Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Du må ha pengene i et land uten hyperinflasjon. Spiller ikke noen rolle hva slags asset egentlig.

Lurer på hvilke land du tenker deg får hyperinflasjon uten at det smitter og at det fortsatt er relevant. :see_no_evil:

1 Like

Google translate

Ifølge eksperter kan tiltakene som er tatt av den amerikanske regjeringen sette den kinesiske chipindustrien tilbake med år. I løpet av de siste dagene har imidlertid amerikanske myndigheter raskt gitt enkelte brikkeprodusenter nye betingelser for å lindre forsyningsproblemer. Den amerikanske brikkeleverandøren Applied Materials senket sin salgsprognose onsdag på grunn av eksportrestriksjoner mot Kina. (TFO, 13.10.2022)

Fordi man da blir tvunget til å videreføre ekspansiv pengepolitikk tenker du?

Ekspansiv finanspolitikk

5 Likes

1 Like



rank1

4 Likes

Transitory argumentet. Det går over av seg selv så vi kjører stimulus politikk til det er borte. Trykk mer penger og økte inflasjonen mer det løser nok problemet.

2 Likes

Du får ikke noe mer stimulusdrivende politikk eller mer pengetrykkende politikk enn å gi ut gratis penger til alle borgerne uavhengig av behov.

Eneste spørsmålet er hvor mye du printer/gir bort/stimulerer. Skal alle få 2 000kr? 5 000kr ? Per år? Per kvartal ? Per måned ? Per uke? Uansett er det rent stimulus.

De foreslår vel ikke å fjerne strømstøtten ellers, så dette er rent ekstra stimulus.

Strømstøtte direkte ville vært å sette makspris på strøm. For alle eller kun for private husholdninger. Støtte til fattige ville vært å (midlertidig?) kraftig øke barnetrygden / minstepensjon / lavtlønte generelt med dokumentert lav/ingen formue (du søker og får ekstra penger automatisk, forutsatt at din skattehistorikk matcher visse kriterier, burde være enkelt å sette opp).

Mer penger til alle inntil vi kommer over kneika? Ren stimuluspolitikk mens man krysser fingrene og håper at ting fikser seg selv snart.

Og man ser bort i fra enkle problemer som: hva hvis vi er i begynnelsen av nedgangstider, og ikke i sluttfasen? “Inntil det går over” mens man fortsetter med det grønne skiftet? Tja … det er mulig dette går over av seg selv i løpet av kort tid. Det er også mulig at det varer ut dette tiåret.

3 Likes

Målet er å tvinge fram en resesjon som gjør at folk blir reelt bekymret for arbeidsplassene for å ta knekken på inflasjonen.

Oppskriften til disse folka i artikkelen er å krysse fingrene, be til gudene om at det er midlertidig og skyldes forhold uten vår kontroll, og at når ting bare går seg til så skal vi tilbake til normalen. Så inntil vi kommer over kneika skal vi kjøre mer stimuluspolitikk for å opprettholde velstanden i landet.

Det jeg sier er at man da i en situasjon med høy inflasjon kjører direkte stimuluspolitikk for å motvirke pengepolitikken til norges bank, man opprettholder ett stramt arbeidsmarked som gjør at folk aldri trenger å frykte for jobben og bare kan kreve mer og mer lønn, folk får mer penger å bruke, så bedrifter kan fortsette å sette opp prisene fordi folk har råd til å betale.

Man fortsetter med andre ord problemet i lengre tid, og vil i praksis gjøre at norges bank må sette opp renta vesentlig mer enn det de ellers må gjøre.

Men det er da ikke noe problem? For i neste runde vil sikkert disse folka kreve at regjeringen overstyrer norges bank - midlertidig - inntil vi kommer over kneika.

Når målet er å tvinge fram nedgang i økonomisk aktivitiet, så er deres oppskrift å gjøre alt for å unngå det? Lykke til sier jeg. De har kun ett poeng hvis de er 100% sikre på at inflasjonen vil falle av seg selv, veldig raskt, i løpet av kort tid. Er man 100% sikker på det (som jeg på ingen måte er), så ser jeg logikken deres. Problemet er at det at man var så sikker på at inflasjonen var midlertidig er grunnen til at man får større og større problemer.

Inflasjonen er lettere å gjøre noe med i startfasen. Men når man har høy inflasjon og kjører stimuluspolitikk samtidig? Det setter seg og blir langvarig. Og det er der vi er nå.

Det de ser bort fra er at dette kan bli mye mye verre framover. Det trenger ikke forbedre seg.

2 Likes

Du leser meg veldig dårlig. Jeg har da i utrolig klartekst skrevet at målet er å tvinge fram en resesjon / økonomiske nedgangstider i Norge for å gjøre folk bekymret for arbeidsplassen sin.

Aner ikke hvordan jeg kan være tydeligere uten å gjenta meg selv.

Det er helt korrekt.

Vi kjører inflasjonsdrivende politikk hvor reversering av globalisering, nedstenginger pga covid, pengetrykking, det grønne skiftet, og sanksjonspolitikk alt samlet fører til høyere inflasjon og som en konsekvens må vi gjøre noe med inflasjonen. Det vil si sette opp renta, tvinge fram en resesjon, og folk må derfor gå konkurs og nedlegge bakeriet sitt.

Det er hva velgerne vil.

Det verste man kan gjøre er å kjøre på med enda mer stimuluspolitikk uten å gjøre noe med de andre stimulusdrivende faktorene.

Om alle ledende vestlige land satte seg ned og signerte ett dokument hvor de lovet å ikke stenge ned samfunnet igjen pga covid så ville det kanskje bidra til å dempe inflasjonen i seg selv. Fordi det fjerner ett usikkerhetsmoment som gjør at folk må sette opp priser for å sikre seg inntekter “i tilfellet ting skjer.” Om man sluttet med moralpolitikk og konfiskere pengene til rike folk fra slemme land, så ville man kanskje kunne fortsatt med globalisering. Hvis man sluttet å prioritere det grønne skiftet over energipriser så ville kanskje investeringer i olje og gass kunne fått ned energikostnader. Hvis …

Hvis vi fortsetter å kjøre på med inflasjonsdrivende politikk så får vi inflasjon. Og enden på den visa er enten hyperinflasjon eller en stygg resesjon. Det verste du kan gjøre nå er mer stimuluspolitikk - med mindre du er 100% sikker på at i løpet av kort tid vil problemet løse seg selv. Og er det ikke hva vi har prøvd allerede i over ett år?

3 Likes

På generelt grunnlag skulle pengetrykking gått til områder i samfunnet som ville generert økonomisk vekst på kort og lag sikt. Pengene skulle gått til små og mellomstore bedrifter, utdanning, forskning, teknologisk utvikling osv, i stedet går til de som bruker pengene som spekulasjon med mangeganger giring, som gir 0 tilbake til samfunnet - som spekulasjon i eiendom og aksjer. Spekulasjon i eiendom er veldig enkelt å fikse, men noe ønsker ikke det. Det skulle vært regulert, ikke bare for forbruker men hvordan banker og myndigheter skulle opptrått, vi hadde det tidligere, det ble fjernet, bankene fikk overbevist myndighetene om at det har best for alle at de kunne lage pengene selv for å unngå kollaps. Dette eskalere og førte til en vanvittig Las Vegas mentalitet blant bankene kg eliten. Det er denne politikken som er hovedgrunnen til at vi er der vi er i dag. Men nå er det for sent å snu, gjelden er for stor og umulig å betale tilbake. Festen er over, og det kan fort ende med elendighet, enda mer styring fra fra myndighetene og en middelklasse som forsvinner, forskjellene øker. At folk flest ikke skjønner hvordan den økonomiske modellen/pengesystemet fungerer er helt sjukt og eneste grunnen til at de på toppen får fortsette. Hadde folk skjønt tegninga hadde det antakelig blitt revolusjon, noe man fårsåvidt kan se tendenser til i USA. Strikken er strukket, den ryker antakelig snart, kanskje nå eller om noen år. Det er matematisk umulig at dette kan fortsette

5 Likes

Altså, det er ikke rart vi snakker forbi hverandre når jeg skriver nøyaktig hva jeg mener, og du vet at jeg mener det motsatte :slight_smile:

Altså, hvis du argumenterer ut fra “jeg leser deg som dette men jeg vet du ikke tror det” så kommer vi ikke videre :slight_smile:

Du bygde ditt argument basert på noe du vet jeg ikke mener? Det blir jo litt dumt?

A U.S. recession and unemployment hitting 6% are what it will take for surging inflation to be brought under control in America, according to former Treasury Secretary Larry Summers.

“The unemployment is likely to rise towards 6%, that’s a very real and not an easy thing,” he added. “But people need to understand is that it is better to do that than to allow inflation to accelerate and allow everybody to expect inflation, at which point you’ll have a much greater set of difficulties .”

Klarere nå?

Målet er ABSOLUTT å tvinge fram økonomiske nedgangstider. Det er ikke noen spøk eller tull eller noe jeg ikke mener. Det er virkeligheten. Hvorfor ellers tror du renta settes opp?

Du ignorerer hva jeg har skrevet flere ganger:

Jeg mener dette også.

Du ignorerer lønns/inflasjonsspiralen, hvor økt stimulus utsetter fjerner resesjon på kort sikt, gir folk alle incentiver til å kreve høyere lønninger, ytterligere press på priser og lønninger og inflasjonsforventninger, og gjør krisen enda verre når den først kommer. Med mindre, som sagt, alt løser seg selv.

3 Likes

Men generelt har politikerne i Norge ett reelt luksusproblem: alle vet vi har uendelig med penger, så ingen forstår noe som helst av “behov for innstramming.” Vi er jo styrtrike, hvorfor skal vi ha problemer?

Regjeringen svartmalte som ett helvete og endte opp med ett relativt nøytralt budsjett. Det er superinnstramming etter norske tilstander.

Kanskje jeg skal prøve ett annet argument:

Jeg fornekter ikke at mye av inflasjonen er importert. Jeg tror ikke vi løser internasjonale problemer ved å kjøre inflasjonsdempende politikk i Norge.

Det jeg sier er at når vi faktisk har høy inflasjon, og vi faktisk importerer inflasjon, så er det feil å kjøre ekstra stimulus, pengetrykking, og enda mer inflasjonsdrivende politikk på toppen av dette.

  1. Du gjør ett eksisterende problem verre.
  2. Du risikerer at ting som i utgangspunktet bare hadde litt påvirkning (stimulus) får stor påvirkning fordi inflasjonen er mye mindre stabil. Det er mye lettere å øke priser på alt nå enn før fordi “det er sånn det er.” Gi folk mer penger, så har de mer å bruke, og prisøkninger fungerer bedre.
  3. Du risikerer at problemet varer mye lenger fordi du bidrar til å skape forventninger om høy inflasjon over lang tid.
  4. Du fjerner effekten av norges bank sin politikk, som i utgangspunktet forsøker å motvirke de internasjonale kreftene. Som igjen gjør problemet verre og mer langvarig.

Det er ikke noe motargument mot hva jeg sier hvis man sier “men det skyldes utlandet.” So what? Selv om det skyldes utlandet må man fortsatt gjøre noe med ett samfunnsproblem vi faktisk har i Norge i dag.

Ja den vil gå ned. Du har kombinasjon av nasjonale og internasjonale forhold og vi må nasjonalt motvirke de internasjonale for å ikke gjøre vondt verre.

1 Like

Hva hvis alle tenker at inflasjonen er importert og stimulerer borgerne fortid det spiller ingen rolle uansett, og de som da eksporterer inflasjonen ser at de fortsetter å selge som hakka møkk, synker inflasjonen da?

Noe som antakelig hadde funket var hvis alle nektet å innfinne seg i å betale 6 kroner for noe som koster 15 øre eller hva det er å produsere strømmen. Det ville nok fått en deflatorisk virkning relativt kjapt. Eller boikottet Rema 1000 når de prøver seg med mindre pakker/samme pris. Men vi tenker på oss selv og hva som er best for oss, det er stolleken, problemet er at ingen skjønner at det blir borte en stol for hver runde. Det begynner å bli bedre og mulig finne informasjon hvis man klarer å dra hodet ut av rævva og se seg litt kritisk rundt, men når alle er egoister og tenker på seg selv da taper til slutt alle.

2 Likes

Argumentet med stimulus er at å drive med ekstra inflasjonsdrivende nasjonal politikk er irrelevant så lenge mye av inflasjonen er importert. Jeg kjøper ikke det.

1 Like

Så var det dette med hue ut av ræva og se litt lengre enn over hekken til naboen :wink: Markedet er rigga! Det gagner de som sitter nærmest pengene, i det lengre løp så vil alle sitte igjen med svarteper, bare å se på skeivfordeligen rundt om i verden. Og du kan ikke bruke Norge som eksempel, vi har hatt 2 store fordeler, den ene er olja og den andre er USA. Vi kunne fort vært Ecuador eller tilsvarende om vi ikke hadde hatt militær støtte fra USA/Nato.

2 Likes