Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Blir fordummende når en tilfeldig politiker uten økonomisk tyngde skal synse rundt noe som er så komplekst at ingen egentlig har peiling.

4 Likes

Siste nytt fra “long china”-fronten. Skikkelig oppbremsing etter at markedet ikke fikk noen stimuli fra Xi som de hadde håpet på, kun et rentekutt. FDI er ned nesten 30 % siste år. Mange metaller faller markant, f eks kobber, lithium, og armeringsstål har ikke vært lavere på 7 år…

https://tradingeconomics.com/china/foreign-direct-investment-yoy

3 Likes

LMAO :rofl: Du må gjerne prøve å lure deg selv til å tro at ingen forstår hva som foregår med kronen, men han gjentar kun poengene som kommer frem av følgende kilder:

  • Pengepolitiske rapporter fra Norges Bank

  • Denne artikkelen som jeg postet litt lengre opp i tråden her

  • Og denne artikkelen som jeg også har postet litt lengre opp i tråden her

2 Likes

Hvis ingen egentlig har peiling så må man i så fall slutte å tenke at økonomien kan forstå og styres som naturlover, som matte, fysikk og kjemi .

1 Like

Finnes flust av forståsegpåere som kaster teorier ut i luften, men ja - ingen besitter reell innsikt i vektingen på hva som til enhver tid påvirker kronekursen. I beste fall kvalifisert synsing. Eller som Grytten, Professor ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen, velger å uttrykke seg:
“Jeg tror ikke noen kan forklare nøyaktig hvorfor kronen er blitt så svak. Da må du ringe Gud eller en økonom som synes han har samme evne, sier Ola Honningdal Grytten.”

4 Likes

Vesten er i ferd med å vende seg vekk fra Kina. Dessverre vil det bli kostbart for en del vestlige selskaper, spesielt Tyskland. Jeg er veldig lite optimistisk på Tysklands vegne dessverre, der kommer det til å bli hardt fremover og den sosiale uroen kommer bare til å øke.

Det har ikke vært særlig gøy å være investor i Kina de siste årene. HSI har krakket med 50% siden ATH.

Indeksen for boligsektoren i Kina. Ned 86% :cold_face: :cold_face: :cold_face:

5 Likes

Heldigvis trenger man ikke ha reell insikt i hva som “til en hver tid påvirker kronekursen” for å spå utviklingen fremover :wink:

Leste du DN-artikkelen som jeg ga deg lenken til? Den som er skrevet av professor Hilde C. Bjørnland, som omhandler en rapport laget av henne + forskerne Leif Brubakk og Nicolò Maffei-Faccioli i Norges Bank?

1 Like

Som er en vesensforskjell kontra å prøve å slå politisk mynt ved hjelp av ytterst snevre fortolkninger. Og la det være sagt; finnes ikke et eneste atom i kroppen som trekkes mot rødgrønn side. Kronen har blitt svekket over lang tid. Uavhengig av hvem som har sittet med styrespakene.

2 Likes

Supply Vs Demand

Så kan man argumentere hvorfor det er mer kroner tilgjengelig en det er villige kjøpere til høyere kurser.

Om det er politikk, inflasjon, krig, oljepris eller hva en man vil henge knagger på, så koker det ned til det mest basic elementet i all trading og kapitalisme. Supply & Demand.

At Norges Bank selger valuta over en lav sko hjelper iallefall ikke på supply delen i dette regnestykket.

6 Likes

Boligmarkedet i US holder på å snu nedover:

Screenshot 2024-07-30 at 17.03.58

Ser ut som en HS i 2-åringen. Nå begynner det å bli spicy :eyes: :hot_pepper:

2 Likes

Det stiger mer enn prognosen?

Jeg snakker om trenden i chartet, ikke én enkelt måling.

Det er ganske langt fra 6,8% vekst til å snu nedover.

1 Like

Igjen, jeg snakker om trend. Og jeg ser ikke på dette charter alene, men i sammenheng med andre indikatorer.

Det er mulig du har misforstått dette, -det er et nullsumspill. Kort forklart er det slik;

Petroleumsnæringen kjøper kroner for å betale skatt. Norges Bank selger tilsvarende mengde kroner for Statens Pensjonsfond Utland, -slik at dette kan investeres i utlandet.

Idioti? Ja.
Pengepolitikk? Nei.

1 Like

Kanskje Temu også påvirker mer enn man skulle ønske å innrømme? De omsetter uhorvelig summer og ønsker vel ikke å sitte på en eneste av de kronene?

2 Likes

Det har vært skrevet mye om at indeksenes oppgang i USA skyldes “bare” at noen få, store selskaper gjør det veldig bra. Men i løpet av veldig kort tid har Russel2000 nesten tatt inn hele forspranget på nasdaq i 2024. En stor rotasjon av aksjer fra magnificent 7 til smallcap. Et bra tegn for markedet når f eks nvidia er ned 20 % fra topp står andre selskaper i andre sektorer klar til å ta over.

2 Likes

Har lagt merke til dette selv. Mens S&P og NASDAQ har gått til nye all time high, har Russel konsollidert på nye nivåer over tid, men ikke brutt ut på samme måte som de andre.

1 Like

Forventet prisvekst var 2,5%.

For noen uker siden mente en valuta-analytiker at det var 60-70% sjanse for at Norges Bank satt opp renta i september, antar at han ikke justerer den sannsynligheten ned etter dagens høyere enn forventet tall, snarere tvert i mot.

1 Like

U.S. ADP Nonfarm Employment Change, kom inn under konsensus. Det skapes stadig færre jobber de siste 5mnd:

1 Like