Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ang. det, interessant å lese om forløpet: Explaining Japan’s Recession | Mises Institute

Jo, synes jo det.

Om vi får en 09 eller 87-93 resesjon klarer ikke jeg å få noen edge i å spå. (Eller makro generelt :sweat_smile:)

2 Likes
3 Likes

Er det nå man skal kjøpe 60/40?

1 Like

Ville styrt unna obligasjoner når vi nå styrer mot hyperinflasjon…

2 Likes

Vi styrer vel strengt tatt unna hyperinflasjon. Tror vi får deflasjon innen 2 år, og da vil obligasjoner stige voldsomt i verdi, tror jeg.

3 Likes

Med rentenivået vi ser nå, antar jeg at inventory i US Real Estate øker drastisk neste tiden.

Dersom dette skjer vil eiendomsmarkedet rulle over, og eiendomspriser gå ned. Da må rentene gå ned=bullmarked renter.

Få ting er mer deflatorisk enn at USAs eiendomsmarked stopper opp.

3 Likes

Sentralbankene hater deflasjon. Ved det minste tegn vil seddelpressene bli kjørt på høygir. Bare se hva som skjedde under lockdown.

Eiendomsmarkedet i USA viser allerede tegn til å snu opp i følge Cnbc i går.

Viktig å se på inventory levels og nybyggstart. Har vært en stund på inflatorisk nivå.

Har ikke sjekket på et par måneder, men tror ikke det har snudd til deflatorisk enda:)
Kan være 5 år til for alt jeg vet.

Så lenge nybyggstarter holder seg over den horisontale linjen, tror jeg vi har globalt inflatorisk press. Finding Value Finance på youtube deler masse spennede om boligmarkedet og råvarer spesielt:)

1 Like

Usikker på hvilken tidshorisont de hadde i tankene. Mulig veldig kort.

Hvordan eiendomsmarkedet henger sammen med inflasjon er litt komplisert syns jeg. Nå har vi de siste mnd hatt høy inflasjon, selv om eiendomsmarkedet vel trolig kan sies å ha vært labert i den perioden. Hva skjer da hvis eiendomsmarkedet blir bedre og inflasjonen ellers går ned litt igjen? Vektingen til boligprisene er jo veldig høy. Så antar at boligprisene må ned litt om inflasjonen skal kunne gå ned. Om ikke prisene går ned av seg selv sånn plutselig da.

Grunnen til inflasjon denne gangen var jo en boble som kom veldig raskt pga gjenåpning etter lockdowns. Ikke massiv overspending eller lønnsvekst i en sluttfase av en syklus

Hmm vi er litt uenige, inflasjonen kommer vel denne gangen først og fremst av pengeprinting? Så kom krig og gjorde det verre…? Men tipper folk brukte en del mindre penger under pandemien, bortsett fra til hjemmekos, og at kjøpepresset etter gjenåpning så ekstra stor ut, men at den virkelige årsaken er pengeprinting særlig i USA de siste årene, og spesielt under pandemien.

M2 i USA har økt med 40% bare under pandemien https://www.tradingview.com/chart/gAWL3MPX/?symbol=FRED%3AWM2NS - har sett

Mens M1 har økt fra 4trillion til over 20 trillion under pandemien.

Sånt blir det prisøkning av! Man skylder på krig og Russland og Kina osv, men sannheten er mer nyansert som vanlig. Med rekordhøy statsgjeld i USA er vel høy inflasjon en stund helt greti, så lenge de har sikret seg, verdien av det de må betale tilbake går jo ned ettersom tiden går. Jeg har lurt litt på hvorfor OPEC ikke øker produksjonen forresten, og isteden kutter den. USA skal visst ha forsøkt å få dem på bedre tanker: men er det noen som er tjent med høy inflasjon så er det vel USA (ikke folket men staten(e)).

Boligprisene representeres forresten ved glidende snitt, så prisene er nok allerede en del lavere enn statistikken viser - lett å glemme det! Sikkert også for sentralbanksjefen :sweat_smile:

5 Likes

Den utløsende trigger mener jeg. Helt enig i at pengetrykkingen helt siden 2008 og særlig nå nylig har bidratt mest.

Noen mener jo at det faktisk er deflasjon nå. Om det ikke var for treghet i tallene.

1 Like

Hvordan skal man ellers beskrive at man lånte masse penger for å betale ut ekstra høy arbeidsledighetstrygd stort sett over hele verden. I USA dro de det så langt at det var bedre for de dårligst betalte å miste jobben.

Jeg tror dog det hadde gått an å ro det i land hvis ikke Russland startet en energikrig med Tyskland høsten 2021.

Merker jeg er litt for optimist for å drive med aksjer :see_no_evil:

3 Likes

Det er ikke meg som intervjues, men jeg har satset litt på gull og sølvfond selv. Men vet jo aldri!

Selvsagt er hyperinflasjon en reell mulighet framover. Men vi skal nok krasje finansmarkedene og få resesjon først tror jeg.

I et hypotetisk scenarie med hyperinflasjon, hvordan ser dere for dere at det ville påvirke

  1. Aksjemarkedet
  2. Commodities
  3. Obligasjonsmarkedet
  4. Boligmarkedet
  5. Arbeidsmarkedet

?

Hvilke land ville bli rammet hardest og hvorfor? Hvilke land ville bli sittende igjen som vinnere?

Hyperinflasjon betyr stort sett at samfunnet til en stor grad bryter sammen?

Economists usually follow Cagan’s description that hyperinflation occurs when the monthly inflation rate exceeds 50% (this is equivalent to a yearly rate of 12874.63%)

Ja, men jeg kan ikke se for meg at det vil skje samtidig i alle land/samfunn? Når hele samfunn bryter sammen må man jo anta at noen blir stående igjen som vinnere fordi de klarer seg gjennom krisen?

For øvrig er vel gjerne hyperinflasjon mer et symptom på sammenbrudd snarere enn en årsak til det?