Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Løpeprat 🏃‍♀️🏃🏻‍♂️💨

Skal delta på Berlin Halv om knappe tre uker, mens det store målet er Valencia helmarathon i Desember. Mulig det blir noen konkurranser i mellom også.

Har selv gode opplevelser med lignende intervalløkter som du skisserer. Favoritten er 10x1000m på rundt halvmarathon fart, men inn mot halvmarathon synes jeg også økter som 4x3km, 4x2km/1km, 4x10 min osv videre er fine for å herde beina , som gir litt lengre løpstid per drag. Gjerne med 2-4 km oppvarming og nedjogg. Synes programmet ser fornuftig ut. Om du klarer, er det ikke dumt med flere økter av typ 4x3 km, men det øker også risiko for overtrening og skader. Tenker selv en variant av det ca 10 dager før løpet, men mulig det blir 8x1500m eller lignende. Den blir ganske hard, og tett opp mot planlagt løpsfart.

4 Likes

Tør nesten ikke spørre hva planlagt race pace er? Har du noen pacing strategi

Kult, to grom-løp du har fått startplass til da :+1:

Er påmeldt Valencia halv til høsten som blir årets mål for min del, da kommer jeg forhåpentligvis inn i det treningsprogrammet med bra grunnlag og kan legge opp til flere store økter i oppkjøringa.

Kommer til å nedjustere den intervallen 10 dager før og kjøre en av de variantene du foreslår

2 Likes

Farten avhenger veldig av været og temperaturen, for jeg sliter veldig i varme. Særlig når man kommer fra norsk vinter og til mer vårlige forhold. Besvimte og gikk rett i bakken i Berlin for to år siden, utrolig nok kun 20m før mål ble jeg fortalt i legeteltet. Deretter rett på sykehuset. Verste var egentlig at jeg fikk en grad 2 ruptur i hamstring av selve fallet, som tok noen måneder å trene opp :sweat_smile:

Høres kanskje bedre ut enn jeg er med de øktene som ble skissert. Blir det fine forhold, gjerne så kaldt som mulig, tenker jeg å begynne på rundt 3:55 fart. Deretter øke farten fra rundt 13 km hvis beina fortsatt kjennes bra. Hadde en lignende strategi i 2023, og det fungerte veldig bra. Alltid en god følelse når man har negativ splitt. Blir det over 20 grader og sol senker jeg farten med 10-15 sek fra start. Det viktigste er å få en god opplevelse og ikke dra på seg noen nye skader

4 Likes

Ikke den typen tilbakemelding du er ute etter, men synes programmet ditt rent estetisk ser veldig bra og ryddig ut. Skulle ikke tro at det var så vanskelig å finne en god løsning på et løpeprogram, men 95% av de jeg ser er ekstremt demotiverende eller rotete. De er enten for fancy eller ser ut som de er laget i DOS. Synes din løsning var veldig bra og tenker å lage noe lignende. Jeg vil legge til litt fargekoding av ulike typer økter, snitt pace på økt og ukestotal og mengde i ulike soner.

2 Likes

Var på en fjelltur i sommer i 29 grader, null vind og null skygge. Gikk i bare shorts. Det var ubehagelig varmt helt til jeg dyppet (bomulls)t-skjorten i et lite fjellvann. Da var det helt fint etterpå. Kanskje et alternativ? Tenker også at en våt caps e.l. så du slipper å få overhopphetet hodet kunne hjulpet.

Alternativt til at det er overoppheting er jo rett og slett dehydrering? Noe som @RogRak har gjort meg obs på. Jeg testet det når jeg dro på skitur. Da drakk jeg vann med salt før og under skituren. Vet nå ikke helt om det gjorde en stor forskjell, men følte meg helt fin etter skituren, ikke litt lett vondt i hodet og slapp som jeg ofte har blitt.

Tipset med våt t-skjorte vil jo også hjelpe mot dehydrering, for du trenger ikke svette så mye da. Btw, i varmt vær, så bytter jeg fra syntetisk til t-skjorte av bomull igjen. Det kjøler rett og slett ned mye bedre.

2 Likes

Løper alle med program og pulsklokke?

Er det ingen som bare justerer fart etter hvordan kroppen føles?

1 Like

Der har du meg. Investeringene kjøres etter samme metodikk. :see_no_evil:

Synes egentlig det er litt komisk å se, for jeg kjenner jo igjen mønstrene på hva folk oppgir for treningsopplegg som jeg synes det virker folk har som investeringsmetodikk.

Jeg har vel egentlig gått mest, men det er fordi åsen bak meg er bratt nok til at jeg kommer nær makspuls av å gå. Har blitt i litt bedre form de siste årene, så nå jogger jeg litt innimellom. På vei ned pleier jeg å gå, for tenker at det ikke er lurt å pushe knærne for mye…

Det er vel litt som med mat en viss struktur og skjema rundt måltider så kan man improvisere og justere i forhold til hva som frister den dagen. Men noen byggeklosser som man holder seg til noen lunde tror jeg er lurt. Jeg prøver å få til noen rolige og noen hurtige økter og sikter mot ca 30km per uke. I tillegg to korte og en litt lengre styrketrening med fokus på pull ups og to korte svømmeturer

2 Likes

Jeg tror det har noe for seg når man kommer opp til et visst nivå.

Men for folk som løper litt for helsen sin del og ikke skal oppnå spesielt gode tider på klassiske lengder som 10, 21 og 42 km, så mener jeg man kommer like langt ved bare å løpe regelmessig og prøve å presse seg litt og variere med litt ulike løypeprofiler.

Føler jeg har en viss dekning for det jeg mener da jeg har løpt min andel km på relativt gode tider opp gjennom, og det helt uten å ha en plan utover at jeg skulle løpe på viss tid.

Men jeg ha full forståelse for at folk er forskjellig. Jeg vil bare slå et slag for at løping kan være dønn enkelt, alt man trenger er et par ok joggesko og evnen til et lytte til sin egen kropp.
Jeg får litt makk når enkle ting ska gjøres mer komplisert enn de trenger å være.

3 Likes

Jeg skaffet pulsklokke i høstas. En kompis hadde mast massevis at jag må ha en. Jeg syntes ikke det, men den har varit til stor hjelp. Mest før att pushe hardere. Eller løker jeg runt på 150-160 i puls som mest. Det er før lavt. Må opp i 175. Og det gjør jeg ikke annars. Hvis jag skall kjøre etter hvordan kroppen følse så drar jeg ikke på hart nog. Jeg er før lat, egentlig.
Den har også varit bra før at se hvordan pulsen er lengs løypa.

På sykkel kjører jeg uten pulsklokke, men med GPS før at holde farten oppe. Kanskje blir pulsklokke der og. Får se.

1 Like

Jeg er nok også sånn. Også testet jeg 4x4 en liten stund og jaggu kunne jeg ikke presse meg mye hardere enn jeg før har tenkt mulig. Det er noe jeg har tatt videre til annen trening. Når kroppen sier: “Stopp!”, så vet jeg at jeg kan fortsette i 2 minutter til. Det handler jo om å komme i kontakt med sin egen kropp.

Du kan jo prøve å kjenne etter hvordan kroppen kjennes når du trener med pulsklokke. Så prøver du en trening uten å se på pulsklokken og sjekker etterpå. Har du klart å kjøre like hardt? Gjenta et par ganger og jeg er rimelig sikker på at du klarer deg helt greit uten pulsklokke.

Vet ikke med andre her, men jeg synes 4x4 er en morsom treningsform, man må bare passe på at man kun kjører det på dager hvor man synes dagsformen er bra, for det er en skikkelig påkjenning. Det som gjør det morsomt for min del er den litt befriende følelsen man får når man virkelig gir jernet. Fart er moro. :sunglasses:

1 Like

For helse er det ikke så mye som skal til, det er jeg enig i. Selv litt løping hver uke gir stor helsegevinst

Får man til 1 time løping og 1 time styrke er resten litt ego trip, men det er ikke noe feil med det

1 Like

Greit poeng å få frem det. Løping er verdens enkleste idrett, så kan man gjøre det så komplisert og dyrt man bare ønsker… alt etter ambisjonsnivå

2 Likes

En ting som har overrasket meg etter at jeg har begynt å løpe litt er hvor mye jeg gleder meg til neste tur. Jeg har vært litt skeptisk til løping fordi folk har snakket om at det er krevende å løpe når det regner og at man må tvinge seg ut. Samme når jeg er ut på tur så sier naboen «vad duktigt», mens jeg tenker selv at jeg unner meg noe spesielt og har nesten dårlig samvittighet for at jeg tar meg tid til noe som i seg selv ikke er produktivt eller nødvendig. Så jeg bare stirrer forundret på dem og forklarer at når man først kommer i gang er det vanskeligere (for meg) å hoppe over en tur enn å ta den, ikke fordi jeg er flink men for at jeg nyter det.

6 Likes

Prøvde meg på en litt annerledes variant av 4x4 intervaller der jeg tar hele turen i ett: 2 km oppvarming, km 3, 5, 7 og 9 er selve dragene med 1 km rolig men ingen gåing eller ren hvile imellom. Slutter med 2km nedjogging.

Beina holdt veldig bra, og jeg er fornøyd med at jeg klarte å spare kreftene så det siste draget ble det raskeste. Der fikk jeg også nå høyeste målte puls (jada klokke så det er ikke 100%) på 189.

Den eneste utfordringen er at plutselig har man et lyskryss, noen sykler eller en gammel dame med trillevogn å manøvrere rundt midt i et drag,

Ellers fungerte det med skosnøretrikset veldig mye mtp gnagsår pluss at jeg satte på litt sportstape på utsatte områder.

For meg var det også god fart i dag selv om jeg vet at det er folk her inne som racer et helt halvmaraton raskere enn jeg løper med 189 i puls :rofl:

3 Likes

Det NTNU skriver er

man fjerner melkesyre (laktat) mest effektivt ved 70% av makspuls.

Mao, det er ikke mening med ren hvile imellom. Det ser dog ut til at du kunne jogget enda roligere. Har måttet ty til gåing selv, men det var fordi jeg la 4x4 til en bratt ås :sweat_smile:

Hvordan kjentes melkesyren i beina ut etter hvert intervall?

1 Like

Fin podcast med Martin Ylven og hans maratonsatsning.

Interessant at han har samme holding til løping som meg, barer løper i vei :ok_hand:

Ikke er han på Strava heller

1 Like

Bra, men fikk så klart mye melkesyre på 4de intervall, ellers merket jeg det mindre enn vanlig antageligvis pga det du påpeker at jeg løp rolig mellom dragene, det ble vel også litt lenger pause enn det som anbefales, men tror det bare er lurt for min del, så rekker pulsen å lande uten at jeg må ty til gange.

Det er jo meningen du skal få melkesyre i løpet av et intervall, men ikke mer enn at du klarer å løpe for fullt på slutten av intervallet og at du klarer å kvitte deg med melkesyren i løpet av roligperioden. Utfra pulsen din, så ser det ut til å ha funket da.

Synes dette svaret er interessant sett opp mot det 4. intervallet ditt:

Answer: It is not damaging to run at 95–100% in the last interval, but it can be discouraging, making it harder to keep exercising in the long run. The benefit is practically negligible compared to staying at 90%.

2 Likes