Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Tanker om den her?

Veldig bra film og en fornuftig byttehandel for å spare rentekostnader.
Denne type gjeld burde ikke være mer risikabel enn annen type gjeld, bortsett fra valutarisiko som kommer på toppen. Men hvis det er riktig at denne gjelda rulleres hvert år mot annen gjeld (>10 år) har de (selskapene og børsene) et problem.
Merkelig hvis ikke gjelda er bokført og at finanspressen ikke skriver om dette.

Ja, det siste momentet er det som jeg stusser på :sweat_smile: Får lyst til å grave litt, høres litt BS ut

Another one !

Det klargjøres til rettferdiggjøring av neste runde med QE

2 Likes

Rentemarkedet er mao. hjernedødt, eller ligger i respirator?

En tilhenger av fiscal theory of inflation høres det ut som. Det ser ut som de fleste kommentarene mot han er fra et monetarist perspektiv, uten å egentlig svare på hovedargumentet, som er at dollar bare har en verdi så lenge folk stoler på at den amerikanske staten kan gjøre opp for seg. Noe som blir vanskeligere med høyere renter på statsgjelda.

Det er ikke et syn jeg hører ofte.

Artig liten sak jeg fant nå.

Med tanke på hva jeg skrev i oksehjørnet i november.

Har tenkt litt på dette selv. Mangen har fokus på apple, microsoft, nvidia osv. Men hva med alle ikke så kjente firmaer som er involvert i AI, nanoteknologi osv.
USA skal jo investere store summer for å booste sin egen produksjon av “chips”, samtidig legger dem hindringer for firmaer som er involvert i Kina til disse midlene.
Kan det komme “breakthrough” innen visse teknologiske områder vi ikke tenker på nå?
Leser man litt rundt omkring på teknologi osv, så er det mye spennende som er på forsøksstadie.

European equities fall on strong French and Spanish inflation

https://www.ft.com/content/da541c73-db3b-4f05-983a-fbc800d30be3

1 Like

Kan vel forvente fortsatt kronesvekkelse :confused: Norges Bank kutter kronesalget til 1,7 mrd. per dag – E24

Norges bank sine bevegelser er vel stort sett nøytrale? Kjøperen er gjerne oljeselskapene som skal betale skatt i NOK.

Er vel ikke noe nøytralt ved det? Alternativet er at oljeselskapene må kjøpe kroner i markedet.

Anyways, ser Microsoft øker prisene sine nå for å kompensere for lav kronekurs…
image

Korrelasjonen ser rimelig nær ut:
image

image

image

1 Like

Norges bank må selge kroner for å kunne overføre til oljefondet eller hva det nå heter på nytale. :sweat_smile:

1 Like

Høres ut som det jeg gjør med lønnen hver måned :stuck_out_tongue: Ikke at det gir noen bedre resultater, men ser bedre ut på totalverdien.

1 Like




2 Likes

Silicon Valley Bank, long one of the most popular financial institutions among tech and life sciences startups, saw its shares fall more than 60% on Thursday, wiping out a whopping $9.4 billion in market value.

https://www.axios.com/2023/03/09/silicon-valley-bank-svb-spooks-venture-capital

1 Like
4 Likes
1 Like
2 Likes