Som “heldig” formuende kan jeg skrive under på at effekten av en halvering av verdsettelsesrabatten og flere økninger av formueskatten siste ~3 år slår ekstremt negativt ut (les: du skal nå betale økt formueskatt av papirverdier på 50 mnok og ikke 25 mnok). Man må ta ut utbytte for å betale formueskatt. Det utløser utbytteskatt på toppen. Denne har selvfølgelig også økt kraftig de siste årene. At folk flytter ut over lav sko er ikke rart, og om man tror at ikke det er små- og mellomstore bedrifter som rammes hardest av dette har man ikke forstått en dritt.
Jeg må betale 2 måneders nettolønn i formueskatt. Føles helt latterlig, når jeg sitter med knapt 0 kroner på konto, og tjener under gjennomsnittet i Norge.
Selskapsskatten har blitt redusert tilsvarende. Gått fra 28% til 22%.
Har forresten pengene mine hovedsakelig i to mellomstore bedrifter i Norge, Nekkar og Reach Subsea. Førstnevnte betaler ikke utbytte, så der må man selge aksjer for å finansiere evt formueskatt. Reach Subsea betaler utbytte som helt fint dekker utbytteskatten.
Jeg er ikke i formuesposisjon, men skulle fint klart å betale 1% av nettoformuen uten å ta av lønna. At jeg måtte solgt unna et eller annet bekymrer meg ikke så veldig. Så forstår jeg godt at det er mange ulike formuesobjekter som er mindre likvide, ikke kan belånes, deles opp osv. Tror på at mange bedriftseiere og gründere kan få vanskeligheter (ref. innlegget til Anine Stang). Men det er forskjell på Sissener og disse. Sissener sin argumentasjon ødelegger for folk som faktisk rammes på en urimelig måte.
Så fint at det går fint for deg:) Personlig ønsker jeg å fortsette å spare, ikke måtte bruke oppsparte midler til å betale urealisert gevinst-skatt. Som igjen trigger utbytteskatt, som jeg ikke greier å spare noe særlig opp til å betale pga nok en urealisert skatte-type: eiendomsskatt. En eiendom/eiendom jeg allerede har betalt urealisert gevinstskatt på via formueskatten. Komisk.
For å beholde formuen jeg har spart opp, må man altså ha flere prosent avkastning bare for å gå i null. Så kommer inflasjon i tillegg.
1,6% avkastning skulle greie seg. 1% til formueskatte og 0,6% til utbytteskatten. Det finnes sikkert noen formuesobjekter som skatter mindre enn dette, men ikke veldig mange?
Og eiendomsskatt:)
Tenk deg da at den Norske kronen blir 7-8% mindre verdt i tillegg. Da vil plutselig vanlig fondssparing gi deg lavere kjøpekraft.
Kapitaleiere stikker av med brorparten av den økonomiske veksten. En beskattet formue investert i indeks ville vokst betydelig mer enn inflasjonen de siste årene.
Som sagt, hvis man har en dårlig kapitalallokering kan formuesskatt slå uheldig ut. Noen av de tilfellene bør skånes i større grad, andre er ikke storsamfunnet sitt problem.
Hele poenget mitt er at dårlig eller god kapitalallokering ikke burde ha noe å si:)
Men da man er fundamentalt uenige, og du selv ikke blir rammet av det, så blir det nok vanskelig å diskutere dette videre.
Det er storsamfunnets problem at nordmenn som prøver å skape verdier stiller med handicap mot utenlandske. Og hvis de mot formodning likevel skulle lykkes blir bedriften solgt til utenlandske eiere før den blir stor.
Vi kan ikke leve på NAV alle sammen slik SV tror. De vil øke oljepengebruken dramatisk samtidig som de vil legge ned oljesektoren
Helt enig, men svaret kan ikke være verdensmesterskap i å bli skatteparadis. Race to the bottom!
Spesielt når dette gjelder bedrifter som hovedsakelig operer i Norge.
De kan øke selskapsskatten. Den betaler man bare når man tjener penger og skiller ikke på Ola og Ali. Men enda bedre ville være å kutte alt tullet regjeringen kaster bort pengene på (batterifabrikker og havvind)
Pussig nok så er vel argumentet mot dette at Norge blir mindre attraktivt for utenlandsk kapital.
Å fjerne 0,3% av statens inntekter (formueskatten) kan vel neppe sees på som noe verdensmesterskap i skatteparadis:)
Nei, men vi kan alltids finne noen nye skatter vi ikke vil betale. Den forrige var selskapsskatten. Race to the bottom!
Edit: og arveavgift før det.
Surprise
Mo’ money mo’ problems.
Er helt åpen for at jeg er for fattig til å forstå hvor fattig man blir av å være mangemillionær.
Edit: Eller så har jeg gjort god skatteplanlegging.
«Ting kunne knapt vært verre», ja det er jo en kort oppsummering av tingenes tilstand i Europa