Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det morsomme her er at jeg ikke var klar over dette. Tipper at det er mange her som heller ikke var det. Bra du har satt fokus på det. USA er jo da veldig nærme 2% målet.

1 Like

Det er som i maraton, den siste mila er den verste.

1 Like

En ting jeg kom over når jeg surfet nettet var noen som gikk litt inn på Powell og rentepolitikken.

En ting som ble lagt vekt på var at Powell hadde kommentert i intervju at dem ville heller være litt for tidlig en litt for sein med å redusere styringrentene.

Skal se om jeg finner det igjen.

For å unngå kræsj da antar jeg. Dvs at de ønsker å sette ned renten sakte, ikke som alle de andre gangene. :see_no_evil:

Fant den :slight_smile:

TL:DR

Powell sier rett ut i intervju med 60 minutes, at dem ikke trenger inflasjonen ned til 2% før dem begynner å kutte.
De vil heller starte kutt for tidlig og risikere inflasjon (som dem da vil prøve å bremse) , en å kutte for sent og risikere deflasjon/resesjon.

2 Likes

Sikkert riktig det, men han sier , til markedets døve ører, også at det er ingen hast, og nylig også at det er mindre fremgang i denne kampen enn tidligere antatt (noe som tydeligvis fikk markedet til å våkne).

2 Likes

Inflasjon kommer gjerne i bølger

2 Likes

Kraftig oppgang

Fondets kroneverdi har passert en rekke milepæler det siste drøye året:

Fondets samlede avkastning siden det ble startet opp på 1990-tallet er nå på 9.803 milliarder kroner, mens regjeringens samlede tilførsel av kapital til fondet er på 5.551 milliarder kroner, opplyser Norges Bank Investment Management.

ref: Oljefondet fikk avkastning på 1.210 mrd. – E24

Så total mengde penger som er dyttet inn er 5551 mrd og resten er avkastning + valutaeffekt?

1 Like

Enda en grunn til hvorfor det er bra for Norge med en svak krone.

Til syvende og sist handler det om hva den nominelle summen har av kjøpekraft ifht det store utland, da vi stort sett importerer alt vi trenger

Det er mange parametre, de fleste har et stort boliglån i kroner.

Hadde kronen doblet seg i verdi og Oljefondet dermed halvert seg i nok hadde vi vært i en mye
mer utfordrende situasjon

2 Likes

Enda en undersøkelse som viser at den nedadgående trenden for leie har bunnet ut og også øket litt den siste tiden, hvis dette stemmer blir det liten drahjelp å vente herfra for powell i tiden fremover

2 Likes

Sp500 får seg en velfortjent knekk, schiller p/e og særlig p/b er fremdeles veldig høy, men jeg synes bestandig amerikanske aksjer er alt for dyre til å bli investerbare , lol.

1 Like

Helt enig. NVIDIA ned snart 20% fra topp så det viser risikoen med globale indeksfond. Må gå på trynet en dag.

Jeg synes p/e 13 med 20% årlig vekst er dyrt :sweat_smile:

1 Like

Ja, selskaper i vinden er et kapittel for seg, men et selskap på sp500 er i snitt priset til p/b over 4. Dette er historisk høyt, men generelt er f eks p/b langt høyere for sp500 enn for ose. Det er vel på 2,3 eller noe sånt at varsellampene lyser for hermanrud og fredly på ose.

1 Like

Blinken to warn China over weapons-related exports to Russia

https://www.ft.com/content/0911e97e-03c8-4870-a72e-9b55f1f2405e

Kommer til å gjøre underverker for USA-Kina relasjoner. Kina er jo kjent for å binde og smile når andre land sier hva de skal gjøre.

Aluminium og kobber er to svært viktige metaller for industriell produksjon av det meste.

Det meste av prisøkning på disse 2 siste året har skjedd i april 2024, og kan følgelig tidligst bidra til økt inflasjon i april 2024, men det vil garantert bidra til økt inflasjon, både snarlig og gradvis.

EDIT:: det brukes Kobber for bortimot 10 000 kroner i en Tesla, og 6000 kroner aluminium.

image

Nvidia bruker selvsagt kobber og ikke fiberoptikk i AI-prosessorer siden det er “more reliable”. Regner med at andre som holder på med AI også gjør det.

4 Likes