Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Det jeg kicker litt på her er at du ramler inn i tråden, overser diskusjonen jeg og Ravioli hadde, overser hva NB selv skriver i sine pengepolitiske-rapporter, overser hva Adecco-sjefen sier, overser hva professor Hilde C. Bjørnland og forskere fra NB har kommet frem til, samt bagatelliserer hva denne Høyre-politikeren sier.

… samtidig som du ikke har noen ideer om hvordan utviklingen vil være fremover eller hvorfor vi i det hele tatt har kommet hit vi er i dag.

Samtidig som du gjør dette så baiser du på de som prøver å forklare kronesvekkelsen ved å kaste ut utsagn som:

og

“Ytterst snevre fortolkninger” til tross for at denne politikeren i all hovedsak bare gjentar det som står i kildene jeg har henvist til.

Hvilken verdi tilfører disse innleggene denne tråden? Hva gjør det med debattklimaet?

Også vil jeg minne om åpningsinnlegget ditt:

Det er altså ingen som har peiling på hvorfor kronen har svekket seg.

Ettersom det er ingen som egentlig har peiling så følger det naturlig at man kan avfeie hele forskningsrapporten til professor Hilde C. Bjørnland, for hun har jo rett og slett ikke peiling, eller hva?

OMG(!!!)
Runddansen bare fortsetter og fortsetter…

Har ikke skrevet et kløyva ord om at

Selvsagt er det mange som kan årsaksforklare hvorfor kronen har svekket seg. Men kun på et generelt grunnlag. Det er ingen som kan peke på hvor mye det ene har å si kontra det andre. Fordi man ikke vet. Ingen vet. Kompleksiteten er altomfattende.

Mitt anliggende har uten unntak vært den eksplisitte artikkelen. Har på ingen måte sagt at dine tidligere betraktninger har vært feil. Samme gjelder

Hvorfor skulle disse nevnes om jeg ikke er uenig overhodet?

Det er du som har valgt å spinne videre på mine ankepunkter. Fortolkningene er snever i den forstand at det kun nevnes én eneste ingrediens i en suppe som har svært mange bestanddeler. Det er meget mulig at valutaen hadde vært like svak med Høyre bak styrespakene. Som er utfordringen; man løser ikke et større problem ved å kun peke på et del-problem uten å selv bringe noe på bordet som kan skape grunnlag for bedring. Et legitimt poeng uavhengig av om du helst skulle parkert undertegnede for meninger som ikke eksisterer.

1 Like

Kanskje noen finner dette interessant. Her er chartet til Oslo børs de siste 10 årene, justert for valuta. Prosentvis stigning markert rødt og gult:

NOK

EURO

USD

1 Like

Og her er S&P 500 i samme periode:

USD

EURO

NOK

4 Likes

Kritisk øyeblikk for utviklingen videre i den amerikanske økonomien, millimetere unna at sahms rule blir utløst (skjønt hun mener selv at den ikke er så relevant denne gangen). Nesten et kodak-moment for Intel. Jeg solgte meg litt ned i åpningsminuttene i dag, faktisk, så får vi seg om jeg blir løpende etter toget…

Hun skriver ganske nylig om grunner til at regelen hennes ikke nødvendigvis viser at resesjon er nært forestående denne gangen, bl a på grunn av de store svingningene fra koronaen og en uvanlig høy immigrasjon.

High-level takeaways:

  • A recession is not imminent, even though the Sahm rule is close to triggering.
  • The Sahm rule is likely overstating the labor market’s weakening due to unusual shifts in labor supply caused by the pandemic and immigration.
  • The risk of a substantial weakening or a recession in the next several months is elevated, adding to the case for the Fed to begin cutting rates
2 Likes

Synes denne gjennomgangen av historien var fin. Ser dystert ut tatt i betraktning.

Ja, vi kan befinne oss ved et slikt tipping point i arbeidsledigheten nå, så uansett mange gode grunner til å ta ned risikoen nå.

Ganske klare tegn på nedkjøling :cold_face:

Screenshot 2024-08-02 at 14.30.23

2 Likes

4,3% ja, det ser mer og mer ut som en snøball som har begynt å rulle siste 4-5månedene. Jeg har realisert en god del og ser det an litt.

3 Likes

Ganske spesielt at Fed ikke senket eller ga noe særlig indikasjon på senking av rentene med tallene som viser seg nå.

Spesielt når dem tidligere har sagt at dem vil heller lette tidligere en senere, nettopp for å unngå resesjon. Og at dem kunne alltids heve renten litt igjen hvis det viste seg å være behov for det.

Nå burde kronen styrke seg pgr rentediff kan se ut som blir mer fordelaktig, men resesjon/børs ned er ikke bra for kronen det. Så antar den forblir svak.
Kan se ut som at resesjonen er i gang. Så Daniele Dimartino Booth har kanskje rett. Hørte hun også mente var grei sjanse for større kutt i september. Mener jo at økonomien er i verre shape enn det sies foreløpig, bare det med at det skapes svært lite fulltidsjobber i det private er jo et klart tegn. Mye deltid og offentlige jobber, men så er det mennesker i arbeid som tar på seg ekstra jobb. Samtidig som ulovlige innvandrere tar mange av de “nye jobbene”.
Men dette har vært kjent i tallmaterialet lenge.
Så når headline er svakt til og med er det ikke bra, hva med revisjoner tilbake i tid? Der har jo det vist seg at man hele tiden har vært for optimistiske. Så man kan alltid få nye gode headlines

5 Likes

Ja enig. Nesten letter å se trenden hvis man zoomer chartet litt ut:

Screenshot 2024-08-02 at 15.17.13

De korte rentene faller raskere enn de lange, vi er snart i positivt territorie. Grått felt markerer resesjon:

Rimelig tydelig HS i 2-åringen spør du meg:

1 Like

Ja, “risk off” = negativt for kronen, men rentediff = positivt for kronen. Etter meldingen har kronen foreløpig styrket seg, vi får se hvordan det utvikler seg.

Vanskelig å balansere. Troen på dobbeltkutt har i hvert fall økt betydelig siden i går:

5 Likes

En av de store taperne i dag er Intel, ned nesten 30%, til nivåer de lå på i 1997 … de har investert enorme summer i fabrikker i USA, samtidig som de nå sier opp 15 000…

2 Likes

Jeg er litt skeptisk til at det kommer en skikkelig smell når «alle» går og venter på det. I perioden med rentehevinger var det mange dager der alt raste før det hentet seg inn igjen etter noen dager. Det har vel egentlig ikke skjedd noe som er veldig overraskende?

Gambler litt på å selge et par aksjer jeg vil kjøpe igjen på lavere kurs innen kort tid.

Med det sagt: Besluttet å bytte globalt indeksfond tidligere i uka, og fikk solgt til gårsdagens kurs. Har tapt mange penger i dag, men det er viktig å merke seg når man har flaks :sunglasses:.

Tja, arbeidsledigheten sklir mer oppover enn ventet, 4,3 mot ventet sidelengs 4,1.

1 Like

Samtlige tall er dårligere enn ventet = overraskelse

1 Like

Eiendom i Sverige var et bra sted å være i dag. Gode utsikter til lavere renter, svensk økonomi har vist gode tendenser, SEK styrket seg også veldig mot USD i dag

1 Like

Ja, det spørs om det er en del lagging effects i indikatorene som fed baserer seg på (Shelter, bilforsikring mm) som gjør det vanskelig å være forutseende, selv om de ikke bruker CPI eller core CPI. Mange er etterpåkloke nå, men før jobbrapporten var det mange (muligens de samme) som latteriggjorde alternative indikatorer som viste mye lavere inflasjon, f eks NY fed’s multivariate core trend inflation, eller diverse core inflation ex “the bad stuff”, og man skal ikke så langt tilbake til en periode der arbeidsmarkedet var temmelig overopphetet. Ikke verdens enkleste jobb…
Sverige har et alternativt inflasjonsmål som rettferdiggjorde rentekutt med en " alt for høy" inflasjon.

1 Like

1 Like