Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Kanskje flisespikkeri, eller kanskje jeg misforstod, men den vil ikke øke tilsvarende mange prosent, siden detaljleddet også har en margin. En genser som koster 500,- i butikk koster kanskje 150 når den blir importert av grossisten. 20 % toll blir 30,-, som må tas opp i et eller annet ledd, eller øke prisen til 530,-.

Jeg gidder ikke å følge med på denne tollen lenger, mistet oversikten over hva som gjelder, og hva som er trusler, har lite å si for hvordan jeg agerer.

Kikket på importpriser sortert etter opprinnelsesland. Der er det først og fremst Kanada som får store utslag, -3,2 % siste år, og Kina delvis, men langt unna endringer tilsvarende tollsatsene. Eu, Japan er ganske flatt for året. Rykker opp i juli.

https://www.bls.gov/news.release/ximpim.t07.htm

3 Likes

En annen “fun fact” kan være at USAs største bileksportør er BMW. Hele denne bransjen er globalisert med underleverandører fra alle verdens hjørner.

2 Likes
2 Likes

17555431789736368327469272334435

Pce forecast, fremdeles ganske høyt og ikke lenger særlig nedadgående trend…

1 Like

Det er altså ingen skriftlige avtaler, og dette skal man drive internasjonal handel på basis av?

NB Og jeg tviler på at det finnes noen handelsavtaler som er noe nærheten av så korte som 250 sider, spesielt med USA

5 Likes

Er helt enig i med Spetalen at Norge burde vært som Sveits, med null i rente og en knallsterk valuta.

Ikke hadde det vært spesielt vanskelig heller. Hadde vi brukt 5% av Oljefondet på fysisk gull hadde vi hatt like mye gull som Sveits, hadde vi brukt 10% hadde vi hatt like mye som Tyskland og hadde vi hatt 40% hadde vi hatt like mye som USA.

Sveitserfrancen, Euroen og dollaren er sterke og ettertraktede valutaer.

Og ser man på andelen gull disse nasjonene har av totale valutareserver så er de mye høyere enn andre land, typisk 70%+.

Til sammenligning ligger Kina på langt under 10%.

10 Likes

Eller så kunde man helt enkelt drevit en politik som fremjer investeringer og oppbygging av selskaper i Riket. Enkelt og man trenger ikke ta noe av oljefonden.
Men nei da. I steden har man gjort rakt motsatt.

2 Likes

Jeg var litt usikker et lite sekund, men det viser seg at jeg hadde rett i min mistanke om at det ikke er bærekraftig å selge varene sine med tap.

2 Likes

Det var vel ekstra stor omsetning av nye biler tidligere i år, i påvente av økt toll og økte priser. Jeg antar at omsetningen nå vil gå ned.

1 Like

Skjønte ikke om de eksportprisene gjaldt generelt eller spesifikt for USA (har ikke abonnement på denne avisen …), selv om overskriften jo gir et hint. Jeg har fått inntrykk av at Japan kutter prisene på bilene sine til USA i sommermånedene. Delvis fordi de jo får lavere tollsatser f.o.m. 1 august. De skrur jo ikke opp prisene i juli for deretter eventuelt å skru den ned igjen i august. Da tar de heller to røffe måneder. Ellers har de også begynt å skru opp prisene forsiktig i USA, i likhet med flere andre. Og forhandlere har masse annet å spille på enn veiledende pris (mindre raus med gratis ekstrautstyr, mindre gunstig finansiering +++). Tror det er alt for tidlig å trekke konklusjoner, må i hvert fall vente til 2026-modellene kommer. Det er en god anledling til å justere priser uten å forarge kjøperne for mye.
men volumet er gått betraktelig ned ja
Japan’s July exports drop by 2.6%, steepest plunge in over four years

2 Likes

Det ble slått opp stort at Japan kuttet bilprisene med 20% i Juni til ære for Trump og påstått at det finnes en eller annen magisk mekanisme som gjør at sluttkundene ikke vil få prisstigning som følge av en gjennomsnittlig tollmur på 18%. Det er ikke spor av priskutt i rapportene til BoJ i alle fall. USD/JPY forklarer nok mesteparten.

Sjekk BoJ «corporate gods index» her:

1 Like

Det blir litt av det samme, finner ikke egne tall for eksport til USA her heller, eller leste jeg for fort? Når det gjelder biler og effekt av toll så er denne bransjen så globalisert at alle taper på det, en tap-tap situasjon, muligens Tesla kommer noe bedre ut. GM og Ford og Chrysler(Stellantis) sier de taper x mrd USD på tollen. Da vil de på sikt legge seg på et bærekraftig nivå (ganske små marginer i denne bransjen), min teori er “på sikt” = fra og med 2026-modellene.
Bransjer med mye mindre reshoring/onshoring enn bilbransjen vil drive inflasjonen mer. Der USA ikke har egen produksjon har ikke hjemlig industri makt til å sette prisnivå som de andre må rette seg etter. F.eks. tekstil, elektronikk. Typisk intuitiv vinner er markeder der USA har egen produksjon i konkurranse med andre land, f.eks. bildekk og Good Year. Aksjen spratt opp ved “liberation day”, men så har den falt ned igjen pga skuffende tall. Faktisk er det japanerne som er mest happy her, 15 % toll f.o.m. 1. august er bedre enn det de amerikanske selskapene i praksis rammes av… Aksjen til Toyota er på sitt høyeste hittil i 2025.

Fra artikkelen jeg linket til, Fords anslag for tollkostnader er høyere enn f.eks. VW …

Generelt består en bil produsert i USA av 41 % importerte deler.

4 Likes

Det gjorde ikke jeg heller. Men USA er visst det største eksportmarkedet og sakene om «20% priskutt» ble skrevet på bakgrunn av dette dokumentet (i alle fall den jeg leste) :man_shrugging:.

Fant noen egne tall for USA, som viser at japanske selskaper har kuttet eksportprisene i sommermånedene. Litt relevant kontekst her er at de har hatt stor “front-loading” før tollsatsene trådte i kraft, deretter påfyll i sommermånedene med reduserte priser. Jeg tipper artikkelen du linket til innledningsvis peker på at prisene er på vei opp igjen på månedsbasis, både eksportpriser og veiledende utsalgspriser i USA (jeg vil selvsagt ikke bruke en dollar på å tegne abonnement … )
Så både front-loadingen og rabattert påfyll er til en viss grad forbigående effekter.

image

Outlook for Economic Activity and Prices (July 2025)

Sony hever prisene på playstation i USA med over 10 % fra og med 21 august. Slikt kommer det nok mer av. Goldman Sachs mente det ville ta 8 måneder før effekten av tollsatsene kommer til syne i forbrukerprisene, Før da er det nok mange som plukker data herfra og derfra for å trekke konklusjoner med ideologisk slagside.

Sony raises the price of the Playstation 5 in the US

Selskaper som wal mart er mer interessant i mine øyne. Importerer masse plastikkræl fra Asia, som ikke har konkurrenter på hjemmebane i USA.

"CEO Doug McMillon said that tariffs have created pressures for the company and its seeing its “costs increase each week.” But it’s keeping prices down “for as long as we can.”

Customers have not made major shifts to their purchasing behavior because of tariffs, he said, but some middle and lower-income households have stopped buying some discretionary products that have gone up in prices."

Walmart is raising prices because of tariffs. Customers are still flocking to Walmart

image

3 Likes

Her er det bare å sparke sjefen. Skandaløst.

4 Likes

Ting jeg ikke visste jeg ville interessere meg for for et år siden: Tariff tracker! Her kan man se utviklingen i priser på varer sortert etter tollsatser, opprinnelsesland ++ , presentert i flotte, vitenskapelige LateX-tabeller. Det koker ned til at økte tollsatser fører til en gradvis økning av priser, ingen vil være det første til å skru opp prisen, men når front-loading lageret går tomt må de til slutt justere prisen

8 Likes

Full fest i USA etter talen til powell. Sendte sannsynlighet for rentekutt opp fra 75 til over 90 %. Inflasjon som skyldes en avgiftsøkning, toll, er ikke et tegn på overoppheting av økonomien, og andre hensyn (sysselsetting) kan legges mer vekt på, slik jeg tolker det. Fed “will not allow a one-time increase in the price level to become an ongoing inflation problem.” En engangseffekt trenger ikke behandles som et vedvarende inflasjonsproblem. Nå ser man riktignok at på grafen i posten min over så virker det også som en del “domestic goods” får en prisøkning. Mange som ser sitt snitt til å øke prisene diskret når utenlandske varer viser vei, kanskje.

6 Likes

Ny toppnotering på Oslo børs, bnp- vekst 1,2 og 0,6% for 1 og 2 kvartal. Det må være regjeringens feil alt sammen.

3 Likes

Det trykks jo inn penger på børen hele tiden. Sparere, pensjonsfonder, andre fonder…
Finns det noen graf på hvor børsens totale P/E ser ut?

1 Like