Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ganske fascinerende, ser man på sannsynligheter er det bortimot bombesikkert at vi ikke får et rentekutt i juli i US fra FED:

samtidig er det bortimot bombesikkert at får et rentekutt fra FED i september:

2 Likes

Vil det si at tech sannsynligvis skal mye lengre ned? Virker jo som den alltid bouncer tilbake og det er jo tross alt tech som driver samfunnet fremover, selv om det har gått mye og gjerne er innafor med en korreksjon.

Fondsmessig har jeg økt i global, usa og industrisektor index + litt i India. Vurderte ta en litt større pot i tech også men har blitt litt avventende etter de siste dagene.

Sett med TA-øyne så er det ikke mye som taler for en sterkere krone :sweat_smile:
Bullish flag eller en stor cup and handle-formasjon peker på at vi gjerne ser euroen på 13-tallet i 2025.

Blir nok renteheving her i Norge.

Først får vi en nyhet i høst hvor norges bank annonserer at de øker kronesalget noe vanvittig, så blir neste beskjed at renta må opp pga svekket kronekurs :sweat_smile:

9 Likes

Skal ikke spekulere all for mye om det er andre faktorer “at play” i det Jan Ludvig sa i går angående kronekursen:

image

Om det betyr at vi gjør som danskene og knytter den norske krona til en fastkurs mot Euro, eller det blir luftet en ide fra offisielt hold at på sikt bør vi gå over til Euro vet jeg ikke, for det må jo være en av de 2 tingene Jan Ludvig må ha i tankene.

Min spekulasjon er om dette er en villet utvikling, all den tid at; om noen land i hele verden burde ha ressurser, verdier og muligheter til å ha en sterk valuta, så burde det være Norge.

Håper ikke Jan Ludvig får for mye å snakke om fremover.

4 Likes

Litt om trackrecorden hans…

“- Antageligvis går vi inn i en verden der rentene aldri kommer til å stige igjen, i hvert fall ikke mer enn pluss minus 0,5 prosentpoeng de neste tretti årene. Det avspeiler at det ikke blir noe økonomisk vekst, inflasjon eller lønnsvekst, sier Jan Ludvig Andreassen, sjeføkonom for Eikagruppen, til Nettavisen.”

3 Likes

Jeg luftet for en stund siden en påstand at dette er et villet løp fra politikerene osv.

Svekke kronen over lengre tid, for så å adoptere euroen når befolkningen har blitt mør nok til å bare resignere og akseptere :man_shrugging:

2 Likes

Fra linken din:

"Prisveksten i Norge var på 2,6 prosent fra juni 2023 til juni 2024, viste SSB-tall som kom for en uke siden.

Ifølge Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets, mener dette er med på å forklare at krona har svekket seg igjen.

– Inflasjonstallene var klart lavere enn Norges Bank hadde anslått, sier Haugland til Nettavisen."

Blir nesten litt komisk med alle disse forklaringene på stadig svekke kronekurs.

Forklaringen er vel så enkel som at det er mange selgere. Sentralbanken lemper ut som bare det, utlendinger selger seg ut av eiendom og norske aksjer, Ola nordmann kjøper fond, aksjer, krypto knyttet til utenlanske valuta og da selger tilsvarende antall kroner.

3 Likes

Må’kke spørre meg om disse amerikanske tech-selskapene :slight_smile: , sier som Hermanrud:

Jeg forholder meg egentlig mest til Oslo og Stockholm, som selvsagt blir påvirket av amerikanske og globale trender. Ose ligger rundt ATH med P/e 11 og p/b 1,75 etter flere kvartaler med høye renter, helt greie nivåer for meg

5 Likes

Nå har vi touchet 11,9 eur/nok. Norges kamp mot inflasjon er ihvertfall ikke over på en stund. Spesielt ikke når man også ta hensyn til frakt osv som du ofte viser til. Så vi har gått fra 11,4 ish en stund fram til inflasjonstallene og ette det har vi mistet det positive momentumet helt.

Er en spennende dynamikk dette her med lavere inflasjon i Norge gir lavere rente forventer som knuser kronen. Vanskelig å komme seg ut av dette her.
Lurer på hvordan kronen utvikler seg når Trump presser ned olje og gass via langt større produksjon etterhvert. I dag er kronen ytterligere svekket pgr oljeprisen sies det

2 Likes

Ekspertene kan synse om årsaker så mye de vil.

Det er så enkelt som så:

Supply > Demand

Så lenge vi selger norsk valuta som om det er “firesale” så vil ingenting endre seg.

Nettopp. Men hvorfor må vi selge kronen så hardt?

Fordi de får større skatteinntekter fra olje og gass enn de bruker for å dekke budsjettunderskuddet. Disse inntektene skal da inn i oljefondet og da må de kjøpe valuta, siden skatteinntektene er i nok.

I perioden 2014-2022 kjøpte NB jevnt og trutt. I 2022 økte prisene på ojle og gass enormt, som førte til store skatteinntekter. Senere har prisene falt veldig igjen, og NB må dermed håndtere enorme overskudd fra 2022 samtidig som skatteinntektene (og dermed kronekjøpene fra oljeselskapene) har falt tilbake til mer normale nivåer. Kronesalgene er ikke en del av pengepolitikken, og det eneste som er “villet politikk” er at overskuddet skal inn i oljefond og dermed fremmed valuta. Det er mye som tyder på at systemet for den praktiske gjennomføringen av disse salgene ikke er laget for å håndtere slike brå, korte topper i olje og gass. Dette fører igjen til volatilitet i nok, som gjør den mindre attraktiv gitt et bestemt rentenivå.

4 Likes

Jeg sliter med å skjønne alle aspektene av disse kjøp/salg greiene til oljeselskaper mtp skatt og at skattepengene må veksles tilbake til usd for å investeres via statens pensjonsfond utland. Alle disse ekstra inntektene (både skatter og utbytter) er jo bare vekslinger som går opp i opp til slutt? Vi får jo ikke betalt for olje og gass i NOK, vi får betalt i usd. Og om noe av pengene midlertidig veksles til nok for å betale skatt i nok og så veksles tilbake til usd for å investeres av oljefondet blir det jo et nullsumspill som ikke bør påvirke NOK i det lange løp?

2 Likes

Ja, NB sier da selv også at dette ikke gjør store utslag på kronekursen, i det lange løp. Men i det siste har vi fått en spesiell situasjon med plutselig oppgang og plutselig fall i prisene. På grunn av forsinkelsen fra oljeselskapenes kjøp av nok, levering til staten, som deretter leverer det til NB, som deretter selger det tilbake. Nå kjøper selskapene NOK basert på dagens inntekter mens NB veksler inn inntekter fra bonanza-tiden. Da blir det er stort avvik mellom oljeselskapenes kjøp og NB’s salg. Men NB’s salg blir mindre og mindre etter hvert som vi fjerner oss fra bonanza-tiden. Nå er profitten i oljen lav nok til at investeringer i norsk økonomi er mindre interessant, samtidig som vi har et etterslep av kronesalg på grunn av en nylig bonanza-periode.

1 Like

Men i “bonanzatider” så vil jeg tro at statsbudsjettet øker som følge av handlingsregelen og således så vil mer av pengene (skatter og utbytte for oljeselskaper osv) som veksles til NOK forbli i Norge og ikke alt veksles tilbake til USD for å inveserteres i oljefondet? Staten bruker vel ekstra mye penger (inntil 4%) på å alt mulig greier som i mitt hode skaper netto influx til NOK? Og dette burde vel være bra for kronekursen? Selv om vi har sett det motsette.

Hm, statsbudsjettet varierer ikke med petroleumsinntektene fra år til år, hvis det var det du mente. Pengebruken skal fungere motsyklisk og øke når resten av økonomien går dårlig, og omvendt. Fondet er for øvrig blitt så svært at handlingsregelen er endret til 3 prosent. I 2022 fikk de langt høyere skatteinntekter fra petroleumsvirksomheten enn de trengte for å dekke underskuddet i 2023 med påfølgende salgspress på krona i 2023 og delvis ut i 2024. I budsjettet for 2024 er det et oljekorrigert underskudd på litt over 400 mrd , 2,7 % av oljefondet, litt mer enn i 2023 men innenfor handlingsrommet.

Under en oversikt over tilførsel til oljefondet, som har gått kraftig opp siste årene, tilførsel som altså innebærer kjøp av valuta og salg av kroner.

I perioden 2014 -2021 var netto tilførsel negativ ( netto uttak), dvs de spiste av avkastningen, i de påfølgende årene har netto tilførsel gått kraftig opp.

Tror du de er så smarte og strategiske. Jeg tor ikke de har kontroll… Problemet er at NOK ikke er en attraktiv valuta; Europeere selger til Normenn i Euro, Normenn selger til europeere i Euro/USD. Nok er en fotnote.

Skjønte ikke den. Dette er en byråkratisk manøver som NB påtar seg på vegne av staten, som kan skape en kortsiktig effekt på grunn av forsinkelsen mellom de ulike leddene i prosessen men som i det lange løp har liten effekt. Kronesalget er ikke en del av pengepolitikken.

1 Like

Ok, jeg trodde du mente at de presset ned kroneverdien for å få større avkastning på Oljefondet (som måles i NOK), mulig jeg misforsto innlegget ditt.

Litt mer generelt skjønner jeg ikke poenget med en “sterk” valuta, annet enn at det blir vanskeligere å få ned den importerte inflasjonen. “En hodepine for norske turister i utlandet” skriver Andreassen. En sterk valuta er en hodepine for norsk eksportindustri, er det noe bedre? Valutakursen utjevner ubalanser i økonomien, sånn sett bedre at den er riktig enn sterk.

1 Like