Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Artig avslutning på uka i dag.

Både Dow, S&P og Nasdaq ser ut til å ha funnet midlertidig støtte.



Samtidig som vi har mye usikkerhet med tanke på covid, driver Musk å selger Tesla aksjer i stor stil. Vil tror dette er med på å presse Tesla-kursen relativt greit.

En ting jeg bet meg merke i, som jeg stusser litt på, er OBV indikatoren på S&P500 minifuture chartet.
Nesten alle tidligere dropper (Merket med gult) av litt størrelse har dradd ned OBV indikatoren. Bortsett fra dropp nr 2, som var relativt flatt i forhold til dropp nr 1. Dette endte opp med et enda mer aggressivt rally en rallyet i forkant.

Foreløpig ser jeg på det som en abnormalitet. Noe som ikke stemmer helt her. Hvis det er selloff og neste krakk rundt svingen. Hvorfor holder OBV seg så bra? Både QQQ og S&P snuser på 50 dagers snitt, mens Dow ligger nede på 200 dagers snitt. Men den har gått i en mye lenger sideveis mønster en dem andre. Men mye volatilitet.

En annen ting jeg kikket på. S&P Stocks above 20 day Average. Det er sjelden denne holder seg så mye lenger her nede.

Ser man på 200 day average, og kikker på weekly, er det tydelig tegn til støtte foreløpig rundt dette området.

God helg :slight_smile:

6 Likes

Min tolkning er at den store usikkerheten i samfunnet og markedet gjør at det brede markedet ikke blir dratt med opp, mens stadig mer penger finner veien til indeks og de største selskapene. Samt selvfølgelig eiendom, meme-stocks, crypto, og siste haussenotering på børs.

Tror folk at Amazon skal dominere og levere noenlunde likt som dette i 60+ år, og at de derfor bør handles på P/E 60+ ?

Eller tror folk at fiatpenger skal bli så mye mindre verdt over tid at selv om Amazon bare opprettholder marginene sine de neste 10 årene, så vil - i absolutte tall - overskuddet deres eksplodere opp fordi inflasjonen vil ødelegge nåverdien av kontanter, så du er nødt til å finne noe å investere i uansett om du mener det er lurt eller ikke ?

For meg minner det mer om manisk panikk for å ikke bli stående igjen på perrongen under potensielt langvarig inflasjon enn fornuftige investeringer. Og jeg kan ikke helt se at dette skal endres før man får ett alternativ til aksjemarkedet (gjeldstaket heves og renter evnt økes), eller folk blir nødt til å trekke penger ut av markedet (skattlegge urealiserte gevinster, strengere reguleringer for folks mulighet til å geare i markedet).

QE og gigantiske statsunderskudd i USA / EU har etter mitt syn ødelagt finansmarkedene over flere tiår, og vi har nå en form for planøkonomi innen finans hvor sentralbanker framstår som garantister for lav rente og kontinuerlig gratis gevinst på kapital. Men, alt avhenger av:

  • QE, både på statsobligasjoner og boliglånsobligasjoner.
  • Lav rente, på eller helst under inflasjonsnivået.
  • Økt populasjon, som implisitt gir økt verdi på boliger når det ikke bygges nok og renta er lav.

Kombinasjonen gjør at kontanter er tullete annet enn for korte perioder når man forsøker å time markedet, og at alt av assets - eiendeler - skyter opp i verdi, fordi man konstant øker pengemengden i samfunnet.

Jeg ser for meg at vi i løpet av få år har ødelagt statsobligasjonsmarkedet helt pga det eksploderende statsunderskuddet. Og da har du igjen det private obligasjonsmarkedet (privatlån, bedriftslån, boliglån), samt aksjer, eiendom - og alt annet av verdiløse investeringer (kunst, rolex, frimerker, baseballkort, og krypto - dvs ting som ikke er en del av økonomien men bare kjøpes og selges som “investeringer” fordi noen synser seg fram til at disse tingene i teorien har en verdi som bør stige over tid).

FED skal stramme inn. I ett obligasjonsmarkedet som er helt fucked pga QE og fordi gjeldstaket har vært i effekt siden 1. august, og folk begynte å posisjonere seg i mai for at vi hadde en midlertidig periode hvor det blir mangel på statsobligasjoner.

Temporary open market operations involve short-term repurchase and reverse repurchase agreements that are designed to temporarily add or drain reserves available to the banking system and influence day-to-day trading in the federal funds market.

Det store spørsmålet er: tror man det kommer noe som gjør at folk blir tvunget til å trekke midler ut av markedet i stor skala? For hvis ikke så bør festen fortsette. Rett og slett fordi det er ingenting annet å bruke penger på, og pandemien pågår fortsatt så usikkerheten gjør at folk ikke får brukt opp lønna si på koselige ting - de er nødt til å la pengene finne ett godt hjem inntil videre.

Min tolkning? Penger trekkes ut av markedet pga gjeldstaket, og når det snart heves for en kort periode (fram til februar eller noe?) som er min antagelse, så skal penger dyttes inn igjen i aksjer. Mulig også noen realiserer før nyttår i frykt for hva demokratene finner på av endringer i skatteregimet neste år (de har forhandlet siden mai og ingen vet hva de lander på). Det er det logiske scenarioet slik jeg ser det.

Hva faen annet enn aksjer skal man bruke penger på? Ta ned belåningen? Betale gjeld? Ikke kan man planlegge ferier, og hvis man skulle investere i noe annet så må man huske på at alt av assets allerede er blåst opp i verdi pga de samme tingene som driver aksjemarkedet.

Det er slik jeg ser det.

TL/DR: ned fordi usikkerhet, opp snart fordi usikkerheten går over, med mindre fundamentale bearscenarioer (skatteøkning, tull rundt gjeldstak) slår til i USA.

24 Likes

Gull og sølv er vel eneste asset/comodoties som enda er edruelig priset. (Gjeldsfri er jo gøy)

Jeg tror inflasjons spiralen er i gang og USA og eu (som er like ille på penge trykking som USA)
Og alle andre Kina +++. Så det vi ser er ikke unikt for USA men USA er jo mest transparent og verdens valuta reserve så der viser ting best.

Denne uken fikk vi jo inflasjon for eu på 4.9% og se mot forventet 4.5% og des.20 var den negativ (det skjer ikke i år)

Og som du sier landene har ikke råd til høyere rente, men enda verre er lav kost land sliter maksimalt pgr inflasjonen så får de ikke råd til mat. Dette presser alle til og måtte gjøre noe.
Så hva skal de gjøre når veksten nå har stagnert og gjerne vil snu og komme ned.
Jeg tror ikke USA sin økonomi tåler en ny krise (og de ignorerer omikron som de ignorerte covid i begynnelsen … la oss håpe det ikke blir for ille , for blir det det så tror jeg V irkelig gull er plassen frem over.

2 Likes
2 Likes

Sier du at Omikron gir mindre alvorlig sykdom? Da så:

(men hva skjer med budsjettet, får vi noe spør de i USA)

Prøvde å finne litt mer detaljerte data, og fant det til slutt:

image

This includes that 76% of patients were incidental Covid admissions.

Eller på norsk, 76% av pasientene kom inn til sykehuset for noe annet en Covid-19 og det ble først oppdaget smitte når de testet på sykehuset.

… synes det høres svært positivt ut. Liggetid på 2,8 vs 8,5 dager vil si at sykehusene kan håndtere 3x så mange innlagte med 0mikron i en periode vs f.eks Delta.

Videre diskuterer de i artikkelen om mønsteret vil endre seg og om det de ser med flere yngre som blir innlagt handler om vaksinering. Ser jo av tallene over at det er en stor overvekt av de som ikke er vaksinerte som blir lagt inn. Det er i så fall gode nyheter for Norge hvor veldig mange er vaksinert.

10 Likes

Realitetene rundt siste variant synker endelig inn… :blush:

PS! Kan noen forresten slå av det f……… videoklippet som surrer hver gang man åpner den tråden her? Thnx :ok_hand:

5 Likes

Fascinerende å se hvordan indeks og porteføljen min og aksjer jeg følger ha en korrelasjon på ca 0. Rotasjon fra smallcap til large cap? I følge porteføljen min, så startet akkurat 3. verdenskrig, mens OSEBX er ned 0,3%. Jeg tenker også at valuta kan ha noe å si her. NOK har svekket seg vesentlig mot USD i det siste (fra 8,5 til 9,1 kr pr dollar på en måned).

Btw, må si det er interessant å følge tiltakene osv nå. Synes Støre virker litt mindre tilbøyelig til å kjøre på med tiltak, men kommer vel nå. Om et par uker, så burde situasjonen en Sør-Afrika være avklart. Er Omikron egentlig noe bra, ikke noe dårlig?

1 Like

Skal vel en god del til for at mutasjonen er bra på kort sikt i land med betydelig eldre befolkning enn Sør-Afrika, dersom den generelle smitten skulle gå fullstendig i taket. Men absolutt lov til å håpe at den kan kvele de andre variantene og bidra til å herde befolkningen på litt sikt.

2 Likes
  • Hvis det stemmer at liggetiden er gått ned fra 8,5 til 2,8 dager
  • Hvis det er representativt at 8 av 9 pasienter med alvorlige symptomer var uvaksinerte. (Den vaksinerte som hadde symptomer hadde kols)

… så er det en god ting ja, for det vil si at i stedet for å stenge ned samfunnet, så må man heller beskytte de absolutt mest sårbare, ikke en god del av arbeidsstyrket (45-67). Det vil også si at sykehusene mest sannsynlig vil ha kapasitet til å håndtere bred smitte i befolkningen og vi kan bli ferdig med hele shiten i løpet av noen måneder.

Jeg tenker i hvert fall ikke at man skal stenge ned samfunnet fordi noen med kols vil takle korona dårlig. Vi stengte jo ikke ned samfunnet pga influensa som vel er omtrent like ille for en med kols…

Meeen, det er jo å forskuttere en smule.

Ref: kilde/mine tidligere kommentarer Makro, indeks, valuta 2 - #2037 av Christian

5 Likes

70% av pasientgruppen er folk som ikke var inne på sykehuset pga covid, men var inne av andre årsaker og kun ble testet av sikkerhetsgrunner for covid.

Vet ikke om dette er representativt for tidligere grupper. Men virker som noe som kan endre veldig på data for hvor lenge de er innlagt, hvor syke de blir, osv osv osv.

Enig i at man kan tolke ting lovende så langt, men tror ikke man skal være for bombastisk i konklusjonene (noe du heller ikke er), siden alvorlig sykdom / død i teorien bør lagge smitte med ca 3 uker.


Jeg bruker USA sin siste oppblomstring som eksempel, fordi jeg mener det er mest relevant sammenligningsgrunnlag (vaksinering ferdig blant frivillige, stor befolkning).

Nå er det stor økning blant smittede i USA, og hvis det er like farlig som forrige runde så burde dødsfall stige fra og med ca julaften.

image

Det går enten bra eller dårlig. Fortsatt litt tidlig å trekke konklusjoner i mitt hode. Men det er vel grunn til å være noe optimistisk.

For min del burde vi bare gi eldre 3. dose, oppfordre til vaksinering, og ellers ikke ta det så høytidelig. Og så gi boosterdoser hver høst framover, spesielt til de eldste. Vaksinering av eldre virker som nøkkelen for å få ned dødstallene uansett.

3 Likes

Bloomberg:
It would fit with historical patterns for a less severe and more transmissible virus to quickly crowd out more severe variants, which could turn omicron into a catalyst to transform a deadly pandemic into something more akin to seasonal flu, the JPMorgan strategists wrote in the Wednesday note

6 Likes

Hadde vært ironisk om FED nå på kommende FOMC (14-15 des) Bruker Omikron som unnskyldning for å utsette en mer aggressiv tapering

Nei, har du sett, hvem kunne tro dette? :joy:

Noe av årsaken til den umiddelbare panikken som spredde seg verden over, som førte til kraftige børsfall og strenge tiltak, var nemlig at statistikken fra Sør-Afrika i dagene før omikron ble oppdaget tilsynelatende var alarmerende:

Fra 312 smittetilfeller den 21. november eksploderte antallet til 18.586 tilfeller dagen etter. Det var med utgangspunkt i de tallene at det ble slått full alarm.

Men Sør-Afrikas største nyhetsnettsted, News24, har gjort en analyse av tallene, som viser at den reelle økningen mellom de to dagene kun var 868 tilfeller, og at de øvrige 17.718 tilfellene var etterregistreringer, noen av prøver så gamle som fra april.

2 Likes

Ikke medlemmene i Norsk journalistlag, de var for opptatt med å lage klikkbait, spre frykt og skape bekymring

1 Like

image

Jeg tror omikron blir alibiet for å komme seg ut av dette covid-opplegget.

USA er på randen av kollaps og til og med den sinnssyke gjengen som trekker i trådene til Brandon skjønner det.

Kommenterte at jeg syntes det var en vridning fra mindre til større selskap, noe som man kan se hvis man sammenligner forrige topp med bunnen i går:
OBX -6%
Oslo Børs Mid cap -8%
Oslo børs small cap -9%

1 Like

Om dagens tiltak.:

Alle tiltakene trer i kraft natt til torsdag. De varer i fire uker, men vil bli vurdert på nytt etter to uker.

Vi vet ikke hvordan Omikron vil slå ut, så vi er på den sikre siden. Om to uker burde vi ha nok data på Omikron.

Ref Regjeringen innfører flere nasjonale tiltak – VG

… det var den julebordsesongen :stuck_out_tongue_winking_eye: