Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Nordmenn kan eie bedriftene og betale formuesskatt, det har fungert helt fint. Nordmenn med kapital må jo eie noe, og de kommer langt bedre ut av det med aksjer (fortrinnsvis unoterte) enn penger i banken.

Bunnfradrag og likviditet er problemer som kan finjusteres.

2 Likes

Har det?

https://www.kystens.no/meninger/norge-mister-grepet-kritisk-infrastruktur-pa-utenlandske-hender/2-1-1698495

La oss si at jeg selger min unoterte bedrift til P/B>1. Hvordan hjelper det meg med formuesskatten? Det vil jo øke den betydelig! Nordmenn med kapital må eie et eller annet.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at ferger er kritisk infrastruktur, men hvis den blir kritisk er det uproblematisk for staten å ta kontroll. Den fyren der skriver mye rart.

2 Likes

Edit: Og Norge går helt greit.
https://www.dn.no/kommentar/norsk-okonomi/okonomi/statistisk-sentralbyra/atte-usannheter-om-norsk-okonomi/2-1-1863303 For øvrig artig at sosialistblekka DN står på barrikadene (om ikke for formuesskatt, så i alle fall for en faktabasert debatt).

Edit: og igjen i dag

https://www.dn.no/innlegg/jus/skatt/formuesskatt/adelen-til-giljotinen/2-1-1860660

2 Likes

Bunnfradrag? Det lukter av en innstilling på at flertallet skal beskatte mindretallet med en skatt som ikke rammer dem selv! Se f eks hyttekommuner som ilegger hyttene en skatt som er høyere enn det boligene til de stemmeberettigede i kommunene ikke selv betaler.

Likviditet? Ta en gründer i Ultimovacs/Nykode/BerGenBio som har hatt store formuesverdier i perioden før selskapet er ferdig med sine studier og man ser om det verdt noe i det hele tatt. Skal man da få tilbake penger eller utsette beskatningen og få seg en skattegjeld man skyver foran seg?

Igjen få det, bort og Norge vil øke sine skatteinntekter langt mer enn de 13 mrd man får per år nå.

NB Noen som vet hva formuesskatten er for politikere med kommende million pensjoner etter noen få år (12-16 ?) toppstillinger.

2 Likes

Jeg vil jo tro at alle de beste eksemplene på mennesker som sliter med formuesskatt må ha fått et oppslag i media nå, men når tallene ettergås har det utelukkende vært feil og/eller villedende.

1 Like

Du burde få med deg denne tråden på Twitter:)
Virker som forfatteren av nettsiden har en ekstrem mangel på forståelse av skatten han skriver om🤣

Jeg har selv solgt en bedrift pga formueskatten og kjenner mange andre som har gjort det samme.
Når utenlandske eiere får lavere kostnader enn meg er det klart det er mer fornuftig å la dem drive det videre. Man jobber tross alt for å få betalt, akkurat som lønnsarbeidere.

6 Likes

Hva gjorde du med pengene etterpå? Investerte dem i noe med høyere avkastning?

Nej. Problemet er just at det ikke fungeter helt fint.

2 Likes

Foreløpig står mesteparten på konto til 5% rente. Jeg teller på knappene om jeg skal flytte. Bildet blir vel klarere mandag kveld

2 Likes

Siden drives altså av denne helt sikkert uhildete og objektive mannen:
Mitt navn er Asle Olsen. Jeg er gruppeleder for SV i Bjørnafjorden kommunestyre og sitter i fylkesstyret i Vestland SV. Siden har jeg laget på privat initiativ og den har ingen kobling til SV.

Takk, men jeg kan regne selv og får årlig beskjed fra skatteetaten om å betale X kroner i formuesskatt uansett likviditet og om jeg har tapt eller tjent penger i året skatten skal betales for.

5 Likes

Han er fra SV, men klarer i alle fall å lese regnskap bedre enn de som står frem i media med triste historier om formuesskatt. Du får melde deg til milliardær Flakk, han har engasjert PR-byrå og greier i kampen mot formuesskatten, men slitt med å finne reelt problematiske caser.

3 Likes

Hvis man aldri har drevet business, ikke kan regne og er politisk «nei til profitt» så kan man finne ut de utroligste ting :see_no_evil:

2 Likes

Dette blir useriøst. Finn noen feil da.

1 Like

Han bommet med ca 400% i saken om Oluf Lorentzen AS, blant annet.

7,6 millioner mente faktaomformueskatten at krevdes for å dekke formueskatten deres, fasiten var 40 millioner.

2 Likes

Regnskapene til selskapene sier vel ikke alt om hva personlige skatteytere sliter med, for det er ikke AS’et som skattelegges med formuesskatt.

Hadde det ikke vært for familiære forhold hadde jeg i hvert fall flyttet selv for flere år siden på tross av en beskjeden men positiv formue. Du har kanskje også lagt merke til at utbytteskatten er økt fra 22 % til 37 %, så kan du jo selv regne på hvor mye man må ta ut i utbytte for å betale X kroner i formuesskatt. Man må altså snart være en bedre investor enn Warren Buffet for å leve av å investere i små og middelstore selskaper i Norge.

5 Likes

Selskapsskatten har blitt satt ned og utbytteskatten opp. Ikke fra 22%, men 28%. Det har mao vært lettere å holde penger i selskap.

1 Like

Han korrigerer sikkert hvis du har rettinger!

Interessant, har hatt penger i feks kitron og reach Subsea, begge betaler utbytte, som i hvert fall for sistnevnte hadde vært plenty til å betale formueskatten og har EPS på rundt 10-12%.

Btw, så synes jeg innlegget til Frølich var interessant, han sa at han var lei ping pong rundt formueskatten og at det var viktigere med et stabilt kompromiss og fjerning av usikkerhet enn det vi har nå.

Jeg mener Norge er for lite til å ikke kjøre kompromisser på tvers av blokkene. Ellers får man fullstendig endret kurs hvert fjerde år.

3 Likes