Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Jeg pleier å jogge meg i gang igjen etter sykdom med par-tre helt rolige turer i sone 2. Tror det er lurt å vente med hardere trening ihvertfall for å unngå tilbakeslag.
En uke ute = en uke rolig før terskel

3 Likes

Jeg kjører full peis med intervall så fort kroppen kjennes grei ut. Har en hypotese at vi som kommer fort i gang med treningen blir fortere friske av forkjølelse. (Kun basert på de jeg omgås med :smiley: )

1 Like

Trapper du opp litt f.eks. 2 intervaller første trening?

Jeg kjører den taktikken ofte når jeg føler jeg kan bli syk, “svette det bort” taktikken - funker sjelden :sweat_smile: Etter sykdom høres det sketchy ut, da jobber jeg meg opp i total dragtid til der jeg var før sykdom over par økter. Men mange veier til Rom

2 Likes

Årets forkjølelse satt fra søndag til fredag.

Virker som årets forkjølelse har vært hard og folk hanglet ukesvis.

Jeg har tro på å komme tilbake på trening så fort som mulig, selv om man er litt hes i halsen eller tett i nesa .

1 Like

Det eneste man vil hvis man er syk eller skadet er å komme seg tilbake i normal trening igjen, men da mener jeg det er bedre å være smart så man ikke tar 1 skritt fram og 2 tilbake.
Er det en ting som trumfer alt i løping så er det kontinuitet, én økt tjener man svært lite på i det lange løp. Peise på med intervall etter avbrekk kan sikkert gå bra, men risikoen er større en gevinsten.
Rolig trening er også trening :grin:

3 Likes

Jeg trener ikke på langt så mye som de fleste av dere i denne tråden men når jeg gjør det og er/har vært syk så er det ofte etpar økter med mindre vekt og repetisjoner på styrketrening bare for å ha korrekte bevegelser.

Er det endel uker siden jeg har trent blir det i mange tilfeller halve økter, kan merke at jeg fortere blir svimmel og kvalm da.

1 Like

For meg er intervaller ganske stor påkjenning mens jevn cruise fart altså at jeg hverken prøver å presse på med høyt tempo eller løpe unaturlig sakte virker det som det funker bedre etter sykdom. Ingen tanke på klokka eller antall kilometer men heller ikke stresse om jeg tipper over i litt høyere soner i perioder.

Jeg har begynt å fokusere på teknikk/holdning og merker at jeg aktiverer litt andre muskler så jeg er spent på utviklingen fremover

3 Likes

Ikke helt som jeg ønsker, men med litt forkjølelse, tidsklemme og oppstart av svømming og styrketrening så ser det slik ut

3 Likes

Snart mars og trenden går andre veien for min del :chart_with_upwards_trend:
Har fokusert på rolig progresjon etter mye styrketrening i vinter, og må bygge opp kapasiteten igjen på alle områder. Ukesvolum, lengde på langtur og terskelfart må opp da har jeg en halvmaraton om 7 uker.

Noen som har forslag til spesifikke intervalløkter mot halvmaraton?

3 Likes

Jeg har hatt problemer med rolige turer, men fikk litt gjennombrudd i dag ved at jeg kan holde pulsen på 135 ved å puste helt ut og dype rolige åndedrag, selv om kroppen ikke tror den trenger det, hvis jeg derimot begynner å dagdrømme og glemmer pusten, men samme tempo så stikker pulsen avgårde

3 Likes

Satser på mer kontinuitet fremover ~30km

2 Likes

67 km på ski hittil denne vinterferien. Veldig varierende tempo og lengde turene. Noe skøyting, noe klassisk. Noe i maksfart, noe i nybegynnerfart. :sweat_smile:

Har innsett at jeg bruker tærne på venstrefoten vel mye når jeg løper. Dette er samme fot som jeg tidligere brakk ankelen på. Virker som at jeg har null elastisitet i akilles og (jeg vet) jeg har dårlig aktivering av glutes på samme side. Det mest frustrerende er at jeg for sikkert 12 år siden gikk til en som skulle være spesialist på analysering av hvordan man går, da jeg mente at jeg fortsatt merket en del kompensasjoner etter ankelbruddet. Han mente alt så perfekt ut, men jeg har i ettertid blitt obs på at jeg har en rekke skavanker som stammer fra den skaden. Jeg kan for eksempel ikke bevege storetåa på venstre fot oppover uten å samtidig bevege de andre tærne. Dette er i seg selv nok til å gjøre at jeg sliter med å aktivere setet på venstre side. Godt vi har eksperter vi kan lene oss på :sweat_smile:

2 Likes

Hver gang jeg går til en lege så ser jeg på blikket «du ser frisk og sprek ut, neste!»

Men det jeg tror de skal si på forhånd er, «hvorfor har du ikke kommet før?»

3 Likes

Jeg sliter litt med samme prinsipp, men motsatt retning. Opplevde også liknende “ekspertise” etter jeg opererte ut en stor bit bein og brusk (ostekondralt fragment) fra kneet, etter mye villmannskjøring og hopping ned fjell med snowboard. Jeg ble oppfordret til krykker og avlastning, og helst slutte med snowboard. Det skjedde ikke men etter den operasjonen avlastet jeg høyre side ved all belastning som trapper o.l - med smerter i kneet over mange år.
Det var først når jeg mange år senere begynte å løpe / drite i den avlastningen at smertene i kneet gikk bort. Flink fysio har i ettertid lært meg at brusk får næring av leddvæsken, som presses ut av brusk ved kompresjon og løping fungerer derfor som en pumpe til denne væsken. Nå får jeg mest smerter i kneet når jeg IKKE løper, hadde jeg bare visst det tidligere :exploding_head:
Nå har dessverre kroppen “lært seg” å avlaste høyre kne. Når jeg løper har jeg ofte 47-53 fordeling på bakkekontakt, lengst bakkekontakt og avlastning på operert side. Dette har ført til stivere/svakere hofte på høyre side og vond legg på venstre side som tar i mer for å kompensere. Heldigvis finnes flinke fysioer også som setter dette i system, nå gjør jeg daglige øvelser (realistisk 3-4 ganger i uka) + to styrkeøvelser (Ettbeins RDL og Bulgarsk splittbøy) 2 ganger i uka (gjerne hjemme / ikke tungt) og dette holder alt i sjakk.

Du har sagt du løper mye i barfotsko, er det for å stimulere/styrke fotkontroll?
Sko uten demping gir mer belastning og øker stress på akilles og legg og jeg hadde ikke turt bruke det på så lange turer som deg. (mener ikke at det er galt for deg av den grunn). Jeg finner fram de flateste skoa jeg har kun til bakkesprinter for å styrke legg/akilles.
Bruker man sko med rocker blir du hjulpet i stegavviklingen, foten ruller gjennom steget og reduserer behovet for å bruke tærne i samme grad.
Har du flere par sko du bytter på fra tur til tur?

2 Likes

Det er skummelt hvor god kroppen er på å kompensere, på godt og vondt. Det er selvfølgelig bra at den finner en alternativ løsning, men kjipt at denne løsningen alltid har bivirkninger. Har du testet mobiliteten og styrken i storetåa på høyre fot? Jeg tror jeg har et vanvittig uforløst potensiale med å få tilbake funksjonen i foten. Personlig har jeg veldig sansen for de øvelsene du nevner, gjerne i kombinasjon med “b-stance” og innadrotasjon i hofta (at man vrir overkroppen og/eller foten sånn at overkroppen krysser linja til den aktuelle foten).

Jeg ble bevisst på viktigheten av tærne da jeg jobbet som personlig trener. For klienter som nærmest ikke hadde kontakt med setemuskulaturen, hadde de nesten uten unntak null kontroll over storeståa på den aktuelle siden. Man kan jo selvfølgelig finne øvelser som omgår dysfunksjonaliteten i foten slik at de får trente musklene i setet som blir svake grunnet dette, men de vil uansett være “brannslukking” ettersom de gjør feil hver eneste gang de legger vekt på foten ellers i livet. Så selv om det er dritkjedelig, ser jeg meg nødt til å ta tak i det fra bunnen av.

Det er mye mulig at jeg burde ha revurdert min tilnærming til bruk av barfotsko. Jeg bruker egentlig bare andre sko når jeg skal prestere eller kjenner at jeg trenger en avlastning. Nå som jeg har blitt bevisst på at jeg kompenserer med tærne, vil jeg ha fokus på å heller spre tærne mens jeg løper. Samtidig har jeg trappet opp tøying og styrking av tærne, så håper det skal gjøre susen. Kompensasjonene har gjort at foten min er veldig bred, men tærne smale, så det er få sko jeg føler at foten min er fri i. Jeg har selvfølgelig løpesko som er relativt brede, men sammenlignet med barfotsko kjennes alt ut som det bare moser foten sammen.

2 Likes

Får se om det hjelper med nytt utstyr

3 Likes

Første løpeturen på lenge, typ 2 månader. Gikk si og sånn. Problem med høyre kne etter 3 km. Ser litt på loggen og oppenbart fungerer det bra hvis jeg drar litt på tempot.
Det jeg (nok) må gjøre er at holde steglengden nede. Problemet er da hvis jeg skall øke tempot uten at øke steglengden…
Jeg tror dette blir bedre til våren da jeg kan begynne å løpe på en kupert bana. Da kan jeg få opp pulsen uten å løpe raskt. Lite samme koncept som Hvittingen (4km enkel vei, 380 høydemeter) fast med rundbana og litt kortere.

1 Like

Kanskje begynne med enda kortere turer ?