Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Pr 31 juli.

… siden vi har den tabellen oppe kan det jo også legges til at ifølge Hermandruds tommelfingerregel er OSE dyr når den bikker p/b på 2,1. Så fremdeles litt å gå på der.

5 Likes

Kinesisk kapitalisme/kommunisme begriper jeg meg ikke på og holder meg følgelig unna. Børsene har gått bra og er priset omtrent som OSE i følge oversikten over. Likevel får jeg inntrykk av at de er i en veldig lei, negativ spiral. Massiv overproduksjon skaper deflasjon. Eu usa ++ setter opp tollsatsene for å unngå dumping. Dermed vanskeligere å eksportere. Oppretter karteller som skal avvikle store deler av produksjonen. Må føre til arbeidsløshet. Forrige gang dette skjedde ble de satt til å blåse opp eiendomssektoren. Nå ligger Evergrande fremdeles brakk. Renten er allerede lav, så begrenser handlingsrom der også. Artikkelen handler mest om solceller, men dette gjelder flere bransjer, ikke minst stål, bransjer som til sammen utgjør en veldig stor del av økonomien. Den harde konkurransen har satt seg fast i næringslivet, fått et eget kinesisk begrep for race to the bottom. Som hemmer R&D. Men børsen går strålende? Venter markedet på en stimuluspakke?

https://www.dn.no/utenriks/kina/solenergi/usa/kinas-zombiefabrikker-truer-okonomien-etablerer-kartell-for-a-lose-krise/2-1-1861030

5 Likes

Og flere tyr til toll, her Taiwan

https://english.cw.com.tw/article/article.action?id=4285

4 Likes

Da får vi avgjort denne konflikten en gang for alle med en ølkrig! Men ja, omfatter bryggeribransjen også, tydeligvis

Core PCE 0,3 % MoM og 2,9 % YoY, akkurat som ventet av bankene, men markedet hadde tydeligvis ventet at tallene skulle være bedre enn ventet … Stusset litt selv over markedets tilsynelatende lettelse over CPI-tallene.

1 Like

Nvidia alene med sine 4 trillion $ som drar ned i dag.

Funfact : shanghai som er verdens nest største marked har en market cap på totalt 5.2 trillion $ fordelt på 2300 selskap

3 Likes

Ja det er absolutt et poeng, men ser ikke ut til at kampen mot inflasjonen er vunnet.

17564827769067062558537062547513

1 Like

«Det første universalmiddelet for en vanstyrt nasjon er inflasjon av valutaen; det andre er krig. Begge bringer midlertidig velstand; begge bringer permanent ruin. Men begge er tilfluktssted for politiske og økonomiske opportunister.»

• Ernest Hemingway, Esquire 1935

Nå har vel FED uttalt at de ser mindre på inflasjon og mer på jobbnummerene. Som vi mer eller mindre allerede for flere år siden viste at de ville gjøre. Når alt kommer til alt vil det sannsynligvis på alle potensielle veier føre til mer QE. Høy inflasjon eller ikke etter min mening. Got gold ?

Det blir en lang og potensielle smertefull vei før “The Great Reset” hvor mange år eller trillion’s dollar senere ? Hvem vet…

“Powell said in the new framework “we removed language” about the low-rate environment and “we returned to a framework of flexible inflation targeting and eliminated the ‘makeup’ strategy” featured in the 2020 framework, the last time the Fed updated its overall operating principles.”

2020 mandatet som i 2 % inflasjonsmålet de satt, men hvem bryr seg ? En ting er hva de sier. Noe helt annet er hva de faktisk har gjort, og kommer til å gjøre fremover. Har til gode å se en FED fremtidsutsikt som er nær korrekt

5 Likes

Vet ikke om jeg skjønte så mye av avslutningen din, men det sitatet er vel fra Jackson-talen. Poenget der var slik jeg oppfattet det at rammeverket fra 2020 var tilpasset en slags unntakstilstand med svært lave renter, og de kunne godta inflasjon over inflasjonsmålet uten å heve rentene en stund så lenge inflasjonen var 2 % “over tid”. Nå er den epoken definitivt over. 2 %-målet er jo mye eldre, men det var kanskje ikke poenget. Enig i at det er jobbtallene nå som er viktigst, men jeg er også enig i konklusjoner i dagens aviser som sier at “Meanwhile, US consumer sentiment declined to a three-month low as consumers in a University of Michigan survey suggested they expect inflation to surge over the next year.”

1 Like

image

7 Likes

De skikkelig lang brillene

7 Likes

https://www.wsj.com/politics/policy/appeals-court-rejects-trumps-global-tariffs-aae2dc99?mod=mhp

2 Likes

Most Trump tariffs are not legal, US appeals court rules

https://www.reuters.com/legal/government/most-trump-tariffs-are-not-legal-us-appeals-court-rules-2025-08-30/

Strømpriser kan påvirke inflasjonen i Norge, og dermed også rentesettingen.

Første strømprissjokket kom i 2021, og veldig lave magasinfyllinger bidro til det. De så ganske mørkt ut i 2022, men da ble Sør-Norge reddet av veldig mye regn når man trengte det som mest:

I årene 2023 og 2024 gikk man inn i vinteren med god fylling, men får vi ikke godt med regn i september og oktober kan det bli dyrt med strøm i vinter.

Foreløpig ser det ikke ut som det vil fylles noe særlig (værmelding) og neste punkt på grafen vil trolig vise videre nedgang:

Synes også det er intersant at danskene også ligger litt bakpå med sin gassfylling:

Selv om det fortsatt er god tid til å fikse det.

Det som jeg imidlertid ikke liker så godt er at man man kan komme i en situasjon hvor danskene er veldig avhengig av norsk kraft utpå vinteren slik at fornyelse av de danske kraftkablene presses igjen når de blir foreldet i 2026, siden det er 50 år gamle.

Arbeiderpartiet har sagt at de ikke vil fornye kablene:

Men jeg frykter at det er lagt opp til at man skal få en “umulig” situasjon, og at Norge vil fremstå som veldig slemme, og det vil bli et vanvittig press slik at kablene fornyes slik at man fortsatt kan importere høye strømpriser fra kontinentet.

Man kan jo spørre seg hvor det har vært netto eksport av kraft hver eneste uke hittil i år, som i løpet av året vil tilsvare omtrent halvparten av det den norske husholdningen bruker.

3 Likes

Men norgespris som mange vil velge får ikke markedsprisen noen konsekvenser for strømkundene

Kan dette gi uro på børsene?

Kanskje. Men Venezuela er et land i kaos og har liten handel med omgivelsen, ettersom regimen der har kjørt ekonomin i botten.

Spørs bare hva kirgsskippene og ubåten skall gjøre der?

Er det noen valutaeksperter her ? Litt irritert for virker som hver gang jeg kjøper utenlandske aksjer så styrker kronen seg. På et par uker har aksjer jeg eier nominert i USD og DKK begge svekket seg med mer enn 2% bare som følge av valuta. Det kommer på toppen av gebyret man betaler for valutaveksling når man kjøper. Legg til at også fondnene mine har tapt seg betydelig på valuta i det siste så begynner man å merke en viss irritasjon over dette. Noen eksperter der ute som har noen mening over hvor krona vil bevege seg framover? Hadde jo vært fint for en gang skyld å ha litt medvind i valutamarkedet.

1 Like

Jeg er definitivt ikke noen valutaekspert. Men etter å ha hørt på det eksperter sier, og etter å ha gjort min egen analyse av hvordan jeg tror det vil gå i USA, har jeg endt opp med å ha en andel i valutasikrede fond når jeg har eksponering mot USA.

3 Likes

Valutaeksperter går som regel på fastlønn i en bank.

6 Likes