Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Poenget mitt er vel at for private, så er renten som våpen for å holde tilbake privat konsum i ferd med å gå ut. Maksen i utgifter ble vel nådd omkring nå, framover vil renten bite mindre. Dvs at med flat rente framover, så vil kjøpekraften gå opp. Med fallende rente, så vil den øke vesentlig.

Min konklusjon er at i hvert fall for Norge sin del, så ser det ikke så sannsynlig ut med rentesenkelse med det første. Egentlig, så tror jeg kanskje renten kommer til å gå enda mer opp.

Eiendomssektoren kommer kanskje ikke til å se så hot ut framover. Går muligens greit for kjøpesentere som indikert over?

1 Like

US futter:

DJIA F 38,883 -313 -0.80%
S&P F 5,211.25 -49.00 -0.93%
NASDAQ F 18,144.50 -215.25 -1.17%

March CPI report shows sharpest 12-month rise in consumer prices since September

I går var sannsynligheten for at FED hadde kuttet renta etter juni møtet 56%, etter dagens CPI tall er sannsynligheten falt til 19% ref CME FED Watch tool.

EDIT; likevel mener DNBs sjefsøkonom at Norges bank kan kutte renta allerede i september fordi påska 2024 falt i mat og matmonpolistene hadde tilbud på påskegodterier.

6 Likes

Det er jo en grunn til at sentralbankene ser bort fra mat og energi når de skal vurdere inflasjonen. Det jeg fikk ut av den artikkelen var at inflasjonen var lavere enn ventet, altså lavere enn det NB har lagt til grunn i sine prognoser der rentekutt i september er hovedscenario. Men som en økonom innvende, det er en risiko for at lønnsoppgjøret vil nulle ut denne utviklingen.

2 Likes

Tallet var 0,356 altså hårfint at det avrundes til 0,4 % og dermed høyere enn ventet 0,3. Men “Hump på veien ned”- tesen svekkes når det blir hot måned etter måned, det er nok den største hodepinen og grunnen til at markedet reagerer mer negativt på denne enn de tidligere “hotte” rapportene. 6mnd annualisert er stigende og altfor høy. De to store bidragsyterne er shelter og transportation services, der man finner blant annet bilforsikring . Prisene på bilforsikring har eksplodert , og er en konsekvens av de høye bilprisene under covid. Sånn sett positivt at det er nettopp bilprisene som bremser utviklingen, core goods MoM var negativ.

3 Likes

Blir interessant å se hvor pullback ender i første omgang.

Hadde brudd til nedsiden av oppadgående trend torsdag forrige uke. Er nok sikkert noen tekniske parameter som hadde hatt godt av å “resette” seg.

Ser fra BLS at de bruker "
Table A. Percent changes in CPI for All Urban Consumers (CPI-U): U.S. city average"

https://www.bls.gov/news.release/cpi.nr0.htm

Som på index-basis kan avleses i FRED databasen:

Og leser vi av indeks-verdi for slutt mars og slutt februar:

Så har vi hhv 312.230 og 311.054, og iom at (312.230/311.054-1)100% =0,378%, og kanskje “ganske greit avrundet til 0,4%, mer enn hårfint akkurat ikke 0,3%”?

Ikke veldig viktig, men indeksverdier er interessant å se på fordi de gir et hint om hva vi kan forvente fremover:

  1. Siden MoM i april 2023 (grønn strek :green_square:) så har vi litt “å gå på” på utregning av YoY, den kommer nok til å synke fra 3,5%.
  2. Trenden siste måneder virker å være oppover (rød strek), så en fokus i april bør være MoM.
  3. Mai i 2023 var ganske flat så det betyr at inflasjonen i mai kan komme som en overraskelse på mange YoY, rett i forkant av rentemøtet til FED i juni hvor mange lenge hadde en forventing til første kuttet. Der kan man plutselig få en økning.
  4. Det er litt flatt i sommern 2023, som igjen betyr at man ikke har allverden å gå på.

Angående punkt 1), at man har litt å gå på i april, ser ut som man allerede har brukt en del av:

Mai kan bli knallhardt siden man år over år måler mot de laveste prisene på olje, og det blir et solid bidrag og oljeprisene holder seg:

Mars 2024 var første måned på ganske så lenge at energi i BLS ikke hadde negativt bidrag, og 2,1% på årsbasis, og den blir nok endel høyere i april, og i alle fall i mai.

Samtidig er tunge komponenter som service og shelter utrolig seige, så neppe noe hjelp derfra på en god stund.

Får vi MoM på 0,3% i april og 0,4% i mai så ender mai-CPI på 3,64%, millimetere fra 3,7% og milevis fra FEDs mål på 2%. Da blir det renteheving noen dager senere i møtet 12. juni.

My take, gitt seig service og shelter, og en garantert solid energi-komponent i mai, som tilsier fort 0,4% så er det MoM i april som blir jokeren til å ta valget “sell in may and stay away” eller tørre å holde litt lenger. Vi bør trolig ned på MoM på 0,1% i april for å ha noe håp.

2 Likes

Jeg snakker om kjerneinflasjonen, den var på 0,359, ikke 0,356 som jeg kom i skade for å skrive men poenget står seg ganske greit likevel. Sentralbankene styrer ikke rentene etter oljeprisen, og blir det en resesjon er det oljeprisen som går i bakken først.

2 Likes

Selvsagt enig at sentralbankene ikke styrer etter oljeprisen, men oljeprisen er viktig for energi-komponenten, samtidig som energi er en innsatsfaktor i mange andre faktorer i CPI, som jo er 1 av 2 styringsmål for FED.

Det mange ikke ser helt til å ha klart for seg er at vi burde hatt et mye kraftigere fall i CPI høsten 2023 for å benytte seg av YoY-effekten (kraftig økning i indeksverdier i andre halvår 2022).

Dette var tydelig allerede høsten 2023, og jeg skrev da:

Det er mao mulig å si noe om inflasjonen i et godt stykke fremover i tid, og det er faktisk en bekymring når MoM inflasjonen 3 siste måneder har nærmet seg 5% annualisert, og er stigende, og er bortimot garantert å være godt over 5% i mai.

Det er også en betydelig bekymring iom at US shale oil ser ut til å være over toppen, og break even prisene har løpt løpsk siste 2 år, fra 40 til 80 dollar i Bakken og 30 til 60 dollar i Permian.
Mao OPEC+ har når solid kontroll på oljeprisen, og vil holde den rett under 100 dollar.

Og man bør heller ikke håpe på en resesjon der oljeprisen faller til 50 dollar for da skrur OPEC+ opp kranene og knuser USA sin shale oil, og så har de total kontroll etter det.

Man er både på en knivsegg og mellom “a rock and a hard place”.

1 Like

Oljeprisen har en effekt på kjerneinflasjonen ved at plastikk, frakt og andre ting blir dyrere , dvs både produkter og tjenester. Powell sa vel noe sånt som at 10 dollar endring i oljepris utgjør 0,2 % utslag i inflasjon. Men den er ikke så viktig som på feks 70-tallet. 2014 til 2016 falt oljeprisen fra 100 til 30-40, uten at det endret rentebildet. Man må jo spørre seg hva som er årsaken til "higher for longer " også. De som håpet på rentekutt blir stadig skuffet. I desember var kutt i mars, kanskje så sent som mai, konsensus, nå blir det kanskje september, om det blir noe i det hele tatt som er alt mer rådende stemning. I samme tidsrom har sp500 gått så det suser. "Rødt rødt rødt jubler noen, men vi er altså “bombet” tilbake til nivåer vi ikke har sett siden … vel, fjerde april i år - 7 kalenderdager. Usa har hatt den lengste perioden med arbeidsledighet under 4 % siden Vietnamkrigen. Sp500 har gått fra ca 4100 til 5200 siste år, da “alt skulle ned” i følge den skråsikre cubaneren. Denne trendkanalen som rosk viser til over kan bare ikke fortsette i samme tempo, skulle man tro. Men Covid var tidenes pengepolitiske eksperiment som vi ennå langt i fra er ferdig med, og hvor det blir vanskelig å dra historiske paralleller, og man får mange rare YoY tall fordi man setter linjalen midt i covid-kaoset. En av de mest besynderlige ettervirkningene er at USA bare fortsetter å bruke penger, som om covid aldri tok slutt, slik det er vanskelig for politikere å gå tilbake på velferdsgoder når de først er blitt vedtatt,

4 Likes

Fin oversikt over komponentene, 21 av 28 kategorier er under 3 %, og lønnsvekst ligger passe høyt men altså bilforsikring må nå gjennom covidkverna.

Bilforsikring har noen overgangseffekter fra økt salg av batteridrevne biler da disse har høyere kjøpspris, er tyngre, vanskeligere å slukke om de brenner, og dyrere å reparere.

I tillegg var salget av dyrere bilmodeller opp en stund når det var leveranseproblemer på de billige modellene. Så bilparken er i sum blitt noe dyrere.

Totalt sett ser det ut som bilforsikring bare følger etter effekter fra bilsalg, og at de sånn sett er en trailing indicator. Se hvor nybiler, bruktbiler og leiebiler er til sammenligning.

Jeg leser: vi aner ikke hvorfor kronen oppfører seg som den gjør.

… ikke at jeg gjør det selv heller. Trodde at høy oljepris ville styrket norsk krone, men tenker nå at lav norsk rente har mer å si. Evt kanskje skattelegging? Jeg vet ikke. :stuck_out_tongue:

Politikken som føres tror jeg.

Ikke skal dem støtte opp under krona.
Alt skattlegges hardere.
Plutselige politiske nykker (symbolpolitikk) som slår ut i den ene eller andre veien ut av det blå.
Stor offentlig sektor.
Dyr strøm, som igjen fører til usikkerhet. Og en politikk som ikke ser ut til å klare å bremse dette. Man bare fortsetter i samme sporet med å love vekk store deler av fremtidig strøm til sinnsyke prosjekter som ikke vil generere noe særlig til arbeidsplasser på sikt. I tillegg blir dette lovet vekk til priser vi dødelige bare kan drømme om.
Og tjener man penger blir man uglesett og skal “taes”.

6 Likes

Enig i alle punktene dine utenom denne. Tenker det spiller liten rolle for kronekursen.

Mangler litt nyanse.

Jeg tenkte på den stadig økende offentlige sektoren. Større andel av arbeidskraft i Norge går over i offentlig sektor, og ikke i direkte verdiskapende områder. Denne stadig økende offentlige sektoren skal betales av stadig økende avgifter, skatter osv. Kapital tømmes over tid for å finansiere dette spetakkelet. Men tilbudene blir dårligere, sykehus skal legges ned, kommuner sliter med økonomi osv. Eneste som øker en andelen byråkrater og mellomledere med millionlønninger…

3 Likes

En svak krone er først og fremst positivt for Norge, bedre konkurransedyktighet og mer handlingsrom om man for eksempel vil bruke mer av Oljefondet

Altså, ineffektiv offentlig drift er et problem, men ikke nødvendigvis noe som skjer med en større offentlig sektor. Det kommer jo an på organiseringen.

Prøvde å lese meg litt opp rundt hvor stor offentlig sektor er og… Vel, det var ikke veldig klart.

Synes ikke 34% ansatte i det offentlige høres avskrekkende ut?

Merker at dette begynner å skli litt ut når det kommer til denne tråden, kanskje svare meg i politikk-tråden? :see_no_evil:

Problemet er når kronen stadig svekkes, så fører det jo til økt inflasjon. Som de prøver å unngå. :see_no_evil:

1 Like

3,9% er jo ikke så verst når lønnsvekst er 5,2%

1 Like