Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

1 Like

Shareholders and certain unsecured debtholders will not be protected. Senior management has also been removed. Any losses to the Deposit Insurance Fund to support uninsured depositors will be recovered by a special assessment on banks, as required by law.

Interessant. Lurer på hvor mange banker som eventuelt blir slått konkurs av dette de neste månedene (dvs: aksjonærene mister alt). Frister det med å investere i bank/forsikring/finans på kort sikt framover? :slight_smile:

7 Likes
5 Likes
2 Likes
1 Like

Usikker på om dette er riktig plass å spørre. Men finnes det plasser å se hva som er vanlig rente på valuta lån for bolig?

Hadde vært veldig forsiktig med noe slikt nå. Det beste er nok etter ekstreme bevegelser. Ikke å bette mot langsiktige trender sånn som nå.

3 Likes

Har selv hatt valutalån på bolig noen år tilbake. Det blir romslig økonomisk. Ihvertfall til man veksler om. Det er avdragsfritt og betaler som regel renter pr kvartal.

Men veldig stressende med en shitcoin som NOK. Så når alle valutaekspertene spår styrking av NOK så skjer alltid det motsatte. Anbefales ikke nei.
Jeg hadde i Euro. Det er bare å google de som tok opp lån i sveitser franc for en del år siden :sweat_smile::see_no_evil:
Blir lånet større en rammen pga svekket NOK så må du inn med mer penger, og da på en dårlig kurs.
Valutalån blir sjeldent en suksesshistorie.

8 Likes

Det beste er nok å forsøke å kvitte seg med lån, men uten at det går for mye utover investerbar kapital. Jeg forstår ikke de som har 100 millioner på børs og fortsatt masse gjeld.

6 Likes

Jeg tror det er fordi det er villigheten til å ta risk som fikk dem dit. Å safe er ikke i deres natur.

2 Likes

For ikke og snakke om han er. Han kan jo fort ryke om det blr bolig krakk.

1 Like

Gjennomsnittlig lånerente i Heimstaden Bostad økte likevel med utrolige 50 prosent i fjerde kvartal, fra 1,2 prosent til 1,8 prosent.

Årsrapporten viser en leieprisvekst på 5,4 prosent i fjor, hvorav den i Sverige utgjorde 3 prosent og Tyskland 7,8 prosent.

Jeg ser ikke hvordan han sliter? Han har fastrente på 75%. Må si det er imponerende å få så lav rente som han.

1 Like

Hvordan står det egentlig til med inflasjonen? Tallene som blir hevet ut er jo at den er på rundt 6% nå. Men hva er trenden?

Inflasjonen var høy fram til september, men etter det, så har den vært helt moderat. 0,7% på fem måneder eller rundt 1,7% omregnet til årlig inflasjon. Kort sagt, kampen mot inflasjon er “vunnet”. Nå gjelder det bare å unngå at alt går i dass.

For meg, så virker det som om rentenivået allerede nå er litt for høyt. Byggeprosjekter blir kansellert eller utsatt og byggebransjen går en mørk tid i møte når til og med prosjekteringen av nye prosjekter er på pause.

For Norge
image

For USA


Trenden 8 måneder lang, tilbake til juni. 1% over 8 måneder eller litt over 1,5% årlig regnet om til årlig inflasjon

1 Like

Spm er om dette er en pause før videre oppgang. Man kommer vanligvis inn en en katt og hund kamp mellom lønnsstigning og inflasjon - positive feedback loop som det heter på engelsk - før arbeidsledigheten stiger såpass at dette bryter sammen.

1 Like

Det er jo et godt spørsmål ja. Hva er det som skjedde i perioden juni/sept som har gjort at inflasjonen har stoppet opp?

Teorien min er at den hang sammen med oljeprisen, og når jeg sjekker teorien min, så synes jeg det ser ut til å stemme bra.

Kort sagt, så mener jeg at denne inflasjonsboomen opprinnelig kom pga covid-relaterte subsidier, men allerede i jan-feb 2022, så var den verste boblen (chipper) sprukket. I stedet for at ting fikk normalisert seg, så ble energikrisen som allerede var underveis forverret svært mye.

Her må jeg forresten nevne at det i Europa generellt står svært mye verre til enn i USA. Der har gass og strømprisene gjort at mye industri ligger brakk. Det gjelder Norge, men siden Norges største industri er olje/gass, så går det fortsatt rimelig varmt her.


Står bedre til med arbeidsledighet i Europa enn jeg hadde trodd

I USA, så er arbeidsledigheten lav, men det er rundt 1% av arbeidsstyrken som fortsatt er utenfor, så selv om tallet virker svært lav, så er det nok litt å gå på. Sist jeg sjekket, så var prosenten som var utenfor synkende, dvs at folk som ikke lenger står som arbeidsledige kom tilbake. Dette motvirker til en viss grad det problemet som du sier med lønn.

Samtidig, så må jeg si du har et godt poeng. FED snakket mye om stigningen i priser i servicesektoren og lønningene der er også på vei opp.

Så, totalt sett, så må enten oljen fortsette å synke samtidig som folk kommer tilbake i jobb for at det skal bli en myk landing. Hvis oljen går opp, så vil jeg tro det er mye større sannsynlighet for en kræsj.

Btw, verden har levd med mye høyere oljepris enn den vi har nå (hele periode 2011-2014?), men da kom man ut av en periode med lav inflasjon, ikke høy.

3 Likes

For USA

Change from 1 Year Ago 4.62%
Juni 32,18, feb 33,09 → 2,8% på 8 måneder, eller rundt 4,2% årlig.
Nov 32,8, feb 33,09 → 0,9% på 3 måneder, eller rundt 4% årlig
Mao, også lønnsveksten har falt siste 8 måneder er lavere.

Siden juni, så har de i USA mao sett en reallønnsvekst siden juni (housing er vel ikke med i konsumprisindeksen, så kanskje ikke, kommer an på om du leier eller eier) og lønnsveksten ser ut til å være i ferd med å flate ut, ikke aksellerere.

1 Like

Inflasjonen fortsetter oppover drevet av kostnad ved å bo.

(Q4 2020: 473, Q4 2022: 623, 31% opp på to år for housing index).

Det er mye å ta igjen som kan ta ett par år til. Eller, eiendomsmarkedet kan krakke. For å fikse inflasjonen slik den måles trenger vi kun ett eiendomskrasj før energiprisene går opp igjen :slight_smile:

2 Likes

Leieprisene lagger inflasjonstallene med ca 1 år? Nå gjetter jeg, men antar at man kan øke leieprisene like mye som årsinflasjonen. Så selv om inflasjonen ellers faller til 2%, så vil inflasjonen i leiepriser fortsette opp i 12 mnd. Nå har inflasjonen stått stille i rundt 8 mnd i USA, så om 4 måneder til, så bør leieprisene slutte å stige? Forutsatt at trenden jeg viste til over fortsetter og årlig konsumprisindeksinflasjonen faller til ca 1,5%.

EDIT

Landlords in the U.S. are generally free to set their rents, and there is no federal limit on how much rent can be increased in any given year. In general, landlords are allowed to raise rents by any amount they see fit, as long as they give their tenants sufficient notice (usually 30 days) .

Næ, tok feil der gitt :smiley:

1 Like

Det er ofte opp mot 3 år lagg i inflasjon kontra leiepriser / kostnad ved å bo. Men mye av leiekomponenten (ikke home-owners-equivalent rent) tas ut i løpet av 12 måneder ja. Og det er ikke sånn at alt kommer etter 3 år, mye av det tas ut i løpet av første 6-18 måneder. Har lest litt forskjellig om hvor lang tid folk tror det tar, og hørt folk med forskjellige meninger snakke om det her og der.

Hvis du ser på CPI må du ta høyde for hva som vektes mest:

image

image

Årsaken er at leiekostnad er reelt. Men folk som eier bolig og blir spurt “hva vil det koste å leie en bolig som din?” vil svare på en måte som gjenspeiler virkeligheten for flere år siden. Logisk nok, de aller fleste er ikke oppdatert på hvor leiepriser er akkurat nå.

Derfor tar det lang tid å få CPI oppdatert.

Februar 2022 var der leieprisene økte aller mest målt mot fjoråret - som er logisk siden bunnen i leiemarkedet ble satt i perioden fram mot februar 2021.
image

Leieprisene i år - 2023 - er fortsatt 6.3% høyere enn fjoråret - som var toppen.
image

Hvis man forsøker å jevne dette ut over flere år så er det fortsatt mye å ta igjen for CPI på leiepriser og boligpriser. Så med 2% inflasjonsmål og kostnad ved å bo som vektes til ca 35% av totalindeksen, så tror jeg det er klart at det er gode sjanser for at dette fortsatt vil drive inflasjonen høyere i de offisielle tallene en god stund til. Med mindre vi får ett krakk selvsagt.

2 Likes

Mars ser ut til å få lavere snitt oljepris enn desember 2022. Forrige måned som var lavere var desember 2021.

Nå tenkte jeg at jeg kunne se på hvor viktig dette var for CPI i USA, men endte da på at energy totalt var 7% av vektingen i CPI? Men jeg tenker at det må være den direkte effekten på CPI? Energiutgifter påvirker jo indirekte prisen på veldig mye annet.

ref: Table 1. Consumer Price Index for All Urban Consumers (CPI-U): U. S. city average, by expenditure category - 2023 M02 Results

2 Likes