Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg har sikkert nevnt det 20 ganger tidligere, men en bensinpris som spretter opp og ned med 3 % fra måned til måned har ingen ting å si for powell. Du lager lange utredninger basert på energi og mat, de to tingene som holdes utenfor kjerneinflashonen.

1 Like

Hvis du føler at jeg er irriterende så får du bare blokke meg, jeg blir ikke snurt av det.

Jeg synes det er greit å forklare grundig det jeg tenker, og noen synes det er interessant.

Interessant perspektiv, det har jeg ikke tenkt på før.

1 Like

Interessant reaksjon på wall street, økt sannsynlighet for rentekutt fører til sell off på nasdaq, mens DJ er i pluss. Mye av grunnen er markant fall for magnificent 7, selskaper som ikke har utpreget store gjeldsproblemer mens f.eks. eiendomsindekser stiger.

Mens Russel2000 er opp over 3 %, mer programmatisk.

1 Like

Tja, ser det mest som en teknisk korreksjon. Sjeldent man får 8 grønne candles på rad.

1 Like

Når rentekutt faktisk blir en realitet så er man plutselig over på neste utfordring, og det kan feks være at korte renter faller fortere enn lange renter, og historisk betyr det resesjon.

Er 10 år minus 3 måneder plutselig på vei oppover, og positiv, begynner mange å svette. Og hvor lett er det egentlig å få til at forventingen til at rentenivået om 3 måneder forandrer seg i samme rate, som forventning til rentenivå om 10 år? Jeg vil gjette på at det er enn ganske vanskelig balanse.

En soft landing betyr å lande jumbojeten, som er lastet dobbelt av tillatt maksvekt, pent og pyntelig.
Da trenger man 10 kilometer rullebane, og bør absolutt ikke være 100 meter over rullebanen på 0 meter, spesielt ikke hvis det er en vanlig 2,5 km rullebane.

På shelter 0,2% MoM (OER owners equivalent rent var 0,27%) kan jo noen ha tenkt 2 skritt fremover, det var en skikkelig knekk i trend, og noen kan ha tenkt at det var noe som brast.

Da virker det fornuftig å ta litt gevinst på det som har gått mest, inntil man vet noe mer.
Synes investorene på Nasdaq virker relativt smarte og fremoverlente jeg.

3 Likes

3 av 4 selskaper på sp500 gikk opp, stikkord her er rotasjon, som det står om i omtrent hver eneste oppsummeringsartikkel i kveld.

For å være helt ærlig begynte jeg å skrive på denne tråden, som lå temmelig brakk, for å slippe unna den fullstendig malplasserte arrogansen til bl.a. havana12 og holmes og bøttevis med andre innlegg som jeg ikke syntes var noe interessante.

4 Likes

Sikkert fornuftig å rotere fra high risk (tech) til lower risk (S&P500) hvis sannsynligheten for nedgang i markedene øker.
Ser også at S&P500 er ned 0,9% nå så hvis man får rabatter i tillegg så er jo det en bonus i rotasjonsmanøveren.

Jeg synes faktisk havana12 hadde mange annerledes og spennende tanker, og synes det var gøy å lese han. Spesielt fordi det var punkter jeg var uenig . Skulle jeg bare ha lest innlegg jeg var 100% enig i, og var interessante, hadde jeg endt opp med å bare å lese mine egne innlegg, fordi jeg bare skriver om ting som interesserer meg.

Hvem på denne tråden synes du det er interessant å lese /følge?

2 Likes

Det morsomme er jo at de to har en så forskjellig måte å investere på at det ikke er rart dere ikke snakket samme språk. Tidshorisont og sektor har mye å si.

Jeg er interessert i lignende selskap som deg, om ikke så byggefokusert.

Det interessante her er jo hvem som vil nyte mest godt av en myk landing og lavere rente? Jeg tenker byggebransjen. Problemet er bare at antall myke landinger etter renteutvikling som vi har sett nå er svært få…

Her i Norge, så bygger det seg nå opp et enormt behov, ettersom ingenting blir satt i gang nå. (av boliger i hvert fall)

Så la oss si det ble lag rente igjen uten krakk, hvilket selskap ville du gått for da? :thinking:

1 Like

Ja, jeg er, som deg, mest opptatt av selskapene, og i et lengre perspektiv, og de selskapene jeg har noen forutsetninger for å ha en “edge” på trenger en viss økonomisk vekst/stabilitet. Og så har vi sikkert litt forskjellig “circle of competence”. Jeg har ingen forutsetninger for å slå markedet f eks i biotek eller gaming, som kan leve sitt eget liv uavhengig av indekser. Og så har jeg en “last” som lurer meg inn i mer gambling-aksjer (typ argeo/inin) , men prøver å holde dette i sjakk noenlunde.

Man kan, som et ytterpunkt, blåse i alt av makro, som Thomas nielsen i first Veritas, og kun velge selskaper basert på historikk. Begrunnelsen hans er at man må ha avvikende markedsoppfatninger og ha rett over tid for å slå markedet. Jeg har veldig sans for resonnementet hans, men prøver nok likevel å finne noen litt større bølger i markedet som man kan prøve å surfe på, litt som Peter Hermanrud, som jeg prøver å få med meg gjøren og laden på.

Jeg har dermed noen “megatrender” som f eks leder meg inn i kitron og endur (digitalisering, reshoring, forsvar, aldrende infrastruktur, landbasert oppdrett). Mye av dette er også kapitalintensivt og kan gå på snørra hvis markedet ikke er der, så det er spennende å følge med på markedet nå.

Innen bygg er det absolutt en ketsjup-flaske som blir fullere og fullere, men aksjemarkedet har fulgt med på dette en god stund allerede og f eks eiendomsindeks i Stockholmsbørsen er kraftig opp fra bunnen høsten 2023, etter å ha fått en velfortjent telling post corona, sagax er min favoritt der.

3 Likes

Kanskje det blir litt mer spenning om hvordan de amerikanske PCE-tallene blir for juni (slippes 26. juli), siden PPI (engroshandel) for juni viser et annet bilde enn CPI (detaljhandel).

Som kjent så påvirkes FEDs favoritt- og styringsverktøy PCE av både CPI- og PPI-tall.

Oppsummert:

image

Synes Wolfstreet har mange bra grafer og poenger, så reposter hans innlegg:

https://wolfstreet.com/2024/07/12/services-ppi-inflation-dishes-up-another-nasty-surprise-6th-month-in-a-row-bottom-of-u-turn-was-in-december/

Oppsummert er det service-PPI, som utgjør 62% som er på vei oppover:

image

image

Den andre (andre enn service) komponenten av PPI ser bra ut, godt hjulpet av en 0,8% økning , annualisert, i juni.

image

Spørsmålet er selvsagt om Finished “Core” Goods PPI vil fortsette å holde seg lav når vi har denne (containerfrakt) i bakgrunn:

Som heldigvis ikke ser ut til å bli like stor som COVID-spiken, men har en lag som tilsier at vi i juni 2024 skal begynne å se litt av effektene, og så vil det øke på utover høsten med en topp rundt nyåret (gitt at det er nå faktisk er på toppen)

1 Like

Det er godt mulig havana hadde mange interessante innspill,men jeg forsto så lite av det. Så for en med gjennomsnittlig iq som meg ble jeg stort sett bare sittende igjen med arrogansen. Og den er ikke veldig interessant. Men glad jeg har iq nok til å forstå Ravioli for de innlegga er helt i motsatt ende av skalaen spør du meg(meget interessante).

2 Likes

“Problemet” med havana var nok litt arroganse, og det som irriterte meg litt var at han bare slang ut påstander og begreper uten å forklare de, eller tenke, eller ha evnen til, å formidle vanskelig konsepter og skjønne hvor det kan skorte på eller mangle noe hos mottakeren.
Det setter jeg på kontoen for latskap, og kanskje litt å være i en egen boble.

Mitt poeng, og grunnen til at jeg likevel setter stor pris på det han skrev, er at han satt i gang tankeprosesser, og ga nye ideer og perspektiver. De fleste mennesker har noe man kan irritere seg over, trikset er å fokusere på det som er positivt.

For øvrig setter jeg stor pris på Raviolis innlegg, og vet at mange setter pris på det jeg skriver, selv om noen sikkert misliker det også. Og da tenker jeg både innhold, form og fremtoning.

En analogi til temaet, nå som vi nærmer oss EM-finale i fotball, er at havana la masse strøkne pasninger, men forventer at alle skal skjønne hvor de kommer til enhver tid.
Det bør være en “two way street”, og da må han vise hvor pasningene legges, men samtidig må jo jeg være villig til å løpe litt, for krempasninger, i alle fall noen ganger, og det er jeg.

8 Likes

Han er en “dime a dozen” fintwit poster. Jeg blokkerte han når han påstod at opsjoner ikke kunne ansees som giring, i tillegg til grunnleggende feil om renter.

Og av og til er jo det at mange vil fokusere på feil ting og da vil det faktisk styre markedet i en hvis grad.

Btw, pratet ikke du masse om PPI når den var på vei opp eller var det Ravioli? Hører nesten bare prat om CPI fra deg nå, som jo er en laggy indikator… (Ironisk nok, så har du et innlegg om PPI over)

1 Like

Basert på cpi og ppi har bankene på wall street et median estimat for core pce på 0,17, bruker å stemme ganske bra, og dermed 2,6 på årsbasis. Like interessant som inflasjonstallene, synes jeg, var formuleringene powell brukte i siste kongresshøring. Den store hodepinen har vært det overopphetede arbeidsmarkedet etter covidstimuliene. Derav også hans fokus på “supercore” pce siden 2022. Nå sier han at arbeidsmarkedet ikke lenger er en inflasjonsdriver.

“We’ve seen that the labor market has cooled really significantly across so many measures.…It’s not a source of broad inflationary pressures for the economy now.”

Med et brennhett arbeidsmarked har risikoen for fed vært ensidig, så lenge arbeidsmarkedet tåler det er det bare å kjøre på med rentehevinger, men nå sier han at arbeidsmarkedet har gjenvunnet balansen fra før covid og at en ytterligere nedkjøling av arbeidsmarkedet ikke er ønskelig. Og når arbeidsledigheten er på vei opp kan det snu fort. Så risikoen er nå mye mer tosidig, inflasjon versus sysselsetting, mot den tidligere mer ensidige kampen mot inflasjonen.

https://www.wsj.com/economy/central-banking/jerome-powell-senate-testimony-july-b7805d54?st=w7oywpfpf29bfec&reflink=desktopwebshare_permalink

5 Likes

I følge en av eksperten i alle fall

image

“Redningen” kan jo alternativt være en økt arbeidsledighet selvsagt, men en svekket krone vil jo bety at norsk arbeidskraft relativt sett blir billigere enn ved enn sterkere krone, så det er en liten “catch” på den da.

1 Like

England juni, kjerneinflasjonen som ventet på 3,5% , samme som forrige måned. Men dette skyldes tilsvarende svingninger for ett år siden. Mom var den 0,2, mot 0,5 i mai. Oddsene for rentekutt går imidlertid ned i markedet, pga den altfor høye inflasjonen i tjenestesektoren, 5,7%. Pundet er også en av de få valutaen som har styrket seg mot usd hittil i år.

2 Likes

Et lite stemningsskifte innen eiendom, flere av selskapene som har lagt fram q2 viser til positive tall på urealiserte verdiforandringer, i tillegg til at de jevnt over leverer meget bra tall , og de som fortsatt er negative er gjerne i en helt annen størrelsesorden også. ( de svenske jeg først og fremst tenker på her). Noen eksempler

Balder -247 (-2644)
Wihlborgs +28
Fabege -80 (-1715)
Diøs -24(-109)
Catena 38(152)
Sagax 61(-659)
Emilshus 45 (-4)
Brinova 17(-140)
Slp 144(16)
Np3 155(-179)
Logistea 0(-30)
Entra 2(-2063)

2 Likes

Tech-sell off i USA etter at Trump vinner terreng og bidens trussel om eksportrestriksjoner til Kina vil gi dårligere etterspørsel. En annen vinkling på forholdet usa/Kina er handelsbalansen. Importvolumet fra Kina til usa sank med 20 % fra 2022 til 2023 ( 536 - 426 mrd usd) til det laveste nivået siden 2012. I de fem første månedene i 2024 holder importen et tempo som tilsvarer 393 mrd på årsbasis. I så fall en nedgang på ytterligere 8 %,tall vi må tilbake til 2010 for å matche. Long china var det visst en som sa.

1 Like

Dagens jobbtall sender ftse100 og optimismen opp igjen etter at lønnsveksten viser tegn til nedkjøling av arbeidsmarkedet. Hvis denne trenden fortsetter er store deler av den globale økonomien i en situasjon hvor både arbeidsmarked og inflasjon kjøles ned og sentralbankene må vurdere hensyn opp mot hverandre, om de skal foregripe økende arbeidsledighet eller vente på mer bekreftende inflasjonsdata.