Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Ja, kanskje. Skall se om jeg kan ordne noe fra jobben. Blir enklere at få det gjort hvis jeg kan dra direkte fra jobben om det likevel kun er noen få km.

1 Like

Tok min første løpetur i dag, på vei hjem fra jobb. 5 min gåing og så 5-6 min løping. Har ikke løpt i hele vinter, så trenger masse korte løpeturer før jeg kan løpe noe lenger, ellers blir det som 2018-sommeren. Da hadde jeg betennelse i begge leggene omtrent hele sommeren. Hadde gått veldig mye på ski, hadde stålkondis og legger av gele. :see_no_evil:

Btw, jeg går lett inn til beins. Får derfor fort vondt i kneet når jeg jogger. Dvs, helt til jeg begynte å gjøre denne strekkøvelsen. Det hjelper også for å få riktig stilling på kneet når man tar knebøy.

image

3 Likes

Begynte som sone 2 tur og så tenkte jeg etter et par km pytt vi kjør terskel, etter 5km på 25 minutter og bra følelse så gjorde jeg om til testløp :rofl:

Ble ny 5km pr med 14 sekunder, men som siste del av 10km som var 10 sek bak pr. så burde ha litt å gå på fremover om jeg faktisk planlegger som testløp fra start

3 Likes

Merker ingen nedsatt styrke i noen tær på høyre side, også har jeg rotasjon i hofte med i de daglige øvelsene :+1: Kjører også 3 mobilitets øvelser på hofte før hver løpetur - 1 fot låst i bakken og rotasjon x10, frem og bak x10, sideveis x10. (hvis det gir mening)
Jeg har ingen skader på noe som helst måte nå, men har fortsatt med disse øvelsene jeg fikk fra fysio tidligere som føre var, og de mobilitetsøvelsene før tur føles deilig for å mykne opp litt og gjøre meg klar for økt - tar 3 min :slight_smile:

Hvis du ikke har testa allerede, Altra og Topo er to merker som er kjent for ekstra bred tåboks. Jeg har også ganske bred fot og brukte Altra før, de siste årene synes jeg passform generelt har blitt mye bedre på de fleste merker og mange fler modeller som passer nå.

Bra tempoøkt! Gøy med nye sko? :grin:

2 Likes

Ja men vanskelig å bremse farten :grin: skoene nekter å gå i mitt sone 2 tempo hehe

1 Like

De nye skoene føles nesten som juks. 6:15 pace og 138 bpm i snitt er ikke normalt for meg

Har nesten omvendt cardiac drift med lavere puls og litt høyere hastighet mot slutten (om vi ser bort fra km 1-2 som er raske)

3 Likes

God søvn etter disse langsomme løpeturene :ok_hand:

Etter hurtig tur

Etter rolig tur

3 Likes

Samme erfaring med HRV

1 Like

Har laget meg et løpeprogram til halvmaraton i April som går over 9 uker, søndag denne uken er det kun 4 uker igjen til start og det er helt sprøtt hvor fort ukene går.
Programmet har jeg fokusert på tålmodig progresjon av ukesvolum, lengde på langtur, størrelse/variasjon på intervaller (tempo / lengde). Jeg kom fra flere uker med 0km løping i desember og mål nr.1 er å ikke løpe på meg noen vondter. Styrketrening er nå helt ute og jeg har lagt inn litt bakkesprinter istedenfor. Dagene med farge ser jeg på som de viktigste øktene.
Har klart å følge det ganske greit men ser an dagsform og totalbelastning og gjør litt tilpasninger hele veien. Forrige uke ble litt mindre enn planlagt og de neste ukene blir spennende da det er disse som har mest økning, så jeg forhåpentligvis har noe å trappe ned fra den siste uka og kanskje få en bitteliten “toppform” på løpsdagen.
Dette løpet er først og fremst en sosial tur med kompiser som ønsket ha et treningsmål gjennom vinteren, målet er å stille godt forberedt med god gjennomføring - så får sluttiden bli det den blir.
Hvis dere skjønner oppsettet så setter jeg pris på innspill, programmet er ikke laminert :grin:

Er det noen andre her som skal delta på løp i år?

3 Likes

Ingen ekspert men ville heller gitt litt slack enn å slavisk følge neste uke hvis det er tungt

1 Like

Er det Bergen du skal løpe?

1 Like

Nei i Spania :sunny:

1 Like

Rogaland Grand Prix (og en Backyard):+1:

3 Likes

Driver med orientering med barna. Har vært på et par løp med dem hvert år. Har ikke deltatt selv, men hadde jo vært gøy å prøve seg litt. :sweat_smile:

Har ikke så veldig lyst å løpe noe asfaltløp, så enten orientering eller stiløp måtte det blitt på meg. Må nesten sjekke litt her omkring.

4 Likes

Har fått litt gnagsår på tærne, lurer på om skoene kanskje var ørlite grann for store og at foten skyter litt fram og tilbake. Det ble jo også 28km på fire dager direkte med nye sko. Har ikke hatt noe problemer med gnagsår på løpingen med vanlige sko. Ser at det er noe som heter heel lock lacing, noen som har erfaring med det? Hjelper det med løpesokker?

Foreløpig plan er Sommerløpet i Kristiansand 6.juni - 10km

1 Like

Det jeg synes du bør vurdere er plasseringen av økten i racetempo. Det er individuelt hvor fort man for restitusjon. Husk også at reise dag kan være stressende. Du kjenner din kropp best, men det kan være lurt å tenke litt på det.

2 Likes

Om jeg tar 6km på 30 minutter vil jeg begynne med oppvarming 1km på 5:20, 4km på 4:40 og nedjogging 1 km 6:00. Det ville blitt terskeløkt for meg :sweat_smile:

1 Like

Bra du trekker fram den økta, det er faktisk den første økta som kom i programmet og den jeg er mest sikker på skal være 4 dager før løpet.
Dette er en siste vekker økt som skal gi meg selvtillit på farta, 200 meterne for å få litt snert i steget og 5 x1000 i halvmaratonfart skal ikke koste for mye da - da har jeg isåfall lagt meg på for høy fart.

Andre økta som kom på programmet og jeg er helt sikker på er den siste langturen 2 uker før løpet, som skal være ganske hard.

Den jeg er mest usikker på er den siste store intervallen 10 dager før løpet. PLanen der er å bestemme meg for hva jeg havner på i utgangshastighet / racepace - men tror 5x3 km kan blitt mye?

Rolig fart for meg på den runden er 5:10 - 5:30 så det blir litt mer enn 30min - har bare gjort det enkelt i programmet. Trenger ikke oppvarming/nedjogg på rolig tur da er det bare å dure på :grin:

Tenker det som er superviktig når man har økeuker er at rolig-turene går rolig nok. Og at min største utfordring er hvor mye jobb jeg har. Driver ENK så arbeidsmengde varierer fra uke til uke og forrige uke var super-hektisk, vanskelig å få inn øktene noen dager men det får bare prioriteres.

Gode løpesokker er nesten like viktig som skoa, noe helt annet enn å løpe med bomullsokker. Det vil garantert hjelpe ellers prøve det siste knytehullet med runners knot :+1:

2 Likes

Bruker tynn ullsokk store deler av året, syntetisk på varmeste delen. Lukter ikke dritt og fibrene kollapser ikke hvis man blir våt eller svett. Det hjelper godt på mot gnagsår. Minuset med ull er at de slites fort, men det tenker jeg at jeg tar meg råd til. :sweat_smile:

2 Likes