Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Er en stund til juni. Det kommer mye oppdatert info frem til det,så de forventningsprosentene man har der nå,ville jeg ikke vektlagt.

De må vel sørge for at inflasjon kommer ned. Gjør den ikke det blir det ikke kutt.

1 Like

Det jeg synes er en god del mer merkelig enn at selv om på fallende få venter rentekutt i mars eller mai i forhold til stor forventning om rente-kutt i juni, så er det er 0 - null % sannsynlighet for renteøkning i følge markedet (at any time in 2024), 0 - null prosent:

Mars:

Mai:

June:

3 Likes

ECBs Olli Rehn øyner flere rentekutt i år

Finsk sentralbanksjef og styremedlem i Den europeiske sentralbanken (ECB) Olli Rehn mener flere forutsetninger ligger til rette for flere rentekutt i år.

Publisert 16. mars 2024 kl. 10.51
Det først kuttet kan komme allerede før sommeren.

«Etter mitt syn er det på tide å ta foten av den pengepolitiske bremsen nærmere sommeren», sier han i et intervju med YLE TV1 gjengitt av Bloomberg News lørdag morgen.

«Dersom inflasjonen stabiliserer seg på 2 prosent, og det ikke oppstår sjokk slik som energikrisen, mener jeg vi har forutsetninger til å kunne renten flere ganger i år», sa han videre.

ECB forbereder seg på sitt første rentekutt i juni i år, såfremt inflasjonen beveger seg tilbake til 2 prosent. Spørsmålet er hva som vil skje i ettertid, men flere av Rehms kolleger har begynt å spekulere. Denne uken fortalte Yannis Stournaras Bloomberg at han skulle ønske seg to rentekutt før august, og enda ett før årsslutt.

Core pce for februar var omtrent som ventet, 0,3 %MoM sender den videre ned til 2,8% YoY. Samtidig er tallene for personal consumption veldig sterke, 0,8 % MoM . I sum uttrykker powell at det er “ingen hast” med rentekutt, og markedet er etter min mening fremdeles for ivrige med å vedde på rentekutt. Enn så lenge virker det som økonomien absorberer det nye nivået ganske bra. Prisen på varer har lenge drevet inflasjonen nedover, særlig bruktbilprisene har dyttet pce og cpi nedover, litt interessant derfor at per nå er prisene, for første gang på lenge opp siste 30 dager på indeksen til carguru Used Car Price Trends - CarGurus Pricing Index

3 Likes

I det lange løp er dagens rentenivå uutholdelig for US goverment, så sånn sett må renta ned, mao inflasjonen MÅ ned.

Bank of Americas analytiker Michael Hartnett er referert i den Zerohedge-posten

image

Utlegg på 1,6 trillioner dollar på årsbasis hvis rentene ikke går ned, og selv med 6 rentekutt er bremser det bare trenden.

Hvis man ser på budsjettet for 2024 (NB budsjettet for 2024 går fra 01. oktober 2023 til 30. september 2024), ser man at det er langt over “budsjettert”.

(tallene starter på side 140)

Tallet på 1,6 trillioner (steimat fra BofAs Hartnett) er jo løpende, på årsbasis, og blir selvsagt ikke så høye i budsjettperioden som er som sagt fra 01. okt 23 til 30 sept 24, men ser vi på “running rate” i FRED databasen, så ser vi at renteutgiftene nødvendigvis må havne langt over de budsjetterte 796 billioner dollarne.

Budsjett underskuddet på en 12 month running basis i 4. kvartal 2023 var på 1025 billioner dollar.
Og for kvartalene før:

  1. kvartal 2023:
    981 billioner dollar
  2. kvartal 2023:
    910 billioner dollar
  3. kvartal 2023
    873 billioner dollar

Sånn sett så er det ikke slik at politikerne i Washinghton bare er full av crap når de budsjettere, for siden budsjettet for 2024 var ferdig 30. september 2023 er det jo skrevet i i løpet av 1Q23 og 2Q23, slik at “tankegangen” da var at rentene skulle langt ned i 2024 (det var jo lenge til da), og man så kanskje for seg noe slik som dette på renteutgiftene (grønn linje):

Der rød linje er 796 billioner dollar og på budsjett.

Problemet er at running rate i februar 2024 Som er midt i budsjettåret) er på 1,1 trillioner dollar, og vil være på 1,2 trillioner dollar med 6 rentekutt, og 1,6 trillioner med 0 rentekutt.

Når det 12 mnd løpende underskuddet var over 900 billioner dollar på starten av budsjettåret for 2024, så blir det et hull i budsjettet (796 billioner ca lik 0,8 trillioner) på mellom 250 billioner (1,2 trillioner-900 billioner/2) ved 6 rentekutt, og 450 billioner (1,6 trillioner-900 billioner/2) ved 0 rentekutt.

Så la oss si 350 billioner mangler i budsjettet for 2024. De pengene må man finne et eller annet sted i budsjettet.

Jeg tenker at dette dreier seg om reelle omprioriteringer, og at det blir harde politiske drakamper om dette. Alle vet at renter på gjeld skal betales før alt annet, social security og defence inkludert.

Renteutgiftene er på vei full fart oppover, men fra ganske lave nivåer på grunn av de lave rentene. Usa har håndtert høyere renteutgifter målt mot gdp før. På 2000-tallet utgjorde rentene 1,5 % ca av gdp, mens på 90-tallet var de mye høyere. Hvis rentene forblir høye i lang tid vil de passere 90-tallets nivåer, men det er ennå et stykke igjen

1 Like

Det blir utrolig interessant å se om markedene klarer å takle alle renteøkningene vi har hatt. Det er alt,alt for tidlig å konkludere med soft landing. Vi trenger ikke gå lenger tilbake enn finanskrisa for å se hvor mye dette lagger. Den gang passerte renta 4% ca i nov 2005. Også da fra svært lave nivå. Det gikk fint i to år til. Så sent som i juni/juli 2007 konkluderte man nærmest med soft landing. Denne gangen har vi jo massivt covidstimuli som også skal absorberes. Blir ikke overrasket om vi må enda ett år frem før en evt. resesjon registreres.

Selv tenker jeg også at sjansen er gode for en mild resesjon og at vi kan unnslippe med en korreksjon på børs. Har sett litt diskusjoner om vi er i en boble eller ikke. Personlig syns jeg stort sett aksjene prises med nogenlunde bakkekontakt på ose,så sliter litt med å se et krakk også. Da må det kanskje en dypere resesjon til.

3 Likes

Jeg tror det viktigste å se på er at det kan ta mye lengre tid enn man tror.

1 Like

FOMC (Federal Open market Committee) består av 12 medlemmer, Jerome Powell inkludert, som alle stemmer over og tar del i FEDs rentebeslutning.

En av medlemmene, Christoffer Waller:

Holdt nylig (27. mars) en tale om “sitt syn på saka”:

Han ser ikke noen rentenedsettelse “any time soon”.

image

Det er fortsatt slik at markedet forventer et rentekutt den 12 juni:

Mens ingen forventer kutt 01 mai:

Husk at PCE inflasjons dataene vi nylig fikk var for februar, ikke for mars. Vi har ikke noe for mars, ennå.

Stigende energipriser, krig og det grønne skiftet vil fortsatt sørge for at inflasjonen holder seg sterk, og det er null rom for rentenedsettelser.

Grunnen er at den nøytrale realrenten holder seg høy, og da må nødvendigvis renta oggså holdes høy. Det er en helt konkret makroøkonomisk sammenheng:

https://www.norges-bank.no/aktuelt/nyheter-og-hendelser/Signerte-publikasjoner/Staff-Memo/2022/sm-7-2022/

Jeg forventer høye energipriser, økt satsning på forsvar og en fortsatt sterk satsning på det grønne skiftet fremover. Det vil sørge for en fortsatt høy nøytral realrente, med tilhørende høye renter.

5 Likes

Er det ikke da veldig god r/r å satse litt på en renteøkning? Om markedet priser inn 0% sjanse for det?

Gøy når oppsummering fra CNBC, postet for 30 min siden, er som et ekko fra innlegget mitt i går: Refererer til Waller, og markedets reaksjon på PCE-tall sluppet på langfredag er å sende tiåringen 0,11 prosentpoeng opp.
Tror det vil begynne å demre for en del i april, særlig hvis oljeprisen fortsetter oppover.

3 Likes

Dollar så godt som 11, euro snart 12 igjen… oljen er 87 usd. Aksjemarkedet er sterkt og ingen frykt å spore.

Hvordan reagerer kronen om det faktisk blir en form for krise? Fall/frykt/uro i markedene slår alltid negativt ut for kronen, til og med når det er veldig positivt for kronen. Klarer ikke å legge fra meg desse tankene.

Skal vi virkelig opp i 13/14 ved neste krise? Jeg kan ikke skjønne at kronen skal kunne styrke seg så mye om vi egentlig bare følger de andre sentralbankene steg for steg, bare at vi venter noen måneder. I praksis er jo det da som nå. Eller skal de større sentralbankene kutte betydelig mer enn oss?

De store kuttene kommer jo først når noe knekker i markedet og panikken må roes ned. Da kan evt de andre rentene kuttes mer enn oss som muligens ikke blir like hardt rammet. Samtidig må det da bli en frykt/uro som gjør at jeg ikke tror rentedifferansen gjør at kronen er sterkere likevel.

1 Like

ISM Manufacturing index bryter over i ekspansivt territorie (50,3) for mars 2024, for første gang siden oktober 2022. Den gang var retningen ned, nå er retningen opp.

Hvorfor sette renta ned da ?

1 Like

Økt aktivitet i Kina bidrar nok til å legge trykk på oljeprisen.

https://www.reuters.com/world/china/chinas-factory-activity-expands-fastest-clip-13-months-caixin-pmi-shows-2024-04-01/

Har lenge ment april og mai blir avgjørende for om oljeprisen kan bli 3-sifret i sommer.
Ikke utenkelig at vi kommer oss godt innpå 90-tallet allerede i april. Vi får se.

Sannsynlighet for uendret rente fra FED i juni har økt fra 30% til 42% på 1. april sammenlignet med forrige uke.
Interessant fordi det er da «alle» har siktet seg inn på det første kuttet i US.

https://www.cmegroup.com/markets/interest-rates/cme-fedwatch-tool.html?redirect=/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html

Fortsatt 55% sannsynlighet for kutt, men hoppet i «no cut» stjeler mange prosentpoeng fra de som trodde på dobbelt kutt i juni.

Begynner å demre for noen nå.

I desember 2023 var troa at det ble 5-6 kutt fra FED i 2024, noe som tilsvarte at Norges bank skulle kutte 1-2 ganger.

I det perspektivet har jeg vanskelig for å tro på kutt fra Norges bank i 2024 om FED ikke kutter i juni.

EDIT, forøvrig sank sannsynligheten i dag for rentekutt fra FED i mai fra 9,3 % til 2,3%.

4 Likes

Markedet får mindre og mindre tro på mange og snarlige rentekutt

Troen på mange og snarlige rentekutt fra Federal Reserve i USA fortsetter å falle.

Etter helgen har markedet priset seg vekk fra et kutt i juni, selv om sannsynligheten fortsatt vurderes som høy. I tillegg har antallet kutt i 2024, som har ligget på minimum tre de siste månedene, også blitt priset vekk.

Mandag ble det sluppet ISM-tall fra USA som kom inn godt over konsensusforventningene, og som viste ekspansjon for første gang siden september 2022.

Angående det jeg skrev i går om at «hvis det i desember 2023 var ventet 5-6 rentekutt fra FED i 2024 tilsvarte 1-2 rentekutt i 2024 fra Norges bank er det vanskelig å se rentekutt fra Norges Bank i 2024 hvis det ikke blir noen kutt i US.

Begynner å demre for noen at det faktisk kan bli renteøkninger i Norge i 2024.

Det “artige” i dette er at det vil ikke hjelpe en pøkk hva dem gjør med renta med tanke på kronekursen vår.

3 Likes

Forstod ikke poenget ditt? :see_no_evil:

Dem tror å sette opp renta vil hjelpe på kronekursen.

Når kronekursen egentlig har vært i svalestup uavhengig av rentenivå i lang tid.

Er vel ikke en “talkinghead” her til lands som har gitt noen som helst god forklaring på hvorfor krona er svak. Dem bare klør seg i hodet.
Er mer sannsynlige forklaringer fra enkelte på dette forumet, en hva man finner i diverse finansaviser.

Ja, man kan få kortsiktig endring, men den større trenden har vært ned i lang tid.

Samme som når dem snakker om lønnsøkning vil være inflasjonsdrivende, når lønnsforhandlingene faktisk blir bestemt i ETTERKANT av inflasjonstallene. Artig hvordan inflasjonen stiger, men det er lønningene i etterkant som liksom vi må passe på.

1 Like