Bra det er priset inn
Hvordan står det til i USA? I Europa, så er problemet at f.eks. gassen er dritdyr. Det problemet har du ikke i USA.
Donald Trump har akkurat valgt Chris Wright, en av pionerne i fracking, til energi-minister.
Når man da vet at shale oil trolig har nådd toppen, og at en av indikatorene er at gas/oljeratioen øker, så vil økt eksport av LNG bidra til at shale oil eventyret lever litt lenger før det går nedenom og hjem.
Husk at det hele virker som et dilemma; et problem uten gode løsninger.
Hva gjør man når prisen på varen din (shale oil) ikke øker og produksjonskostnadene øker? Jo, da hjelper det mye at prisen på “bi-produktet” (shale gas) øker.
Så når Trump opphever restriksjonene som Biden la på LNG så er det like bra for USA sine inntekter som for Norge sine inntekter at prisen på gass øker.
Forskjellen på USA og Norge med økte gass-inntekter er imidlertid at økte LNG-inntekter for USA gjør dollaren sterkere, mens økte gass-inntekter for Norge gjør at det kommer masse mer penger som skal investeres i Statens Pensjonsfond Utland, mao man trenger å selge masse norske kroner for å kjøpe saker til oljefondet og krona svekkes. Aahh skjebnens ironi.
Du tror det går nedover med oljeutvinning i USA fra og med nå eller?
Kostnadene på Shale Oil økte sterkt i fra 2021
Man må drille hele tiden:
Og gasolje ratioen øker når et felt/område næremer seg slutten av levetiden
Så da er konklusjonen at gode priser på LNG kan holde shale oil i live lengere.
Den europeiske TTF-gassen er en proxy på LNG-prisen, så når Europa har høye gass-priser
Så er det bra for shale oil i US.
1 fat olje tilsvarer 1,7 MWh
Og 1 EUR = 1,04 USD
Så ca 47 Euro per MWh for gass flotte 471,71,04 = 83 dollar fatet olje.
Eksperten mener at toppen er i 2024 eller 2025 for US Shale oil
Og der Permian går går resten:
Strengt tatt har hel USA sin oljeproduksjon, dominert av Shale oil ligger flatt siste årene, etter å ha økt mye før det.
Høye gasspriser vil hjelpe til å forlenge platået på toppen noen år.
Jeg tror som sagt det er planen til Trump, lage en bro som holder forsyninga mens man faser ut og går til offshore, og andre eventyr, og det er derfor Chris Wright er valgt som energiminister, for å skvise shale-sitronen.
Jeg tror ikke det lange innlegget ditt svarte på spørsmålet?
Ja, det tror jeg.
https://www.eia.gov/dnav/pet/hist/LeafHandler.ashx?n=PET&s=MCRFPUS1&f=M
Hvis ikke oljeprisen bikker under 70$ fatet, så antar jeg amerikansk oljeproduksjon vil fortsette å stige. Spesielt når Trump blir president, han vil løsne på reguleringer som holder tilbake oljeinvesteringer.
Hvordan de klarer å brobygge offshore (for USA Alaska og Gulfen) er ikke lett å vite.
Jeg tror vi er ganske nærme en økonomisk nedtur, og da er det “first things first”, dvs passe på at shale oil fortsetter å lever så lenge det er mulig, og jeg tror som sagt ikke det er tilfeldig at nettopp fracking-elsperten Chris er valgt til energiminister.
Jeg tenker at Trump sin økonomiske politikk burde klare å holde det gående i noen år til for USA sin del. Kina tenker jeg sliter en smule fordi vesten begynner å trekke seg ut, mens Europa sliter med prisen på energi. Sånn sett, så kan det jo bli interessant hvis USA eksporterer mer LNG til Europa. De har som (du?) har kommentert priser som er en brøkdel av de europeiske.
Forbeholder meg retten til å snu på en femøring. Jeg har tenkt å ri denne bølgen så lenge som mulig. Det får heller ha gå med 10-20% mot slutten.
Et den internasjonal handel!
Kanskje vindmøllene gir tapt for Donkey Shot denne gangen?