Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Norge ut av USA kunne vært en fin politisk sak å sanke stemmer med. Det er en fullstendig risikobasert og apolitisk vurdering (selv om det ikke tolkes sånn). Så kan vi kjøpe $DJT o.l. av diplomatiske årsaker.

1 Like

Vil nekte norske oljefondssjefer visum

Altså, det er så tullete amerikansk politikk at det går den norske boikotten av Caterpillar en høy gang. Vil ikke USA ha norske investeringer i andre selskaper og obligasjoner heller? :thinking:

5 Likes

Vil de ha noen europeere i det hele tatt? Se på Ørsted, Equinor. Se på Intel. Ingen rettssikkerhet hvis du havner i konflikt med administrasjonen. «Submerging markets» blir et nytt begrep i finans.

9 Likes

Zoomer man litt ut så ser man at den japanske 30-åringen er historisk høy, med god margin, og det samme gjelder for 20- og 40 åringen.

Det er god grunn til å tro de middels lange rentene 10, 7 og 5 vil kunne følge på etter hvert. Og hva da?

Japan har svært mye statsgjeld, men hovedproblemet er demografien, dvs fordelingen av unge og gamle, og ikke minst en fallende arbeidsstyrke.

Europa er på samme vei, rentemessig, og demografisk, men strukturen, normene, tilliten og samholdet virker å være bedre i Japan IMO.

Tenker derfor at hva som skjer i Japan er best case scenario for Europa, og at vi ligger ganske close demografisk.

1 Like

Noen som har en forklaring på dagens styrkeforhold mellom Svenske og Norske kroner? Selv om NKR styrker seg mot både dollar og Euro, forblir den like svak mot SKR.

2 Likes

Jeg tenker oljepris, husk at den er dollardenominert

Men poenget var hvorfor nkr nå ofte reagerer annerledes mot skr enn mot Euro og USD?
Er det SVK som er uvanlig sterk, og i tilfelle hvorfor er den blitt så sterk?

Olav Chen i Storebrand frykter det samme vil skje i USA. Hvis høyesterett forbyr tariffene vil det øke amerikansk statsgjeld igjen og kunne redusere tilliten til obligasjons- og aksjemarkedet.

2 Likes

Kapital og selskaper flytter ut av Norge. Delvis til Sverige.
Sverige har en mye mer diversefiert ekoenomi medan Norge er helt avhengig av olje/gass, en avhengighet som økt under seineste regering og som kommer at bli enn mer sånn hvis Ap får fortsette.
Sverige skøts ikke bra det heller, men har ikke samma strukturelle problem. Også Sverige har en overdimensionert offentlig byråkrati, men ikke i nærheten av Norges.

Disse er noen av de faktorer som spiller inn på langsiktige satsninger hvilket i sin tur påvirker intresset før valtan på sikt.

Da jeg kom til Norge stog norske kronen i 1:25 svenske. Nå er det snart motsatt.

3 Likes

Men er ikke nkr relativt sett blitt svakere mot skr enn mot Euro i senere tid?
Forskjellene i økonomi er jo ikke noe nytt. I tillegg har Norge mye høyere rente i forhold til Sverige enn det vi hadde før da forholdet mellom valutaene var motsatt av i dag.

På tross av store oljeinntekter flykter kapitalen ut av Norge og svekket tillit til norsk økonomi senker NOK og vanlige folks kjøpekraft. I tillegg kreves høyere rente pga svekket tillit.

Godt valg

2 Likes

Noe som er relativt nytt er at Norge har den dårligeste og mest arbeids- og bedriftfientlige regeringen siden 1905 (Quisling unnantatt). Og det ser ut at fortsett i samme stil, eller værre.

At renten er høyre i Norge er i praksis en speiling av fortroendet før ekonomien på sikt.

2 Likes

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Høy rente skal jo normalt styrke valutakursen?
Renten settes dessuten opp når økonomien er i ferd med å overopphetes for slik å kjøle ned. Rentenedgang er noe som gjøres når det går dårligere og økonomien trenger hjelp.

Nei, at NOK er svak samtidig som renta er høy er et enda sterkere bevis på at tilliten til norsk økonomi og styring er svak.
Kapitalen flykter selv med høy rente. Investorene frykter at AP med RØDT og SV bygger en «Berlinmur» rundt Norge. Exitskatt, utbytteskatt, formueskatt,på allerede høyt beskattede penger. Hvem i all verden vil satse der ?

2 Likes

Ok. Jeg beskriver det normale forhold mellom rente og valutakurs. At dette ikke virker i Norge, er nok riktig at det er et tegn på manglende tillit.

Problemet mitt med å lese dette innlegget er at du bruker tickeren til Nekkar i stedet for NOK om norske kroner :stuck_out_tongue:

Jeg lurer litt på om det kan stemme, at norsk kapital flyttet ut av landet pga et enormt skattehull hvor du kan ta et selskap hvor du har holdt overskuddet i selskapet (og dermed ikke måttet betale utbytteskatt) til f.eks. et annet land med lav/ingen utbytteskatt og på den måten øke kapitalen din med nær 50% vs å ta utbytte i Norge.

Når man først er ute av Norge, så gir det ikke så mye mening å sitte med norske kroner - hvis ikke businessen hovedsakelig befinner seg i Norge. Noe som er langt fra sikkert.

4 Likes

Hvis du flytter ut tenker jeg at du har kontanter i det landets valuta, det er der du har utgifter og gjør innkjøp. Den eneste grunnen til å sitte med nok da blir vel om du vil spekulere i sterkere krone eller om du er veldig mye i Norge men det er vel maks 90 dager eller noe du får oppholde deg der.

2 Likes

Hvis businessen drives i Norge, så må den nesten ha NOK, men som sagt, jeg vil tro det er mye selskaper som er opprettet i Norge som har alle sine inntekter i USD og EUR. Jeg sitter f.eks. i Nekkar og Reach Subsea og jeg antar disse bare såvidt har inntekter i NOK.

2 Likes

Overhodet ingen ekspert. Men det er jo sant å si ikke enormt mye kronen har styrket seg

2 Likes

Kan ikke skjønne annet enn at problemet er sterkt overdrevet. Og de som roper høyest er vel de som tidligere har akket seg over at Norge er så lite attraktivt for utenlandsk kapital.

Eiendom, arbeidskraft, maskiner, naturressurser osv. osv. står igjen i Norge. Det som eventuelt selges av en utflytter kjøpes av noen andre til markedspris (og Nordmannen som er «hemmet»* i auksjonen av formuesskatt må eie et eller annet hvis de ikke skal sette pengene i banken).

/* her må man være bevisst at for en unotert aksje vil forskjellen i kjøpekraft pga formuesskatt være helt minimal - det avhenger av P/B.

Edit: Og jeg tror folk, rik eller fattig, i liten grad sitter i valuta annet enn gjennom gjeld.

1 Like