Fant noen egne tall for USA, som viser at japanske selskaper har kuttet eksportprisene i sommermånedene. Litt relevant kontekst her er at de har hatt stor “front-loading” før tollsatsene trådte i kraft, deretter påfyll i sommermånedene med reduserte priser. Jeg tipper artikkelen du linket til innledningsvis peker på at prisene er på vei opp igjen på månedsbasis, både eksportpriser og veiledende utsalgspriser i USA (jeg vil selvsagt ikke bruke en dollar på å tegne abonnement … )
Så både front-loadingen og rabattert påfyll er til en viss grad forbigående effekter.

Outlook for Economic Activity and Prices (July 2025)
Sony hever prisene på playstation i USA med over 10 % fra og med 21 august. Slikt kommer det nok mer av. Goldman Sachs mente det ville ta 8 måneder før effekten av tollsatsene kommer til syne i forbrukerprisene, Før da er det nok mange som plukker data herfra og derfra for å trekke konklusjoner med ideologisk slagside.
Sony raises the price of the Playstation 5 in the US
Selskaper som wal mart er mer interessant i mine øyne. Importerer masse plastikkræl fra Asia, som ikke har konkurrenter på hjemmebane i USA.
"CEO Doug McMillon said that tariffs have created pressures for the company and its seeing its “costs increase each week.” But it’s keeping prices down “for as long as we can.”
Customers have not made major shifts to their purchasing behavior because of tariffs, he said, but some middle and lower-income households have stopped buying some discretionary products that have gone up in prices."
Walmart is raising prices because of tariffs. Customers are still flocking to Walmart