Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ikke noe mer enn at det var ekstremt da midt i finanskrisen og 80% høyere nå. Nå til ditt poeng, som jeg syntes var en interessant tolkning.

Bare for å ha det på det reine så falt markedet 40% over 151 dager fra kurs 6.okt.2008 til bunnen av finanskrisen,(etter et fall på 30% i forkant. Så ser man hva som skjedde med Bank Liabilities mot bunn i finanskrisen:

Så til zombies data, skulle gjerne sett fordeling mellom AAA-B her.
Syntetiske CDO` årsaken til finanskrisen, forsvant etter finanskrisen, men gjenoppstod for fult i 2015 og har vokst siden.

1 Like

Når FED kan trykke opp uendelig med penger og ta i mot etthvert fall. Hvordan kan dette da gå nedover?

3 Likes

Referanser til innlegget over.
Tallene er hinsides.

Hva er CDO`s ? Pitcher denne igjen, utelukkende for dette er en av de beste klippene noen sinne imo :sweat_smile:

2 Likes

Det kan de netop ikke af hensyn til risiko for markant fald i dollarens værdi. Det er vel risikabelt for udlandet at ligge tungt i dollar, hvis FED devaluerer tungt.

Tager jeg fejl?

1 Like

La oss si at det er tilfelle, at dem kan gjøre det. Nå er det jo på trappene at FED kan kjøpe enkeltaksjer. Vil dem ikke potensielt ødlegge markedet?

Pr i dag er det liten sammenheng mellom fundamentale og kurs. En slik divergens vil jo da fortsette.
Eksempel: FED kjøper aksjer i selskaper som sliter big time, finansinstitusjoner og store private investorer sitter som selgerne her.

Når vil de 99% skjønne tegningen her og gå sammen, saksøke staten etc. Det er dem som må betale for dette gildet.

4 Likes

Jeg forstår, at QE holder hånden under markedet (aktiekurs) qua opkøb i det åbne marked, men hvordan hjælper det selskaberne, med mindre QE optræder i form af deltagelse i emissioner eller køb af virksomhedsobligationer?

1 Like

For broaden your perspective @anon80503862, #keiserens nye klær.

What could possibly go wrong?

4 Likes

@vcp Fra 2017 artikkelen du lenket til om syntetiske CDO;

…sto syntetiske CDO-er for nesten hele inntektsveksten på 2,6 milliarder dollar (20,7 milliarder kroner) til 12 av verdens største investeringsbanker i første kvartal i år.

Såkalte strukturerte produkter står for nesten hele veksten på 2,6 milliarder dollar i handelsinntekter så langt i år for de 12 største globale investeringsbanker. Syntetiske CDO-er inngår som en del av disse strukturerte produktene, ifølge [Wall Street Journal.]

Det finnes alltids en motpart som taper penger, hvem er det bankene vedder imot?
De største bankene pakker inn “dogshit”-gjeld inn i “catshit” gjeld og selger den videre til pensjonsfond, forsikringsselskap og andre banker før de så vedder imot sitt eget produkt! Og så reddes disse bankene under en krise! @anon80503862 Ingen etiske problemstillinger her?

As the market soured, Goldman created even more of these securities, enabling it to pocket huge profits.

Goldman’s own clients who bought them, however, were less fortunate.

Pension funds and insurance companies lost billions of dollars on securities that they believed were solid investments, according to former Goldman employees with direct knowledge of the deals who asked not to be identified because they have confidentiality agreements with the firm.
https://www.nytimes.com/2009/12/24/business/24trading.html

1 Like

3 Likes

Hva? Virker ikke qe? :open_mouth:
Hadde forventet dette kom neste uke, selv jeg er optimistisk.

«Fed og Kongressen har utelukket muligheten for en økonomisk kollaps»
Ahh, da så… :partying_face:

5 Likes

Slike resultatvarsler blir det drøssevis av de nærmeste årene, da får QE være QE så mye det vil. Det rakner et sted på veien.

4 Likes

Stabil…

1 Like

Lurt å lese artikkelen også, var nokså diffus den sparke-twittringen.

På kort sikt kan det muligens ikke gå nedover (derav ralliet vi nå har sett), men med mindre FED har som intensjon å eie alt av aksjer og obligasjoner (noe jeg ikke tror intensjonen er), så vil markedskreftene ta over.

Anyway, jeg tror vi er i begynnelsen på et bearmarket og disse stuntene til FED tror jeg bare vil trigge en større greie lenger frem i tid.

Men det skal ikke være enkelt å være bjørn :bear:

4 Likes

Usikker på detaljene om hvordan FED opererer. Slik jeg har forstått det så gir/selger FED lån til institusjonelle investorer som får i oppdrag å kjøpe for å dempe en potensiell finanskrise.

Ja, jeg tror det for de skal vel også selge disse aksjene på ett tidspunkt?

Har vi noe måte å se at FED kjøper?

1 Like

Kom over denne videoen som beskriver det FED holder på med.

4 Likes

Så hva bør folk som er nedsylta i gjeld med pant i eiendom gjøre nå?

Konvertere hele eller deler av lånet til dollar / yen?

Betale ned mest mulig, eller betale ned minst mulig og heller investere i aksjer og satse på at valutasvekkelsen reduserer NOK-beløpet på lånet?

1 Like

Godt spørsmål! De smarte strides. Faller markedet videre og innhenter divergens til virkeligheten kommer hvertfall jeg til å benytte økt belåningramme på eiendom til å ta posisjon i aksjemarkedet OSE En konservativ long portefølje og en trader portefølje.

5 Likes