Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Tungen og passformen generelt føles veldig bra på min fot. Skal sies at jeg har prøvd mange VJ sko før som jeg ikke har hatt sjanse til å bruke da de har vært for smale.
Jeg tenker at demping spiller liten rolle i terrenget da underlaget er mykt, for høy såle øker risiko for overtråkk.
Hoka challenger har jeg ikke prøvd selv men den er sikkert god, er vel mer en hybrid sko som funker til grov sti, grus og litt vei om man må?

Jeg har brukt den til å løpe på vei, sti og i lavfjell (opptil ca 1600moh). Den har ikke noe “rockplate”, men har tjukk nok såle til at det ikke er veldig plagsomt å tråkke på steiner. Kan ikke gjøre det dagen lang, men utenom det mest krevende terrenget funker det fint. Har aldri tråkket over, men så er jeg ikke den som løper i full fart nedover. Er 47, så tenker at det kan jeg spare leddene mine for. Nå tåler jo også ankler det man utsetter dem for og har tradisjon for å dra på fjelltur i joggesko. :stuck_out_tongue:

Eneste grunnen til at jeg har sko som er høyere enn joggesko er egentlig at hvis det blir veldig steinete. Der er det lett å dunke borti steiner med ankelen og det gjør forferdelig vondt. :see_no_evil:

Vet om eliteløpere som finner fram de flateste, daffeste gamle skoa sine til oppvarming før løp, da får de en følelse av å fly avgårde når de starter. Du får vel en tilsvarende positiv følelse på fart og respons vil jeg tro :slight_smile:
Opplever du noen andre fordeler ved å bruke de?

4 Likes

Hadde tid til en kort tur før avtale i formiddag og mtp på praten her om dagen bestemte jeg meg for å sette på metronom på klokka: 168 spm og vibrering på annen hver. Endte på 167 spm.

Dette blir litt nerding og vet ikke om det er hyperinteresant for andre :nerd_face:

I følge Strava har jeg løpt akkurat den samme runden 16 ganger tidligere så jeg ba ki sammenlikne data med to økter (en i lik fart og en helt rolig) fra samme rute i fjor sommer + en 10km i september hvor jeg løp raskere, for å se på løpsøkomi:

Konklusjonen min er at

• metronom funker om dette er noe man ønsker å jobbe med.
  • jeg har nok mye å hente på å trene mer teknikk. Løpesteget blir tungt og sprettent på rolige turer så om jeg tar meg sammen litt der kan jeg bruke mindre energi.
  • lik puls som når jeg løp samme farta i nesten 30 grader i sommer, og jeg funker svært dårlig i varme - så formen er ikke på topp etter lite løping siste åtte ukene.

Denne runden er rett over 6 km så ca halvtime løping, småkupert hele veien, makspuls 193

3 Likes

Ska komme med oppdatering om jeg merker noe etter å ha brukt dem litt lengre, men foreløpig kjenner jeg bare at jeg bruker tærne mer aktivt isolert og at jeg styrker fotbuen.

4 Likes

10km på 51:09, så ingen personlig rekord i dag, men likevel forholdene tatt i betraktning var det nok mitt beste løp (pr 48:07 på samme løype, men bedre forhold), Jobbet med cadence og tipsene her inne. Satt på Spotify 170 bpm mix, og jeg er ikke kjent for god rytmefølelse, men der forholdene var gode traff jeg greit. Det er veldig lett å se på både cadence og fart hvor det var bart og hvor det var løs snø. Fikk mye bedre aktivering av setemusklene ved det beltespenne-trikset, i kombinasjon med å slappe av i beina men la magemusklene skape stabilitet

3 Likes

Litt mer vurderingsgrunnlag nå. Jeg merket egentlig relativt lite forskjell på løpssteget og muskelbruk på lav hastighet, selv om jeg unektelig kjente det litt mer i fotbue og legger. Jeg har jogget turer opp mot 2 mil med dem, uten å kjenne det nevneverdig dagen etterpå. Da jeg tok meg en kortere tur med høyere hastighet, der i mot, ble jeg helt ødelagt i fot og legger. Skulle ikke mer til enn at jeg ble tvunget til å ha litt kortere kontakttid og være litt mer på tærne.

Sånn jeg har forstått det er slike sko en god indikator på hvor god funksjonalitet du har i foten, da «daffheten» åpenbarer hvordan det står til med akillesen og den naturlige fjæringen i steget. For min del er dette en ganske ydmykende opplevelse hvor følelse og intensitet tilsier at jeg ligger i 5:00 pace, når fasit er 6:00.

Foreløpig konklusjon er at daffheten er tilstede uansett fart, men at barfot-følelsen først kommer når man drar på litt.

2 Likes

Det jeg er spent på er hvordan formen min egentlig er. I og med at jeg nesten kun bruker barfotsko nå, går alt av prediksjoner på tid på ulike distanser og utholdenhetsscore rett vest.

1 Like

Merket at jeg var litt sulten på en pr, ikke nødvendigvis for at jeg jager det hele tiden, men føler at jeg har fremskritt på løpingen og moro å få bekreftelse på det. Litt vanskelig med tanke på at det fortsatt er snø, is men også noen bare partier. Det er også en del vind.

Jeg gikk for 5km som var en low-hanging fruit. Siste pr (23:27, 4:41/km) ble satt i desember som en del av 10km løp så potensialet er jo så klart høyere.

Likevel fornøyd med at jeg slo den tiden med ikke allverdens margin, men trosset jo både snø, is og vind og med piggsko som jeg tenker stjeler litt kraft også på de bare partiene.

Da kan jeg også oppdatere denne oversikten over hvordan jeg ligger an i forhold til min aldersgruppe på running level og marathon handbook

3 Likes

Tipper du kan oppdatere til godt over advanced når våren kommer i gode sko :blush:

1 Like

Har i lengre tid tenkt og begynne og jogge litt og trenger tips til gode og relativt billige sko. Ettersom jeg kan gå lei :blush:

2 Likes

Jeg tenkte det samme som du, bortsett fra at jeg gikk for idiotisk dyre sko. For jeg ville ikke at det skulle være dårlig utstyr som fikk meg til å gi opp. Og med det for meg, så har jeg ikke gitt opp. Jeg er på år 2 nå med å løpe anenhver dag. Jeg liker veldig myke sko som gir demping og et lite bounce. Føles som å løpe på en trampoline nesten. Så jeg anbefaller å teste ut litt forskjellige når du er ute å handler skoene

3 Likes

Løper intervalløkt med 5x 1000m på mølle nå i vintermånedene. Har ca. tre løpeturer i uka, hvor to er slik som denne, og en litt roligere langkjøring.

Så over til spørsmålet: hvor høy intensitet kjører dere på intervallene? Ser dette nogenlunde fornuftig ut?

3 Likes

Det der ser perfekt ut, veldig fine kurver hvor du løper deg gjennom sone 3 og 4 og toucher sone 5 mot slutten.
Regner med du løper med pulsbelte? Hvor lange pauser har du?

Det ser perfekt ut :ok_hand:.
Det viktigste er at du klarer å fullføre intervallene.
Jeg regner med at du er greit sliten på den 5 intervallen.

1 Like

Veldig pent, det kan jeg savne med tredemølle bare sette på en jevn fart. Har du noe nedjogging etterpå? Jeg prøver å få rundt 15 minutter med rolig gangfart mens pulsen roer seg

Ellers fikk jeg mye ut av @stawk sitt tips om å bytte til Olympiatoppens soner

1 Like

Takk for svar! Løper med pulsbelte, ja. Har mellom 90-120 sek pause. Kjører noe progressivt tempo, fordi jeg synes det er kjedelig med mølle. Da er all endring kjærkomment.

1 Like

Jeg går ca. 5 minutter i etterkant, men jeg har for vane å slå av klokka etter siste intervall. Skal sjekke ut pulssonene du nevner. Takk!

1 Like