Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 2

2 Likes

Økonomien gÄr sÄ det suser, tollmur pÄ 18% gir ingen inflasjon og Bessent snakker om at renta skal ned 0,5%.

Hva er mĂ„let her? Åpenbart at de vil folk skal ha penger i lommeboka nĂ„r de gĂ„r til valgurnene neste Ă„r, men hva vedder vi pĂ„? Gull? Short dollar? Euro? Tenker valutajustert US indeksfond kan bli bra (men jeg gidder ikke ha amerikanske aksjer).

1 Like

https://www.reuters.com/business/global-markets-funds-2025-08-13/

Global investors flock to ex-US markets for better growth, valuations

De viser selvfÞlgelig ikke at Hang Seng er opp 29.5% i Är og dermed har gjort det bedre enn alle de andre pÄ bildet.

2 Likes

De ser vel pÄ stÞrre regioner, Tyskland / DAX er ikke med for seg heller

2 Likes

PPI 0,9% M/M mot ventet 0,2.

Taco pÄ menyen?

4 Likes

PPI er en leading indikator for CPI, sÄ den sier noe om hvordan situasjonen blir framover

3 Likes

Fortsatt tror jeg hele eller deler av tariff-greiene kan kjennes ulovlig av retten.
Trump hevder det er et «nÞds-tilfelle». Det er selvsagt bare vÄs. Han gÄr ut over sine fullmakter

Slapp av, denne mannen er pÄ saken!

3 Likes

Kanskje litt mindre fredags-taco pÄ menyen:

Ferske grÞnnsaker Þkte med nesten 40% i juli, ganske solid nÄr man tenker at USA er et stort land, og det er mange grÞnnsaker.

Denne komponenten stod for 1/3 av den delen av PPI som var hĂžyere enn ventet.

1 Like

Core PPI er ogsĂ„ opp 0,9 % ( mot ventet 0,3 %), 0,6 % hvis man tar vekk “trade services”. R2K er ned nesten 2 %, neppe pĂ„ grunn av grĂžnnsaksprisene.

1 Like

Det er riktig ja, det er 1/4 av final demand goods, og det er jo en service del ogsÄ.

1 Like

Hmm?

Hmm, hva tenker du pÄ?

Norsk dokumentar pÄ Youtube som er sett av snart 300 000 personer pÄ 5 dager kaller jeg solid, sÊrlig nÄr den er pÄ nesten 1 time og kanalen har kun 8,55k abonnenter.

Tar for seg noen fundamentale elementer i norsk marko-Ăžkonomi, og er aktuell fĂžr valget.

7 Likes

NÄr man i Ärevis har hatt fremmedarbeidere til Ä plukke grÞnnsaker, og plutselig bestemmer seg for Ä jage dem ut av landet er det kanskje ikke sÄ rart at prisene stiger ekstremt mye?

7 Likes

Hvorfor er det sÄ fett med sosial dumping i USA, men ikke i Norge?

3 Likes

Hur kan det komma seg at man under lang tid basert jordbruksektorn pĂ„ personer som befinner sig i landet illegalt? Det har liksom bare fĂ„tt rulle pÄ  Hvordan har det blivit med skatteinbetalning pĂ„ deras lĂžnninger? Ingenting, antar jeg. Organsiert svart sektor.
PÄ tiden at man gjÞr noe med det. Siden kanskje det ikke skÞtts sÄ elegant, men i det langa lÞpet mÄ noen sette ned foten. NÄ blev det Trump, og han fÄr skit fÞr det. Merklig nok er det ingen, eller fÄ, som kager pÄ at det har fÄtt rulle pÄ sÄ lenge.

2 Likes

NÄ tillegger du vel meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for? Har jeg stÞttet sosial dumping?? KostnadsÞkning her er ren mekanikk basert pÄ en balanse mellom tilbud og etterspÞrsel.

@BankruptBeforeLunch
Om jeg har forstÄtt det riktig er mange av raidene til ICE er basert pÄ skatteinnbetalinger fra innvandrere som har hatt midlertidig oppholdstillatelse

6 Likes

GjĂžr noe med det? En gruppe mennesker som er uunnvĂŠrlig og billig arbeidskraft i landbruket (++) og betaler skatt uten Ă„ belaste offentlige tjenester. Det er ikke et problem, det er en gavepakke! Ikke er de sĂŠrlig kriminelle heller.

Inkompetansen er hysterisk, men konsentrasjonsleirene gjĂžr det litt vanskelig Ă„ le.

For ordens skyld: Grunnen til at Trump har hatt 6 IRS-direktÞrer allerede er blant annet at illegale betaler skatt med den forstÄelse at IRS har en streng taushetsplikt som ingen har vÊrt villig til Ä bryte selv for Trump. Enda.

6 Likes

Sjekker man med ChatGPT, sÄ viser det seg at det finnes dÄrlig tall pÄ bÄde andel av ulovlige innvandrere som betaler skatt, og betingelser. Det er antatt 50% til 70% betaler skatt, men hva de fÄr i lÞnn er hÞyst uklart, og beste svaret man fÄr er hva alle i landbruket tjente i 2014.
Hvis man tenker seg om er ikke at tallene er mer enn 10 Är gamle det mest problematiske, det er det faktum at for 11 Är siden var det langt fÊrre ulovlige innvandrere i landbruket, slik at de som pÄ sett og vis blir registrert pÄvirker snittet mindre.

En mÄte Ä ljuge pÄ er Ä si bare litt av sannheten.
F.eks. sier ChatGPT at det er en del som tjener 5 dollar i timen.

Jo mer man graver i dette jo mer oser det av sosial dumping.

Klart landbruket kan tilby billig frukt og grĂžnnsaker under slike forhold.

At det ikke finnes noe ordentlig tall pÄ dette er ikke tillitsvekkende. Synes det dessuten er naivt («in denial»?) Ä ikke skjÞnne hvordan den virkelige verden fungerer.

4 Likes