Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

AMD leverte knalltall i dag. NVDA spretter også opp etter gårsdagens dramatiske kursfall:

AMD skal også lansere neste generasjon prosessorer nå i august. Samtidig sliter Intel med store problemer på generasjon 13 og 14 på deres Intel Core prosessorer.

Slik det er nett nå ligger AMD meget godt an i forhold til Intel.

3 Likes

Ny opptur for infrastrukturen i AI-veddemålet. Nvidia øker mcap med 331 mrd usd, største økning noensinne for et selskap. Mer enn samlet mcap for 479 av selskapene på sp500. Dette er først og fremst fascinerende tall for meg, men man kan jo merke seg at det som er profitt for selskaper som nvidia er investeringer i capex for de andre megacap-selskapene som skal dra nytte av denne teknologien. To av disse er Microsoft og meta, som la frem tall i går. Begge leverte bedre eps enn ventet, men som cfo i meta sier, f.o.m. 2025 vil disse investeringene komme til syne som avskrivninger på capex:
“While we do not intend to provide any quantitative guidance for 2025 until the fourth quarter call, we expect infrastructure costs will be a significant driver of expense growth next year as we recognize depreciation and operating costs associated with our expanded infrastructure footprint,” CFO Susan Li said in a statement."

Microsoft:

1 Like

Den private aktivitets- og forventningsrapporten for Kina fra juli. Pmi-målingen fra Caixin, hvor det er en overvekt av små- og mellomstore selskaper i privat sektor, falt fra 51,8 i juni til 49,8 i juli. Dette er den laveste målingen på ni måneder.

– Pmi-ene for juli tyder på at Kinas økonomi svekket seg ytterligere i forrige måned. Innenlandsk etterspørsel fortsetter å tynge på økonomien, skriver Capital Economics i en oppdatert rapport.

Underindeksen for produksjonsaktivitet falt fra 50,6 til 49,6. Dette er den største nedgangen på over ett år.

3 Likes

Hvem er det du snakker om her? Hvem er det som har snevre fortolkninger? Hvem er det som prøver å slå politisk mynt? NB?

Dette har blitt diskutert litt lengre opp i tråden her, har du ikke lest noen ting? Har du bare et behov for å si “Jeg skjønner ikke hvorfor kronen svekkes. De som påstår at de skjønner hvorfor den svekkes må ta feil”?

Finnes flust av grunner (og mulige grunner), men vektingen på de ulike grunnene er det klin umulig å si noe eksakt om. Som hvor mye manglende forutsigbarhet under de rødgrønne har påvirket kontra tidligere regjeringer. Derav snevre fortolkninger når man zoomer så kraftig inn i forsøket på å slå politisk mynt.

1 Like

Hvem er det du mener drar snevre fortolkninger? Hvem er det du mener prøver å bruke snevre fortolkninger til å “slå politisk mynt”?

Skal vi virkelig ta denne helt på nytt? Høyrepolitikeren Mahmoud Farahmand er den som forsøker å slå politisk mynt ved å snevre diskusjonen omkring en stadig svakere valuta til å kun handle om svekket tillit til norsk politikk. Ingen kan si hvor mye manglende tillit til norske politikere påvirker valutaen. Finnes en hel bråte påvirkningsfaktorer, hvor en hel rekke er knyttet opp mot makrobildet. Derav hvorfor mange økonomer snakker om en perfekt storm.

5 Likes

Politikk har konsekvenser, og den sittende regjeringens økonomiske politikk har bidratt til stadig mindre tillit til det Norge og Oslo Børs som tidligere var lønnsomt, trygt og stabilt å investere i.

Dette er å slå politisk mynt på forhold som regjeringen ikke har særlig innvirkning på.

Er det ikke stabilt, trygt og lønnsomt å investere på Oslo Børs? :exploding_head: At det er dette som skremmer internasjonale investorer er en politisk motivert påstand. Kanskje er det så enkelt som at hele Øst-Europa har blitt moderne, konkurransedyktige, investerbare økonomier?

Når vi snakker formuesskatt, er jo høyreargumentet at eierskap koster mer for nordmenn. For en utlending er jo det penger på gata, garantert av de rødgrønne.

Edit: problemet er heller at det er for trygt og stabilt på Oslo Børs. Du får ikke skyhøye multipler, SPAC-bobler, opsjoner osv.

2 Likes

Du har ikke tidligere spesifisert at det var Mahmoud Farahmand du siktet til.

Ingen betviler dette. Selv ikke politikeren du sikter til.

Nei, man kan ikke måle nøyaktig hvor mye dette påvirker kronen. Men at tillit og forutsigbarhet er viktig for investorer håper jeg virkelig du ikke betviler :grin:

Når det gjelder den langsiktige trenden for kronen:

Som forskningsrapporten jeg viste til nevner, vi trenger økt relativt produktivitetsvekst for å styrke kronen. Har du selv noen ideer om hvordan man skal få til dette uten å drastisk endre finanspolitikken som har vært kjørt de siste ~ 15 årene?

Finanspolitikken bestemmes 100% av regjeringen. De har full innvirkning på denne.

Nei, eierskatten har økt betraktelig. I tillegg til innføring av grunnrenteskatt.

Tjener selskapene på Oslo børs mer penger når beskattningen øker? Nei, det blir lavere lønnsomhet.

Han sier indirekte at tillit og forutsigbarhet er viktig for investorer. Det er ikke en politisk påstand, men noe som de aller fleste investorer er klar over. Spør de her som investerte i Nordic Nanovector, inkludert meg :rofl:

Nå prater vi. Det er derfor vi snakker om relativt produktivitetsvekst.

Det er jo helt korrekt, i hvert fall relativt til hvordan situasjonen var før dagens regjering økte eierskatten.

Det viktigste er uansett det totale skattetrykket for norske eiere, ikke formuesskatten i seg selv. Men jeg ser ingen gode argumenter for å beholde formuesskatten.

5 Likes

Som er poenget her. Det er ikke akkurat slik at kronen ikke har vært under press hos tidligere regjeringer med partiet Høyre bak styrespakene. Norge har utfordringer (skattelaksen har ikke nødvendigvis gjort saken noe bedre) og det jeg savner er ydmykhet. Med beskrivelser av hva Høyre skal gjøre for å stabilisere kronen. Heller enn å male et bilde av at alt vil bli så mye bedre bare av å slippe rødgrønn påvirkning.

1 Like

England kutter renten, nå er det snart bare usa og oss igjen… England har hatt en av de bratteste kurvene opp og ned fra infladjonstoppen på godt over 10% for ca 1,5 år siden. 5 var for kutt, 4 ville holde.

2 Likes

I det globale valutamarkedet har svingningen fra norsk sentrum høyre til sentrum venstre ikke en dritt å si. Skattesystemet må justeres kontinuerlig for å fungere, og selskapsskatten er ikke spesielt høy i Norge.

Vet ikke hva som skjedde med NANO, men at manglende trygghet og stabilitet er en svakhet ved Norge er helt koko. Hvilke land er det som er så innmari stabile og trygge sammenlignet med Norge? Med god avkastning?

1 Like

Sveits :smiley:

1 Like

Der myndighetene måtte gripe inn og redde en av landets største banker og en masse obligasjonseiere (det skal være jævlig trygt har jeg hørt!) ble nullet? Det er jo mye verre enn litt grunnrenteskatt!

3 Likes

Da gjentar jeg spørsmålet en gang til:

Har du selv noen ideer om hvordan man skal få til dette uten å drastisk endre finanspolitikken som har vært kjørt de siste ~ 15 årene?

Hadde du giddet å lese krone-diskusjonen jeg og Ravioli hadde litt lengre opp i tråden så ville du sett at jeg mener at Høyre ikke er næringsvennlig nok. Både Høyre og Arbeiderpartiet har også vært avhengige av å samarbeide med andre partier når de har regjert.

Dette har aldri handlet om deg, men nevnte artikkel. Mao; at du mener at Høyre ikke er næringsvennlig nok er underbyggende for poenget; Farahmand kritiserer andre for å svekke både valutaen og næringslivet, men kommer selv tomhendt til bords - blottet for innspill om hva Høyre skal gjøre for å snu trenden.

Hvorfor skulle jeg ha noen ideer om hvordan man skal kunne snu en langvarig nedadgående spiral ved å fortsette eksakt som før?

Fordi dette er et finansforum? Du har altså ingen ideer? Tror du trenden, på lang sikt, vil gi en sterkere eller svakere krone?

Et finansforum hvor vi alle navigerer etter vårt eget forgodtbefinnende. Det er lett å peke på grunner til at Norge har blitt straffet (liten, sårbar økonomi som er sentrert rundt ikke-fornybare energikilder). Har dog ingen forutsetninger for å ha noen mening om hvorvidt valutaen vil svekke seg ytterligere i årene som kommer. Meninger for meningens skyld får andre ta seg av.