Avh av kontotype enten rundt 1% av kapital (uavhengig av gevinst) eller skatte på gevinst (30%)
Så hvis du har den 1% skatten men gjør det bra i markedet blir det veldig fordelaktig
Avh av kontotype enten rundt 1% av kapital (uavhengig av gevinst) eller skatte på gevinst (30%)
Så hvis du har den 1% skatten men gjør det bra i markedet blir det veldig fordelaktig
Er det noen her som har erfaring med å drive selskap i statene? For eks ved å bo i Norge og ha selskap der borte? Mtp beskatning osv.
Det vanlig folk trenger mest er selvsagt dyrest, og øker mest i pris; bolig, strøm og mat.
Så opplevd inflasjon for folk flest er jo verre enn målt og offisiell inflasjon.
Blir du rik av å følge med på spotprisen for strøm i Sør-Norge?
Prisene på varer har vært avgjørende for å få ned core pce til dagens nivåer. Men drahjelpen derfra blir mindre og mindre. Nå var det for første gang på 27(!) måneder prisstigning på bruktbiler. Markedet regner med rentekutt i desember men etter det tror jeg fed blir langt mer “cautious”.
En gjentagelse av 90-tallet, hvor renten var relativt høy?
Jeg tenker de ser an arbeidsledigheten. Hvis den fortsetter å være rundt 4%, så tviler jeg også på at det blir store kutt.
Ja ledigheten er nok vel så viktig nå. Ikke godt å si hva Trømp finner på med toll etc. + kinesisk stimuli.
Jeg tror tiden da vi styrte etter faglige råd er forbi. Leve populismen. Tro om vi sitter her om 5-15 år med kraftunderskudd og skyhøye priser?
Et første tegn på at populistisk funderte strømtiltak ikke fungerer, kan kanskje være at pristoppene nå er verre. Hva er annerledes? Jo, strømstøtten ble gjort mer «rettferdig», slik at flere skulle få. Konsekvensen er at, i alle fall jeg, gir faen i om «strømprisen» er 2 eller 4 kroner, forskjellen er jo bare 20 øre, eller 8kr for full tank. Før endringen gikk det sport i å tjene penger på å styre forbruket.
Så er det selvfølgelig ingen som husker at strømmen har vært billig i år.
(Men strømstøtten kunne godt vært mer solidarisk overfor de i eksportsonene.)
Ikke moro om den gjør et byks opp til 6-7%
Hvordan skal det kunne skje? Forventer du inflasjon på 10 - 12 %?
Inflasjon på 10-12% og rente på 6-7%, ja da blir det etterspørsel etter lån med solid negativ realrente.
Tror du virkelig at fjerning av strømstøtten ville ført til lavere strømpriser/topper? Så lenge vi skal fjerne konsekvenser av f.eks. Tyskland sin feilslåtte energipolitikk vil vi fortsatt få høye strømpriser. Eneste du oppnår med mindre strømstøtte er flere klienter på sosialen!
Lavere strømpriser får vi om vi går tilbake til kun strømutveksling med Europa og ikke perioder med ren strømeksport som nå. Deretter må vi vente med å etablere enorme datasenter til det faktisk er nok strøm uten at annen industri må lide for det. Idiotiske sentre for kryptomining må forbys om de ikke klarer å skaffe seg kraft selv.
Det meste handler om prioritering.
Hva skal vi med en søkkrik stat, om ikke fortjenesten i sin helhet fordeles tilbake til folk og samfunn?
Høye strømpriser skyldes ikke fra starten av at vi hadde for lite strøm, men derimot av en totalt feilslått politikk og prioritering! At befolkningen da skal måtte ta konsekvensen av dette med å fryse i egne hjem for å spare på strømmen er uakseptabelt.
Disse strømpriser har også vært en medvirkende årsak til inflasjon og dermed høy rente.
Jeg vil ha en støtteordning med prissignal. Spotpris 1300 øre er for meg som huseier ca. 200 øre. Hvis du er næringskunde eller hytteeier deltar du i en auksjon der store deler av markedet har 90% rabatt. Da er du jo selvfølgelig ille ute de dagene det blir knapphet.
Vi trenger mer mer kraft, enten det er import eller egenproduksjon. Den norske opinionen vil ikke ha noen av delene. De vil ha det sånn det var før, men det er dessverre ikke et alternativ. Men det er det ingen politikere som tør å si. Så kan vi heller ikke diktere vilkår overfor andre land uten å få igjen med samme mynt.
Mer kraft til hva da?
Ammoniakkfabrikker? Elektrifisering av norsk sokkel? Hydrogen og batterifabrikker? Datasentre?
Vi produserer ca 15% mer enn vi forbruker. Vi har ikke et akutt behov for mer strøm hvis vi kutter ut alle de tullete tingene jeg nevner ovenfor.
Om vi ønsker å bygge mer kraftproduksjon for eksport så er kjernekraft det eneste logiske og fornuftige svaret.
Kraftoverskuddet varierer fra år til år og er ikke ensbetydende med at vi har tilstrekkelig kraft gjennom året.
Å forby virksomheten du nevner blir litt søkt for meg. Det er arbeidsplasser og økonomisk aktivitet det og. Selv kryptogruver har jeg vanskelig for å se hvordan man skal forby.
Hvem snakker om forbud?
Men vi trenger ikke verken å subsidiere eller legge tilrette for denne type aktivitet i Norge
Et eller annet må vi drive med. Hvis fremtiden er ammoniakk og batterier så må vi jo ikke delta i den utviklingen, men det er sikkert ikke dumt å ha industri og arbeidsplasser i fremtiden heller.