Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Uendret rente fra ECB, ingen bombe, men markedet reagerer markant positivt på nedjusterte prognoser for både inflasjon og vekst. Estimatet for 2024 har endret seg fra 2,7 til 2,3 % siden desember. Ganske “ambisiøst”, eventuelle overraskelser kommer helst på oppsiden her, tror jeg.

2 Likes

Grei kommentar, til tross for uheldig overskriftvalg fra redaksjonen. Et forsvar av Norges Bank fra sjefsøkonomen i Handelsbanken.

image

En del bad news is good news der, lønnsvekst ned og arbeidsløshet opp, det må til om prispresset på kjerneinflasjonen skal ned.

3 Likes

Core MoM på 0,4 %, jeg skjønner stadig ikke hvordan markedet kan vedde på rentekutt i juni med så stor overbevisning.

Dagens tall gjør meg hakket sikrere på at FED er nærmere en renteheving enn et rentekutt.

I desember 2023 var forventingen i markedet 5-6 rentekutt fra FED i løpet 2024, jeg forventet 0 - null, og har forklart hvorfor.

De 5-6 rentekuttene fra FED tilsvarte en forventning om 1 rentekutt fra Norges Bank i 2024.

Noen som tør tippe på hva rentesettingen fra Norges Bank blir i 2024 om fasiten fra FED ender på renteøkning?

Svarer ikke du deg selv i innlegget over?

Skjønte ikke den, mitt hovedinntrykk har en god stund vært at prispresset er i ferd med å roe seg, men at markedet er altfor raskt med å prise inn rentekutt.

1 Like

MoM inflasjon var hhv
Oct 23: 0,1%
Nov 23: 0,2%
Dec 23: 0,2%
Jan 24: 0,3%
Feb 24: 0,4%

Som tilsvarer årlig inflasjon YoY
Oct 23: 1,2%
Nov 23: 2,4%
Dec 23: 2,4%
Jan 24: 3,7%
Feb 24: 4,9%

Mulig inflasjonen er på vei ned, men jeg aner en trend opp jeg.

1 Like

La du på 0,1% her bare for å fucke med meg? :smiley:

Jepp, og det er ikke bare jeg som fucker med deg, BLS gjør det også:

https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm

Fordi februar er kortere? :thinking:

1.004^12=
1.04907020753

3 Likes
1 Like

Det er vel først og fremst litt inflasjon som er ansett som bra. Og man kan tenke seg at the 2 % community er basert på masse doktorgrader med optimal inflasjon som tema, mens det hele er basert på et “tenk på et tall” fra new zealand på slutten av 80-tallet, adoptert av usa i 2012 og dermed utviklet seg til å bli en global standard for sentralbankene. Med stor motstand fra venstresiden og demokratene, som synes det legges for lite vekt på sysselsetting, som vi også så et eksempel på lenger opp i tråden med energi og grønt skifte.

1 Like

Det er bortimot umulig at ikke inflasjonen (CPI) skal videre opp i mars i USA. Som kjent endte inflasjonen for februar på 3,2%, mao et hakk opp fra januar, og en utflating på over 3% siden sommern 2023, og fortsatt et stykke unna målet på 2%.

Det er greit å ha detaljene for februar fra BLS foran seg når vi går gjennom dette:

Hvis vi ser på “Fuel oil”, som er bensin , diesel etc så bidro den år over år med å dra inflasjonen ned (-5,4%). Men det forandrer seg raskt fremover nå, hvis vi ser på CPI-indeksen for fuel oil:

De -5,4%ene var fra index-nivå 408 til 390. Men på CPI-tall for mars skal vi måle fra mars 2023 indeksnivå som er 397, og til et nivå som er over 390, og trolig et godt stykke over 390, kanskje ser vi 400 tallet?
Grunnen er hvordan pumpeprisen fra forhandler har utviklet seg siste tiden er er garantert å havne hos sluttbruker.

Drahjelpen år over år for energi forsvinner helt for mars. Og den har bremset inflasjonen betydelig.

Vi vil heller ikke få noe drahjelp nedoverfra mat. Ser vi på MoM-tallene for februar 2024 så var den på 0,0%. Det er en artefakt. Den har jevnt ligget på 0,2-0,4% siste halvår, så 0,0% gir trolig også et overheng til neste måned, og vi er tilbake til 0,2-0,4 intervallet.

Dessuten ser vi på indeksverdier for “food” i 2023 så steg den fra 320.697 til 321.028, som er 0,1%, så vi får ikke hjelp derfra heller tvert i mot, og april er dessuten på 321.116 (0,0%).
Sagt på en annen måte; stiger ikke prisen på mat noe som helst nest 2 måneder så faller ikke mat-inflasjonen en tøddel.

Og så har vi den viktige komponent “shelter da”, den er usedvanlig sticky, og grunnen er at kun 8-9% av leietakere skifter bosted hvert år, så den er ultra-seig og treg å få ned, og utgjør 34,4% (OER 26,8% og RPR 7,6%)av total CPI. Shelter kommer til å holde seg i rundt 0,4-0,5% i laaang tid.

Mao, CPI for mars 2024 kan fort ende på 3,5%, og da har vi ikke bare hatt en utflatning av CPI siden sommeren 2023, men er plutselig, clear for all to see, på en stigend trend.

2 Likes

Ppi-tall for februar gjør at markedet gir rentekutt stadig dårligere odds. Core ppi MoM på 0,3 mot ventet 0,2. Markedet priser nå inn en 60 % sannsynlighet for lavere renter i juni, mot hele 82 % for bare en måned siden.

1 Like

Ved nærmere undersøkelse innser jeg at jeg har proklamert en litt for lav YoY inflasjon for februar.

Indexverdi for februar 2024 er 311.054, mens den for januar 2024 var på 309.685. Noe som betyr at MoM inflasjon var på 0,44%, eller rundet av 0,4% (311.054/309.685=1,044).

Hvilket betyr at i februar var årlig inflasjonsrate på 1,044^12=1,054, eller 5,4%, ikke 4,9%.

FED har jo lovet et rentekutt i juni, nær sagt uansett hvordan det går, men det kommer til å bli vanskeligere å vanskeligere å forklare hvorfor FED skal gjøre det, selv om det er valgår.

Interessant å se at markedets sannsynlighet for rentekutt i juni bare falt fra 71% til 68% tross disse tallene.

Min mening om dette er at selv om FED skal være upolitisk så er det muligens ikke helt slik, og at markedets forventning om rentekutt i juni er basert Biden-administrasjonen, og da gjennom treasury secretary Janet Yellen sitt forsøk på å presse FED.

Fox news hadde i går et intervju med Janet Yellen:

Og fra tidslinje 0:41:
“Reporter:
The treasury sectretary Janet Yellen says once rents siphon through as new leases are signed, inflation will come down more.
Janet Yellen:
It takes a time for that to filter through into the CPI, and so ehm, if every expectation the single largest contributor to it, to inflation is going to be moving down this year.
Reporter:
And that will bring the rest down with it.”

Selv om reporteren kjøper Janet Yellens forklaring uten å mukke så kaller jeg det BS (bullshit), som jeg forklarte i går:

Blir veldig gøy å se Janet Yellen i spagaten når hun skal forklare at FED ikke kan sette ned renten i juni, slik markedet oppfatter at det er lovet, når tallene ikke matcher, og dessuten se om Jerome Powell har sin integritet i behold.

3 Likes

Det er et godt stykke unna det inntrykket jeg får. Det går mer i “det går riktig vei, men vi trenger mer data” , han har vel sagt at rentekutt er “most likely” i 2024, men lite som tyder på de mange rentekuttene som markedet er villig til å vedde på.

2 Likes

Det er jeg helt enig, ser man på markedet er et svært spesielt mønster 1% tror på rentekutt i mars 99% på uendret og 0% på heving, for mai tror 7% på kutt, 93% på uendret og 0% på heving.
I juni derimot så tror plutselig 57% på kutt 38% på uendret, 5% på dobbel kutt, og fortsatt 0% på heving.

Hva mener markedet at forandrer seg så radikalt fra mai til juni? Særlig før vi har noe data ?
Min påstand er at det er politisk lovet. Og særlig fordi det ikke, i følge nåværende sannsynligheter for påfølgende møter tilsier noen FED inngrep.
Sannsynligheten kan man selv kikke på her, for alle kommende møter.

https://www.cmegroup.com/markets/interest-rates/cme-fedwatch-tool.html?redirect=/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html

Så derfor synes jeg det blir interessant å følge med.
Et kutt i juni er perfekt for sittende administrasjon, det gir et fin boost inn mot valget. Og når det er overstått kan selvsagt slt krasje, og Biden kan redde USA en gang til slik han har «reddet» USA etter forrige krise.

Det er derfor jeg synes det blir spennende å følge med hva Jerome Powell gjør. Jeg har lenge hatt en teori om at Powell kommer med en renteøkning i løpet av 2024, og kan kjøpe tilbake billig langsiktig gjeld, men da er han bare smart og upolitisk.
I så fall er en renteøkning i juni perfekt. Markedet priser inn 0% sannsynlighet for heving, men makro tilsier heving, etter mitt syn, og Powell har sitt på det tørre.

Så spørsmålet er; er Powell en politiker, eller en smart fyr.