Nei egentlig skal man vel unngå puls over 95%, men når det er helt på slutten ødela det i hvert fall ikke for trening og så fikk jeg litt mer informasjon om makspuls. Tidligere har jeg toppet på 185, men da vet jeg at den i hvert fall er 189 eller høyere. Tipper ca 193
Martin jobber med trening og helse og er trener for bedrifter, han samarbeider og sparrer med noen av landets flinkeste løpere om økter. Han følgte ikke ett spesifikt løpeprogram mot maraton men skal love deg han har kontroll på uka si mtp hvilke økter når ol.
Kjekt han ikke er “verdens dårligste eksempel” lenger 
Jeg “bare løp” selv i mange år og det funka kjempebra det. Ble i mye bedre form, sov bedre, spiste bedre, hadde det bedre og med det fikk jeg det jeg ville ut av det. Det var først når jeg sa ja til å bli med på en konkurranse på gateløp og hadde lyst til å bli raskere jeg merket at progresjonen uteble ved å bare løpe. Mer variert strukturert trening og en viss kontroll på fart og intensitet fra puls gjorde at det plutselig var oppnåelig å klare tidsmålene jeg satt meg.
Ang Strava. Jeg har første øktene mine der fra 2017 og for meg er det først og fremst en treningsdagbok som gir super oversikt. Den fungerer også meget bra som loggføring av intensitet, utstyr (hvor mange km hvert skopar har) mm og alt automatisk registrert via GPS / klokke.
En funksjon jeg synes var veldig kul før er “segmenter” som automatisk registrerer tida du har brukt på ett strekke hvor noen har laget ett segment, motiverende måte se egen fremgang på. Innimellom tar jeg en hardøkt / motbakkeløp hvor jeg konkurrerer mot tidene jeg har satt på det segmentet tidligere, fin måte sjekke formen på.
Også er det gøy å se hvordan andre utøvere trener, f.eks Kilian Jornet har noen helt spinnville turer.
At Strava har blitt en hype og sosial plattform de siste årene får bare være, personlig gir jeg fletta i kudos.
Som treningsdagbok, motivasjon, enkel analyse og oversikt - - veldig enkelt og bra.
Prøvde meg på 3 x 2km Terskelintervaller med samme prinsipp (langtur med varierende pace), 9:e km gikk sakte fordi jeg begynte å kjenne det litt i leggen, men gikk greit når jeg endret teknikken med litt høyere steg
Bra start på uka volummessig med 12km, mot 6km forrige mandag, hjelper også med sol 
Apropos løping etter sykdom. Jeg liker å ta en type økt første uka etter sykdom, hvor jeg sjekker hvordan kroppen takler noen litt raskere km. Samtidig lavt volum og ikke for utmattende for kroppen, hvis den ikke er helt i vater. Ser gjerne noe slik ut:
Ny runde med 4x1km intervaller, fornøyd med farten og at jeg har begynt å tangere gamle pr tider som jeg har satt på bane tidligere på 1km og half mile (1s bak)
Mindre fornøyd med at jeg løper 4de km altfor fort og ødelegger litt for det andre draget. Ble litt distrahert av en annen løper som lå i det tempoet 20m foran i stedet for å fokusere på mitt eget opplegg.
Har også hatt elendig hrv verdier et par netter så alt i alt veldig fornøyd med at jeg fikk gjennomført som planlagt
Til dere som løper, løper dere bare flatt? Eller legger dere inn litt bakker? Synes selv det er gørr kjedelig å løpe flatt, men vet jo også at det er en kjempebelastning å løpe nedover. På den runden jeg har begynt å løpe i lunsjen så er det en stor bratt bakke ned, den går jeg for å spare muskler/knær.
Jeg veksler mellom 2 ruter.
Den ene har høydeforskjell på ca 10m, dvs «flat».
Den andre har en høydeforskjell på 140m og er nesten bare «oppover eller nedover».
Jeg foretrekker den kuperte. Er heldig som har knær som ikke protesterer nedoverbakke. Dessuten har jeg jeg nok heller raske muskelfibre enn seige. Dvs suger på langdistanse
Hadde forresten en av årets flotteste skøyteturer i dag. Var første som gikk etter prepping. +3 grader, fantastisk gli i snøen, akkurat passe hardt og «motorvei-kvalitet» på løypene.
Da er livet så bra det er mulig å få det 
Jeg er litt omvendt, helst så rett og jevnt underlag som mulig. Jeg har blitt tvunget til å løpe på gangvei siden løpebanen blir gjort om til skøytebane på vinteren, noe jeg også har lært meg å like. Planen er vel å kanskje ta en av øktene på løpebanen etter hvert (fokus på fart), men trives bedre nå med en rute fremfor evige runder rundt og rundt. Har klart å bli litt bedre på gangvei og også med løping på is og stier på vinteren. Nå uten pigger og nye sko safer jeg på en rute som er nesten helt flat og ganske jevnt underlag.
Tror det er individuelt (type fiber) om man liker vekslende eller jevnt turtall. Jeg må ha pauser (nedover) for å trives. Synes også det føles bedre, merkelig nok, når det kommer en kneik oppover etter en lang slette
Jeg er helt klart best når det er så jevnt som mulig. Det har tatt lang tid å løpe like fort selv på en helt flat asfaltvei som på en løpebane.
Kjenner jeg får «vondter» i bekken-regionen hvis det blir for monotont (flatt)
På samme måte som jeg får vondt i nakken av klassisk ski og langdistanse sykkel. Har derfor bare blitt 1 kort klassisk tur denne vinteren
Jeg får vondt i leggen om det er for kupert 
Min trening har jo lenge vært svømming i basseng som er perfekt oppdelt i 25 eller 50m en linje i bunnen og «stille» vann. Jeg har nok en underliggende preferanse mot sånn helt perfekt matematisk ordnet geometri.
Man blir god på det man trener på 
Jeg løper veldig variert men liker aller best å løpe i fjellet og pleier bare å peise på nedover, synes det er gøy. Støl i låra etter første turen på våren også går det seg til.
Nå som jeg trener til paddeflat halvmaraton blir det bare asfalt da jeg trenger den monotone belastningen, men jeg bor sånn til at det er umulig løpe helt flatt selvom jeg vil.
Har lagt inn bakkesprinter en gang i uka nå, ca 30 sek x 5/6 stk.
Generelt tenker jeg det er veldig bra å løpe kupert for å bli sterkere i hofte, legg og akilles - så tåler man den flate asfaltbankinga bedre også.
Variasjon er jo generelt sett bra om man har mulighet og kapasitet . Hva slags sko kjører du med på fjellet?
VJ maxx 2 
Løpemølle ?
Nei, vurderte det som vintertrening men er glad jeg valgte piggsko og uteløping. Jeg blir litt deprimert av treningssentre og liker å være utendørs. Spesielt nå som det begynner å bli litt vårlig. Jeg gleder meg til å løpe på bane i hvert fall en gang per uke etter hvert (og gleder meg også til utendørs basseng)
Var og spanet litt og kjente på hjertebank hehe men det var masse hull i dekket og en del hindringer rundt, selv om noen hadde begynt å løpe
En sånn løpebane men helt rett og 10km lang hadde vært ideelt
Det er jo veldig gøy og følger på når barna løper når vi er på tur. Det går jo stort sett helt greit. Kan bare ikke løpe i mitt eget tempo nedover. Eller, jeg tar ikke sjansen.
Merker det murrer i legger og føtter nå allerede. Har bare løpt en håndfull korte turer. På asfalt da.
Oh my god! Jeg løp 3000m i luftforsvaret. Da løp du 1500m langs flystripa en vei og så tilbake. Holdt på å daue av kjedsomhet.
Dette er et fint sted å løpe (oppover). Selv om det vel egentlig bare ble løping der det ikke var for bratt. Har ikke noe sinnsyk kondis. 
Perfekt å løpe nedover er på myr 
Litt murring må man vel regne med på våren, men står det bra til med skoa da?