Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Nå tillegger du vel meg meninger jeg ikke har gitt uttrykk for? Har jeg støttet sosial dumping?? Kostnadsøkning her er ren mekanikk basert på en balanse mellom tilbud og etterspørsel.

@BankruptBeforeLunch
Om jeg har forstått det riktig er mange av raidene til ICE er basert på skatteinnbetalinger fra innvandrere som har hatt midlertidig oppholdstillatelse

6 Likes

Gjør noe med det? En gruppe mennesker som er uunnværlig og billig arbeidskraft i landbruket (++) og betaler skatt uten å belaste offentlige tjenester. Det er ikke et problem, det er en gavepakke! Ikke er de særlig kriminelle heller.

Inkompetansen er hysterisk, men konsentrasjonsleirene gjør det litt vanskelig å le.

For ordens skyld: Grunnen til at Trump har hatt 6 IRS-direktører allerede er blant annet at illegale betaler skatt med den forståelse at IRS har en streng taushetsplikt som ingen har vært villig til å bryte selv for Trump. Enda.

6 Likes

Sjekker man med ChatGPT, så viser det seg at det finnes dårlig tall på både andel av ulovlige innvandrere som betaler skatt, og betingelser. Det er antatt 50% til 70% betaler skatt, men hva de får i lønn er høyst uklart, og beste svaret man får er hva alle i landbruket tjente i 2014.
Hvis man tenker seg om er ikke at tallene er mer enn 10 år gamle det mest problematiske, det er det faktum at for 11 år siden var det langt færre ulovlige innvandrere i landbruket, slik at de som på sett og vis blir registrert påvirker snittet mindre.

En måte å ljuge på er å si bare litt av sannheten.
F.eks. sier ChatGPT at det er en del som tjener 5 dollar i timen.

Jo mer man graver i dette jo mer oser det av sosial dumping.

Klart landbruket kan tilby billig frukt og grønnsaker under slike forhold.

At det ikke finnes noe ordentlig tall på dette er ikke tillitsvekkende. Synes det dessuten er naivt («in denial»?) å ikke skjønne hvordan den virkelige verden fungerer.

4 Likes

Mange måter å gjøre noe med dette problemet på da.

2 Likes

Ang :question: , de som ikke har fantasi til å se for seg bedre måter å løse dette problemet på skal jeg la være i fred, men det er rimelig sikkert at dette er utslag av politikk, ingen prisgalopp grunnet økte lønninger ellers i samfunnet og økt etterspørsel eller noe sånt. Det som er helt sikkert er at dette har ingen betydning for rentebeslutninger. Det som har betydning er at kjerneinflasjonen (eks mat og energi) også var 0,9 %. Så er en slump av dette økte priser på finansielle tjenester, det skjer ofte etter oppgang på børsen, heller ikke noe å bry seg så mye om for de som bestemmer rentene, da er det igjen 0,6 % av kjerneinflasjonen, som også er høyt, men kanskje ikke like dramatisk. Rentemarkedet gikk litt opp, R2K gikk betydelig ned (som er mest utsatt for renter og produksjonspriser - på helt andre ting enn grønnsakspriser). Husker Donald måtte som straff for et eller annet jobbe som journalist som rapporterte om grønnsaksprisene på torget.

1 Like

Har du noen aksjetips til oss naive da, siden du har skjønt hvordan den virkelige verden fungerer? PHO?

2 Likes

Sjokk!

4 Likes

Dette er altså før toll. Toll er en avgift som beregnes og pålegges basert på importpris. Så litt overaskende egentlig at den går såpass opp, men det skyldes kanskje svakere dollar.

2 Likes

Av og til er det greit å zoome litt ut:

Poenget er vel at den ikke har gått ned.

Hadde eksportører tatt kostnadene skulle prisene gått ned, siden dette er før toll og avgifter.

Da blir spørsmålet om importøren tar noe av det, eller om alt havner på kunden til slutt.

3 Likes

Eksportører tar kostnadene, bare se på japanske bilprodusenter.

Japanske bileksportører ja. Men det betyr ikke alle andre gjør det samme :man_shrugging:

1 Like

-0,2 på motorvogner i juli, står det. Ellers har både Toyota og Mitsubishi begynt å sku opp prisene moderat. Og bilpriser er gjerne litt flytende med prutning, diverse frynsegoder, mer eller mindre gunstig finansiering. Mye å spille på for forhandleren uten å røre selve bilprisene.

2 Likes

Takk for at du forklarer (med t-skje iflg @Ravioli), det var et poeng som jeg altså ikke hadde fått med meg. Det er åpenbart når man først har forstått det at dette viser at det er importøren eller sluttkundeselgeren som tar kosten.

Jeg kom bare med et konkret eksempel, med en vare og et land jeg mener er relativt viktig mtp eksport; biler fra Japan.

Tar man seg tid til å studere grafen nøye, så oppdager man en ganske god reduksjon i eksportpriser, om man sammenligner med tidligere avlesninger.

Eller sluttkunden :crazy_face::spoon:

Det viktigste er at de som styrer med dette har kontroll

4 Likes

Japanske bilfabrikanter har jo som de fleste andre fabrikker rundt omkring på planeten. Toyota er USAs nest største bilprodusent ( større enn Ford), kjøper man en Toyota i Europa er den gjerne laget i Frankrike eller England. Godt mulig de kutter prisene på bilene som faktisk produseres i Japan. På samme måte har de amerikanske selskapene egne merker og modeller laget og solgt i Europa. GM har Opel Ford har , vel, Ford, Chrysler er nå strengt tatt et Italiensk merke beregnet for det amerikanske markedet. GM og Ford taper på dette de også, mens Tesla kommer litt bedre ut. Bedre å se på priser på billigere produkter fra f eks Kina for å danne seg et bilde.

En gjenganger i bilindustrien er at bilfabrikantene har fabrikker for å betjene det amerikanske markedet i enten Mexico eller Kanada, som sikkert irriterer Trump.

1 Like

Nei, det er det lite som tyder på, for prisene ut til kunden har ikke økt tilsvarende tariffene - enda.

Og om produsentene/importørene skal ta hele regningen vil vi få en kollaps i inntjeningen på så mange selskaper at børsene vil krakke. Pest eller kolera, bare å velge fra øverste hylle :man_shrugging:

6 Likes