Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Utflytting er vel først og fremst privatpersoner/eiere?

Ja, og disse kan nå ta ut utbytte skattefritt, som er årsaken til at de flytter ut.

Har man f.eks 50 mill blir det ca 500.000 i formueskatt hvert år. Dette slipper man ved f.eks å flytte til Strømstad. Jeg tror mange i dette skiktet er de neste til å flytte.
Da må vanlige folk som blir igjen dekke opp de tapte skatteinntektene fra dem som flyttet.

3 Likes

En formue på 50 mill ville vel hatt en årlig avkastning på >5mill de siste 10-15 årene.

Edit: Og 50 mill er omtrent der jeg ville begynt å få synlig ligningsformue med riktig planlegging.

1 Like

Ja, og like mye avkastning i Strømstad som i Oslo.
Så hvorfor gidde å betale 500.000 for å bo i Oslo hvert år?

3 Likes

Dette er den største fordelen jeg har sett ved å bo i Sverige rent skattemessig, hvis du gjør store gevinster på aksjer og fond skatter man nærmest ikke

3 Likes

Det får bli opp til den enkelte. Kunne gjerne bodd i Sverige, men total skatt på arbeid er vel langt høyere så lønna er lavere? Det har mer å si for meg.

Hvis mange nok rike flytter vil de jo sikkert få rett til slutt. Provenyet faller til et nivå som ikke er verdt innsatsen. Men da vil vel konsekvensen bli å skattlegge noe annet (f. eks. kapital som ikke kan flyttes ut av Norge).

@holmes Det er jo langt på vei frivillig å skatte av gevinst og utbytte i Norge?

Min påstand er at Norge taper mer enn de får inn i formueskatt. Det er de som blir igjen i Norge som må betale for dem som stikker.
Både Jonas & Jens forstår dette. Men floskelen om «skattelette til de rike» gir dem stemmer, og det er viktigere for dem enn Norges beste.

5 Likes

Frivillig? :crazy_face:

Jeg har en ASK som er 38% staten sine penger. Vet ikke helt når jeg tenker å betale de tilbake. Når det passer meg.

Ja men en gang skal de pengene betales

Det kan jo bli opp til dødsboet.

De 38% er jo også gjeld med god rente som i forsvinner hvis jeg går på en smell.

Edit: Karl Munthe Kaas skriver omtrent nøyaktig det jeg tenker om formuesskatten:

Og spesielt følgende:

Det er oppriktig synd om rike mennesker føler seg uønsket i Norge. Jeg tror de er overveldende ønsket. Det vil samtidig alltid finnes et land med lavere skatt. Hvis lave skatter er det eneste symbolet på at samfunnet setter pris på de velstående industrialistene, så vil alle ende på Cayman Islands.

3 Likes

Beklager glippen. Men fint at du likevel skjønte hva jeg mente. :sweat_smile:

1 Like

Cayman Island betyr fullt brudd med tidligere liv.
Men fra Strømstad til Oslo er det under 2 timer. Man kan beholde kontakt med venner og familie. 500.000 i året rett i lomma er penger det også.
Pluss billigere bil, bolig, mat. Om man har hytte i Østfold eller vestfold kan man heller kjøpe bolig ved sjøen i Bohuslen, så har man hytte og hus i ett, og kanskje spart enda 10-20 mill.
Morna Jens

3 Likes

Jeg er et eksempel på en som må betale mellom 1-2 månedslønner i formueskatt.

Jeg tjener rundt 550k i året, har en bachelorgrad, og fikk forskudd på arv på rundt 2" for å kjøpe bolig.
Dette har siden blitt til en del millioner i aksjemarkedet etter å ha bl annet droppet bil i snart 10 år for å holde kostnadene lave, pga min under gjennomsnittlige inntekt.

Jeg jobber gratis for staten frem til midten av februar, og har lav lønn. Jeg må derfor ta fra oppsparte midler, som trigger ny skatt på nesten 40%. Dette fordi jeg ikke har sløst bort pengene mine foreldre har jobbet for i 40 år.

Det er ikke synd på meg, men når man beskattes flere ganger på eiendeler, selv uten gevinst, (formue- og eiendomsskatt) så eier man faktisk aldri noe. Du leier av staten, og de kan endre prisen fra år til år, etter eget godtbefinnende.

Et enda bedre eksempel er Nicolai Tangen. Betaler vel mange ganger mer i formueskatt enn han har i lønn. Han jobber for Oljefondet utelukkende basert på filantropi. Han er en bedre mann enn meg:)

17 Likes

Gratulerer med å betale formueskatt! Satser på at jeg kan komme dit om ti år. :sunglasses:

4 Likes

Dette er et spørsmål om tankesett. De fleste jobber for staten rundt en tredjedel av året hvis man tenker det samme om inntektsskatt.

Jeg tror det største problemet (basert på folk som har gått lei av å klage på formuesskatt til meg) med formuesskatt er at de fleste som betaler den ikke føler seg rike, men likevel må de hoste opp pengene uavhengig av lønnsinntekt. Jeg tror de fleste i denne gruppen ville blitt veldig overrasket av å se at de faktisk er blant Norges 15% rikeste.

3 Likes

Noen må eie bedriftene. Vil dere at de skal eies av staten, av utlendinger eller av nordmenn som har gode ideer og satser egne penger?

Bør vi slakte private bedrifter før de lykkes med å bli store eller bør vi legge til rette for business slik Sverige har gjort?

6 Likes

Uten å strekke dette til å bli en skattetråd, så er mine største innsigelser mot formuesskatten følgende:

1. Enormt mye penger blir «uoptimalt» allokert fordi aktiva vurderes ulikt som formue (hint: overinvestering i bolig)
  2. Skatten skal betales basert på en alt for kort tidshorisont og helt løsrevet fra likviditeten til skatteyteren
  3. Skatten gir insitament til å geare investeringer ved å ta opp lån til risikable investeringer som mange ikke har nok kunnskap til å forstå.
  4. Skatten på formuen betales ikke tilbake om investeringen går i null (hint: børsnoterte biotekaksjer).
  5. Skatten koster mye å inndrive ved å ha beregninger og rapportering av ulike aktiva.
  6. Forskjellsbehandlingen av norske og utenlandske investorer

Få det bort!

15 Likes

Du skulle vært deltaker på debatten, Boms:)

1 Like