Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Forrige uke var det Novo Nordisk, denne uken er det vindkraftkjempen Ørsted, ned 27% i dag, og danske skattebetalere må ut med tilsvarende nesten 50 milliarder norske kroner i emisjonen på 9,4 mrd $, siden den danske stat eier 50,1% av Ørsted.

Ikke så veldig deilig å være dansk i Danmark nå.

Norske skattebetalere får også en liten smekk siden Equinor eier 10% av Ørsted.

2 Likes

Så må man huske forskjellen på forbruk og investering. Tror danskene skal få en grei pris her.

Trump-regimet gjør nok underverker for investeringslysten i USA.

2 Likes

Jepp, greit overskudd på 8 mrd i H1 2025, men negativ FCF pga store investeringer.

2 Likes

Også greit å ikke ta avskrivninger på vindmøller i første halvår 2025, for de varer jo evig.

3 Likes

Nå er vel dette forsøksvis morsomt ment, men de tar jo avskrivninger i alle kvartaler (5 mrd i H1). Da følger de regnskapsmessige regler. Hvis verdien ikke gjenspeiler reell verdi tar de nedskrivninger (det er en del av dem også), ikke avskrivninger. Investeringer er cash og kan klumpe seg sammen i kvartaler.

3 Likes

Ørsteds aksjekurs er ned 83% fra toppnoteringen for noen år siden, de eneste som er interessert i å putte inn penger nå er danske og norske skattebetalere.

2 Likes

Impairment på 20 millioner i 2Q25.

When in trouble then double😅

Noe som kontrer det og sier det motsatte; ikke tap mer penger i dette luftslottet.

2 Likes

Et makroøkonomisk jordskjelv, med andre ord.

Det dette dreier seg om, dersom det skulle være behov for å forklare det, er at de er stuck i Sunrise Wind pga endrede rammebetingelser etter Trump, og det spøker for et stort prosjekt i UK. De trenger nå likviditet til å gå videre med planlagte investeringer uten salg av Sunrise. På lengre sikt er politisk motvind i USA (og andre steder) veldig dårlig nytt da de inntil nylig har investert masse i vindkraft. F.eks. har Iowa en vindkraftandel på 70 %, som er mer eller mindre verdensrekord. Tradisjonelt er ikke dette et “luftslott” , de har f.eks. akkumulert overskudd siste 5 år på ca. 20 mrd DKK . Men hvis den politiske viljen til å satse forsvinner rakner det.

2 Likes

Nemlig, knapt en krusning på impairment, hvilket betyr omtrent null i slitasje eller forfall i vindmølle-parken. Mao Ørsteds vindmøller vil vare i evig tid, med null vedlikeholdskostnader.

Dette blir en gullgruve og den danske stat kan trygt kaste 30 milliarder danske kroner mer i dette hølet👍🏻

Nei, det er ikke det det betyr. Vanlige avskrivninger skal inkorporere dette. Du produserer så enorme mengder vås på dette forumet at jeg ikke kombinere dette med jobb.

6 Likes

Ok hvis det blåser politisk motvind, i motsetning til vanlig vind, så funker ikke vindmøllene, og det er Donald Trump sin skyld at det går dårlig med Ørsted, siden de er 100% avhengige at han ikke er et dårlig menneske.

2 Likes

Så lenge de ender opp med å få prosjektet ferdig trenger de ikke nødvendigvis å skrive det ned.

Stigen trekkes opp for ny fornybar i USA. De som kommer inn vil i alle fall få gode strømpriser. Så vidt jeg husker fra TBBB haster det også å komme i gang, for man må være i gang innen 2027 eller noe for å få skattesubsidier for vindprosjekter.

Jeg tror jeg av og til roter med disse begrepene selv :see_no_evil:

Blir dette riktig?
Avskrivning: depreciation (når du får forventet verdi ut av investeringen)
Nedskriving: impairment (når verdien forringes, f.eks. ved lavere forventet inntjening)

1 Like

Ser ut som det blir 30% ned på Ørsted i dag.

2 Likes

Private selskaper satser egne penger mens statseide satser folkets penger.

Jeg var på et julebord der alle delte regningen frem til kl.22.
Hvorfor kjøpte alle doble drinker rett før tiden gikk ut?

3 Likes

Jeg har bare vært på private julebord med fri bar. De jeg kjenner som jobber i kommunen må lage sitt eget julebord.

1 Like

Minner om at Trump var en hårsbredd fra å egenhendig stryke (verdier for) 50mrd fra balansen til equinor over natten.

Hvis man ikke ser den direkte sammenhengen her bor vi ikke på samme planet.

Gjorde en kule på NRC sin kriseemisjon, dette ligner. En viktig forskjell er likevel at Ørsted tjener masse penger.

3 Likes