EQNR har gått fra å være et rent oljeselskap (Statoil) til et energiselskap, der mye av overskuddet skal brukes på grønne investeringer. Grønne investeringer kan ikke gi i nærheten av like god avkastning som olje. Jeg mener dette er hovedforklaringen for Equinor sin performance versus konkurrenter.
Fant en fin artikkel:
Nylig doblet Equinor innsatsen i havvindprosjektet Empire Wind utenfor New York, og det øker pengebruken fremover. For neste år økes investeringene fra 13 til mellom 14 og 15 milliarder dollar og det samme tallet forventes i årene 2025 til 2027.
Europeiske konkurrenter har kraftig redusert sine satsninger på fornybart og markedet straffer Equinor for å ikke gjøre det samme, mener analytiker Tom Erik Kristiansen i Pareto Securities. Mens investorene fulgte energikjempens kapitalmarkedsdag i London, raste selskapet på Oslo Børs.
Det er ganske massive investeringer, merk: det er snakk om milliarder dollar, ikke NOK
https://www.finansavisen.no/energi/2024/02/07/8093144/equinor-oker-pengebruken.-frykten-er-okte-gronne-investeringer-sier-analytiker.
Her er enda en god artikkel:
– Hva er alternativet?
– Alternativet er å la være å investere i fornybar energi, men problemet er at det er få store olje- og gassprosjekter i Norge. Produksjonsnivået kommer til å falle.
– Kaster Equinor bort eiernes penger på grønn moralisme?
– Ja, ideologi, filosofi og grønnvasking. De har en prinsippfast strategi, sier Olaisen.
Når det gjelder Høyre:
Høyre er for meg ikke næringsvennlig nok, og de har også vært avhengige av støtte fra andre partier. Jeg ønsker meg et enda mer næringsrettet parti, eventuelt at noen andre enn Erna styrer partiet i en mer næringsvennlig retning.
Det har vært mye snakk i mediene om at Arbeiderpartiet gjør det fryktelig dårlig, men hvis vi ser på resultatet av meningsmålingene de siste to årene, så er fortellingen en helt annen. De er på stedet hvil:
Hvis høyre-siden vinner stortingsvalget neste år er jeg redd det blir en ny mindretallsregjering og dermed vil ikke næringspolitikken bli dratt betydelig mot høyre. Da vil utflyttingen av pengesterke nordmenn fortsette, og investeringslysten vil heller ikke bli særlig bedre.
Vi har skyhøye boligpriser som gjør det vanskelig for unge å etablere seg og få barn, et alarmerende lavt fruktbarhetstall, vi har høy innvandring (inflasjonsdrivende for boligpriser blant annet), samt en eldrebølge som er godt på vei. Vi har ekstremt strenge tekniske krav til boliger (inflasjonsdrivende) og våre politikere higer etter å bruke absurd mye penger på grønne kostbare tiltak (inflasjonsdrivende).
Jo mer det offentlige vokser, jo mer stemmekveg får venstresiden. Jo mer stemmekveg venstresiden får jo vanskeligere blir det å snu skuta.
Beklager for lang rant