Min tolkning er at den store usikkerheten i samfunnet og markedet gjør at det brede markedet ikke blir dratt med opp, mens stadig mer penger finner veien til indeks og de største selskapene. Samt selvfølgelig eiendom, meme-stocks, crypto, og siste haussenotering på børs.
Tror folk at Amazon skal dominere og levere noenlunde likt som dette i 60+ år, og at de derfor bør handles på P/E 60+ ?
Eller tror folk at fiatpenger skal bli så mye mindre verdt over tid at selv om Amazon bare opprettholder marginene sine de neste 10 årene, så vil - i absolutte tall - overskuddet deres eksplodere opp fordi inflasjonen vil ødelegge nåverdien av kontanter, så du er nødt til å finne noe å investere i uansett om du mener det er lurt eller ikke ?
For meg minner det mer om manisk panikk for å ikke bli stående igjen på perrongen under potensielt langvarig inflasjon enn fornuftige investeringer. Og jeg kan ikke helt se at dette skal endres før man får ett alternativ til aksjemarkedet (gjeldstaket heves og renter evnt økes), eller folk blir nødt til å trekke penger ut av markedet (skattlegge urealiserte gevinster, strengere reguleringer for folks mulighet til å geare i markedet).
QE og gigantiske statsunderskudd i USA / EU har etter mitt syn ødelagt finansmarkedene over flere tiår, og vi har nå en form for planøkonomi innen finans hvor sentralbanker framstår som garantister for lav rente og kontinuerlig gratis gevinst på kapital. Men, alt avhenger av:
- QE, både på statsobligasjoner og boliglånsobligasjoner.
- Lav rente, på eller helst under inflasjonsnivået.
- Økt populasjon, som implisitt gir økt verdi på boliger når det ikke bygges nok og renta er lav.
Kombinasjonen gjør at kontanter er tullete annet enn for korte perioder når man forsøker å time markedet, og at alt av assets - eiendeler - skyter opp i verdi, fordi man konstant øker pengemengden i samfunnet.
Jeg ser for meg at vi i løpet av få år har ødelagt statsobligasjonsmarkedet helt pga det eksploderende statsunderskuddet. Og da har du igjen det private obligasjonsmarkedet (privatlån, bedriftslån, boliglån), samt aksjer, eiendom - og alt annet av verdiløse investeringer (kunst, rolex, frimerker, baseballkort, og krypto - dvs ting som ikke er en del av økonomien men bare kjøpes og selges som “investeringer” fordi noen synser seg fram til at disse tingene i teorien har en verdi som bør stige over tid).
FED skal stramme inn. I ett obligasjonsmarkedet som er helt fucked pga QE og fordi gjeldstaket har vært i effekt siden 1. august, og folk begynte å posisjonere seg i mai for at vi hadde en midlertidig periode hvor det blir mangel på statsobligasjoner.
Temporary open market operations involve short-term repurchase and reverse repurchase agreements that are designed to temporarily add or drain reserves available to the banking system and influence day-to-day trading in the federal funds market.
Det store spørsmålet er: tror man det kommer noe som gjør at folk blir tvunget til å trekke midler ut av markedet i stor skala? For hvis ikke så bør festen fortsette. Rett og slett fordi det er ingenting annet å bruke penger på, og pandemien pågår fortsatt så usikkerheten gjør at folk ikke får brukt opp lønna si på koselige ting - de er nødt til å la pengene finne ett godt hjem inntil videre.
Min tolkning? Penger trekkes ut av markedet pga gjeldstaket, og når det snart heves for en kort periode (fram til februar eller noe?) som er min antagelse, så skal penger dyttes inn igjen i aksjer. Mulig også noen realiserer før nyttår i frykt for hva demokratene finner på av endringer i skatteregimet neste år (de har forhandlet siden mai og ingen vet hva de lander på). Det er det logiske scenarioet slik jeg ser det.
Hva faen annet enn aksjer skal man bruke penger på? Ta ned belåningen? Betale gjeld? Ikke kan man planlegge ferier, og hvis man skulle investere i noe annet så må man huske på at alt av assets allerede er blåst opp i verdi pga de samme tingene som driver aksjemarkedet.
Det er slik jeg ser det.
TL/DR: ned fordi usikkerhet, opp snart fordi usikkerheten går over, med mindre fundamentale bearscenarioer (skatteøkning, tull rundt gjeldstak) slår til i USA.