x4 intervaller i bassenget og må si at løpingen er virkelig overlegent når det kommer til den type høyintensiv trening. Svømming er derimot overlegent for trening av overkroppen og at man føler seg nesten som at man har gjort fysioterapi etterpå, spesielt ved rolig/kontrollert tempo. Nå i begynnelsen kjører jeg veldig rolig og kortere distanser så det blir så klart urettferdig sammenlignet med det jeg gjorde tidligere, men for å si det slik hvis jeg svømmer normalt (ikke fokuserer på å svømme hverken veldig fort eller veldig langsomt, men jevnt tempo, ikke intervaller) ligger jeg i sone 1 i hele 10 minutter, før jeg begynner å duppe innom sone 2.

På klokka kan jeg også følge med på noe som heter Swolf som er en sammenlegging av hastighet og antall armtak per lengde, det er noe jeg skal prøve å jobbe med fremover. Tar litt hjelp av AI for å forstå disse tingene, selv om Gemini kan grense opp mot å være frekk men jeg tar det humoristisk (veldig overdrevent også siden jeg aldri hadde klart å gjennomføre et maraton fortere enn gå hastighet)

Du har kondisjonen til en maratonløper, men du har (midlertidig) armmuskulaturen til en kontorist

Det med armmuskulaturen er dessverre treffende da siden de har fått hvile veldig mye siden jeg falt på sykkelen for en del måneder siden. Gleder meg til å ta tak i dette!

Det man ønsker seg er en lav Swolf, jeg skal prøve å komme under 45. Jeg lå på 46 de første 5 minuttene før teknikken falt litt og dessuten var det som vanlig forstyrrende å manøvrere forbi andre søndagssvømmere (dette er jo også tiden for nyttårsløfter som ennå ikke er lagt på hylla så det er det en del nye som skal svømme så klart i den såkalt raske banen)

3 Likes

Hvorfor? For vanskelig å oppnå høy hjertefrekvens?

Yes, kanskje det går om du er supertrent, men det rådet som ofte gis at man kan ta disse intervallene i nærmest hvilken aktivitet som helst må man ta med en klype salt. Jeg merket jo også at jeg kunne ta 3-4 sånne økter per uke, det sier nok mye om hvor intensiteten faktisk lå (maks terskel tenker jeg, eller litt under)

Dere må gjerne si om dere er uenig med meg. Merker jeg blir frustrert av at min mor hele tiden settes i en skvis mellom meg og fastlegen som anbefaler helt ulike ting, spesielt når fastlegen ikke gir noen tegn til å ha god peiling på det han sier, men heller bare ser isolert på enkelttall på blodprøven. Hennes MTHFR-mutasjon har han null interesse for, på tross av at det forklarer de utfordringene hun har hatt de siste 20-30 årene. Men at kolesterolet er for høyt, tar han absolutt ikke lett på, uten å se det i sammenheng med noe annet.

2 Likes

Utviklingen er egentlig positiv men ldl beveger seg litt høyt innen referanseintervallet, så legen blir som en byråkrat som ikke tolker helhetsbilde, men ser på tallene isolert

1 Like

jeg ser fra min siste svømmeøkt (1500 m på 37 min) har swolf 47, som er omtrent der du er. Jeg har ingen erfaring fra svømming, og har 100 m tempo på ca 2.20-2.30.
Jeg har 11 strokes pr 25 m ser jeg
Så ut fra det har vi natt og dag forskjell i teknikk og tempo - men swolf ganske likt.

1 Like

Som jeg skrev over, det jeg har kommet over av litteratur sier at forholdstallet mellom LDL:HDL er viktigere enn LDL nivået. Siden det er på rett vei, så hadde jeg ikke vært veldig bekymret. Samtidig, hadde det vært meg, så hadde jeg tatt grep i kostholdet for å redusere LDL eller øke HDL videre.

Det er jo noe spesielt og jeg hadde kanskje mest brydd meg om blodverdiene der. Hva slags kosthold kan hun være på som motvirker mutasjonen og samtidig senker LDL og/eller øker HDL?

Btw, så er min forståelse av LDL/HDL interaksjonen slik at HDL-et motvirker evt skadelige virkninger av LDL.

When your body has too much LDL cholesterol, the LDL cholesterol can build up on the walls of your blood vessels. This buildup is called “plaque,” and it can cause health problems

HDL (high-density lipoprotein) cholesterol. This is sometimes called “good” cholesterol. It absorbs cholesterol in the blood and carries it back to the liver. The liver then flushes it from the body. High levels of HDL cholesterol can lower your risk for heart disease and stroke.
LDL and HDL Cholesterol and Triglycerides | Cholesterol | CDC

Jeg antar det er derfor studier som ser på forholdstallet mellom disse to viser bedre kobling på hjertehelse enn de som kun ser på LDL nivået.

2 Likes

Det lan være så enkelt som å spise havregryn til frokost, sørge for sunne fettkilder som olivenolje og avokado og unngå ufiltrert kaffe

2 Likes

Mye av frustrasjonen går på forståelsen for kolesterol og LDL. Det er svært lite uenighet i at kostholdet bare står for kanskje 25% av totalkolesterolet, allikevel angripes det som om det skulle være den eneste faktoren som påvirker det. Min mor har jo en lang historikk med mye inflammasjon, men det velger de å hoppe helt bukk over når det kommer til tolkningen av kolesterol. Det virker heller ikke kontroversielt å si at LDL må sees i sammenheng med triglyserider og APO-B, men hennes triglyserider er kraftig forbedret og APO-B fikk hun ikke lov til å teste…

Og, om de mener at dårlig kosthold er årsaken til høyt kolesterol, hvorfor gir det mening for dem å «jukse» disse verdien ned (som har flere negativer aspekter ved seg) med medisiner, ikke endringer i kostholdet?

De er skråsikre på at de vet hva som er problemet, men deres løsning på det samme problemet fungerer ikke, så det ender med at medisiner er eneste løsning. Har ikke tall på hvor mange jeg kjenner som har fått beskjed at de har familiær hyperkolesterolemi, som i utgangspunktet er ganske uvanlig. Det blir som med slankesprøyter: våres dårlige strategi for å løse problemet ditt fungerer ikke, så vil velger nå å kalle utfordringen din en kronisk sykdom, så «løser vi det» med medisin.

4 Likes