Den uttalelsen fra Frølich var meget skuffende. Fjern skatten og få folk hjem igjen, og unngå at flere reiser fra landet.
Poenget hans er at det er bedre med en lavere sats og innretning som ikke blir endret når AP kommer til makta igjen. 4 år uten formueskatt er ikke nok.
Det er like deler tragisk og komisk at man har tett på komplett utflytting av skattegrunnlaget på vegne av en særnorsk skatt som bokstavelig talt dreper nasjonalt SMB eierskap. Jeg personlig er ikke så formuende, men jeg har ikke lenger tid eller interesse av å snakke til eller med folk/tankesmier/fjotter som skal fortelle meg eller andre i samme situasjon at det «egentlig» ikke er så ille. Man høster som man sår, og Norge fortjener ikke bedre om det blir 4 nye år med idiotien. Da er det kroken på døra.
Hvorfor flytter de rikeste en masse da tror du?
Fungerer jo tydeligvis ikke.
Staten må seriøst slutte å gå med hele armen i andres lommer.
De eneste som er for formueskatt må være politikere, og folk som aldri har gjort et ærlig arbeidsslag i sitt liv.
Bedre menn enn meg har heldigvis allerede korrigert ham:)
Han prøvde å arrestere Olaf Lorentzen på løgn om hva som krevdes av utbytte for å betale formuesskatten, men viste seg at han selv var den største løgnhalsen🤣
Her har du artikkelen i sin orignale form. Lite til ingenting av det denne mannen publiserer kan tas for god fisk dessverre.
Edit: påstanden til Olaf Lorentzen viste seg altså å være helt riktig, og grunnlaget for denne artikkelen har falt bort, da hele poenget var å få det til å fremstå at Olaf Lorentzen lyver.
- Han retter feil som påpekes og viser hva som tidligere var feil. Du kan nesten ikke bli mer ryddig. Hva er feil nå som er løgn, siden du kaller ham en løgnhals?
- Kilden hans er offentlig tilgjengelig informasjon. Det begrenser hva man kan finne ut. Jeg klarte ikke finne ut formuesverdien av mine egne unoterte aksjer før de sendte den til deg.
- Påstanden til FOF er ikke at lorentzen lyver, den er at han overdriver. Det står seg.
Påstanden til FOF generelt er vel at eksemplene er overdrivelser, misvisende eller feil («løgn» men jeg er usikker på om han drar den så langt som å bruke det begrepet).
Hvis alle eksemplene er oppspinn, så er det en lettelse, for noen er spinnville: Lexolve-gründeren klager (i en Flakkfinansiert kampanje) over 40k i skatt på et ulønnsomt selskap. «Håpløst å starte virksomhet i Norge!», kunne man sagt. Men selskapet har fått 28 mill i offentlige lån og (hovedsakelig) tilskudd.
For å måtte ta ut 40 MNOK i utbytte for å betale formueskatten, så må han da ha formueskatt på 40*(1-0,368) = 25,28 MNOK. Med en formueskatt på 1%, så vil det si at han hadde en ligningsformue på 2528 MNOK. Dette forutsetter at han har en inngangsverdi på nær 0, ellers hadde skjermingsfradraget vært stort nok til at han ikke hadde betalt skatt på utbyttet.
I dag kommer månedens mest spennende makrotall, og det er non farm payrolls fra USA.
Forventningene er 70 000 - 80 000 nye jobber utenfor jordbruket og arbeidsledighet på 4,3%.
Det gjør at det i
Er en 99% sannsynlighet for et enkelt rentekutt 17. september.
Jeg spurte ChatGPT hva tallene måtte være for at vi skulle få et dobbelt rentekutt, definert som mer enn 50% i 375-400 target rate i CME, og svaret var under 50 000 nye jobber og arbeidsledighet på 4,4% eller mer.
Blir det arbeidsledighet på 4,2% og over 100 000 nye jobber kommer forventet rentekutt i september «in question» og trolig of the table, under 50% sannsynlighet i alle fall.
Tror du alle som skatteflykter ut av Norge lyver og flykter uten grunn?
Hvem tror du kjenner effekten av eierbeskatningen best,- de som betaler den eller de som aldri har betalt den?
Det er veldig enkelt å forsvare en skatt andre enn en selv må betale.
Sosialistenes floskel om «skattelette til de rikeste» sier jo ganske mye. Hvem skulle ellers få skattelette enn de som betaler skatten?
Det er som vennegjengen som blir påspandert en middag på byen som blir sure hvis restauranten gir rabatt. For rabatten er det jo bare «rikingen» som betaler som får
Skattene som utflytterne ville ha betalt i Norge er det dere som blir igjen som må betale hvis dere vil beholde velferden.
Neida, de tjener jo mer penger når de flytter.
Førsteordens effekt rammer jo de som betaler. Men vil man virkelig ha det som i Sverige med langt høyere skatt på arbeidsinntekt?
I en tid der ulikheten er sterkt voksende tenker jeg det er lurt med sterkt omfordelende skatter.
Folk får bare flytte. Realressursene står igjen i Norge. Formuesskatten har ikke ødelagt norsk økonomi til nå, og jeg tror ikke den plutselig vil gjøre det fremover. Hvis flyttingen «ødelegger» formuesskatten så må man jo finne andre skatteinntekter.
Jeg er trygg på at jeg forstår nok skatt, finans og regnskap til at jeg kan forstå og gjenfortelle argumentene mot formuesskatt på en måte du vil kjenne igjen. Jeg er derimot usikker på at noen jeg har diskutert med i tråden ville fått til det motsatte. Folk i SV kan ikke skatt og regnskap fordi de er i SV og alle som er for formuesskatt er hjernedøde sosialister .
De tjener ikke mer penger, de får beholde mer av pengene de har tjent:)
En vesensforskjell.
Man må faktisk være direkte hjernedød om man mener det er OK eller rasjonelt at norske bedrifter skattes HARDERE enn utenlandske. Jesus fucking christ. Selv brødristeren min «skjønner» skatt godt nok til å forstå at dét er uakseptabelt.
Makro, indeks, valuta og politikk
En investor som flytter til Sveits eller andre land vil gjerne opprettholde sin aktivitet i Norge i starten. Men så ser han ett eiendomsprosjekt eller ett gründerprosjekt i sin nærhet etter hvert og dreier mer og mer av sin aktivitet til sitt nye nærmiljø.
Dette kommer til å bli mye større effekter etter hvert. Bare vent 5 -10 år og se.
(Vi vil også se at gratis penger fra utflytterne til fotballklubber, sykehus og kultur osv vil reduseres).
Masse påstander. Hvor er empirien? Eierskap av Oslo Børs bør være et utmerket indikator på effekten av formuesskatt på utenlandsk eierskap (siden det er det desidert verste man kan eie ligningsmessig). Hvilken effekt hadde innføringen og nedtrappingen av verdsettelsesrabatten? Det var et relevant naturlig eksperiment.
Hvis vi kan diskutere slike spørsmål i stedet for å påstå at motparten er hjernedød, så er vi til og med innenfor trådens tema.
Olja, laksemerdene, arbeidskraften osv. står igjen i Norge. Milliardærflukt != brain drain (jeg antar at milliardærer følger samme intelligensdistribusjon som resten av befolkningen, men med et høyere gulv - i tilfelle noen skulle tro at jeg kalte milliardærene hjernedøde).
Det er små og mellomstore norske produksjonsbedrifter som **** mest av denne skatten. De må over på utenlandske hender for å slippe. At milliardærene og skattegrunnlaget forsvinner er bare bonus. Men også ekstremt problematisk på litt sikt. Det er utallige eksempler. Så jo, begrenset kognitiv funksjon eller villet blindhet er en forutsetning.
Ironien er at skatten er knøttliten i relativ forstand i statsregnskapet. Men skadevirkningene er enorme. Eneste grunnen til at det er noe som helst «forvirring» rundt dette er en direkte konsekvens av mediefilteret og bevisst anvendelse av absurde begreper som «nullskatteytere».
Er man opptatt av «velferd» og whatever andre fine ting, så burde man gått fremst i toget for å få slutt på galskapen.
Du tror kanskje utenlandske investeringsfond som kan betale mer enn norske eiere pga lavere kostnader har like stort hjerte for Norge som norske eiere?
Selskap | Utenlandsk eierskap |
---|---|
Cermaq | 100 % eid av japanske Mitsubishi |
Grieg Seafood | Delvis overtatt av Cermaq/Mitsubishi via oppkjøp |
Andfjord Salmon Group | 4,5 % minoritetsandel eiet av High Liner Foods (Canada) |
Norway Royal Salmon | Delvis kjøpt av nederlandske Visscher Seafood |
Bransjen totalt | Ca. 36 % av produksjonskapasitet eid av utenlandske aktører |
Mowi : * Topp-investorer inkluderer blant andre John Fredriksen (15 %), State Street (≈10 %), BlackRock, og JPMorgan, som alle er internasjonale aktører
- Frøy nå i det vesentlige kontrollert av Goldman Sachs Asset Management gjennom Falcon Bidco, som har oppnådd > 90 % eierskap
Det er ikke akkurat slik at man må være milliardær for å bli truffet hardt av norske skatter
Jeg tror det finnes et spekter fra norske investorer som gir faen i norske forhold til utenlandske investorer som bryr seg. For min egen del håper jeg bedriftene jeg investerer i er vinn-vinn for ansatte, kunder, nærmiljø osv. i tillegg til meg som eier uavhengig av hvor den befinner seg.
Fant denne som sier at utenlandsk eierskap økte mye fra 2017 (mens verdsettelsesrabatten var stor?). Tror det falt en del 22-23 på Oslo børs.
Og denne:
Merk at andel verdiskapning ikke er det samme som andel eierskap.
Merk også at Nordmenn både privat og Oljefondet har økt sitt eierskap av utenlandske bedrifter enormt de siste tiårene.
Eierbeskatningen er doblet ETTER 2021 da Støre overtok.
Det er etter 2021 at norske verdiskapere har flyktet ut av Norge og utenlandske eiere har fått bedre betingelser i Norge enn norske eiere.