Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg etterspør tall som underbygger påstanden. Utenlandsk eierskap skal da ha økt kraftig fra 2021 (enten fordi nordmenn ikke har råd til aksjene eller at eierne flytter fra Norge).

Forstår jeg det riktig at du er positiv til å straffe norsk eierskap i Norge, så lenge eierskapet ikke går ned?

Du har altså ingen prinsipielle problemer med at nordmenn skal ha en ulempe i norsk næringsliv sammenliknet med utlendinger?

5 Likes

Masse liv og røre på «Mikro, politikk, eierskap 2» tråden i dag :sweat_smile:

3 Likes

Har til gode å se forslag fra de som er kritiske til dagens formueskatt til en annen og bedre inndekning. Som arveavgift, høyere skatt på eiendom etc. Dette er jo skatter/avgifter som mange av våre utenlandske konkurrenter sliter med.
Det hadde hevet legitimiteten i debatten framfor bare å kreve en muligens dårlig innrettet formueskatt fjernet.

4 Likes

Nei, jeg forsøker å føre en debatt der jeg tar på alvor motdebattantens påstand om at norske eiere blir utkonkurrert av utenlandske. Jeg forstår logikken bak argumentet, men jeg har til gode å se at noen underbygger påstanden.

Hvis vi skal diskutere hva vi føler om og anekdotisk opplevelse av formuesskatten er jeg ikke interessert.

Edit: Jeg har ingen prinsipiell motstand mot utenlandsk eierskap av vanlige norske selskaper. Det ville vært hyklersk i og med at jeg eier aksjer i en rekke utenlandske selskaper og globale fond.

2 Likes

Chat GPTs top 3 land for investeringer neste 20 år :slight_smile: Har selv valgt å legge sparepengene i India, USA og global momentum og utbytte + litt krydder med Kjernekraft og Japan, spesielt nå som kronen har styrket seg betydelig, da tilgangen på investeringsmuligheter i sør-øst Asia via vanlige fond er relativt begrenset på mine plattformer. Har droppet aksjeplukking helt etter Ultimovacs fadesen.

image

2 Likes

Ikke jeg heller:) Men jeg er imot straff av Norsk eierskap av vanlige norske selskaper.

5 Likes

De som er kritiske til formueskatten er ofte av den oppfatning at statens utgifter bør kuttes.

1 Like

Veldig bra

5 Likes

:pushpin: Forutsetninger i eksempelet

• Aksjeverdi i selskap: 10 mill. kroner
  • Utbytte som kan tas ut: 1 mill. kroner
  • Formuesskattesats i Norge: ca. 0,85–1,1 % (avhengig av kommune og formue)
  • Skatt på utbytte i Norge: ca. 37,8 %
  • Utenlandsk eier: Ingen norsk formuesskatt, men må betale kildeskatt på utbytte (normalt 25 %, men ofte lavere pga. skatteavtale – Sverige f.eks. 15 %).

:bar_chart: Scenario 1 – Norsk privat eier

1. Formuesskatt:
  • 10 mill. × 1 % ≈ 100 000 kr å betale i formuesskatt.
  1. Eier må ta ut utbytte for å betale:
  • Tar ut 160 600 kr i utbytte (for å sitte igjen med 100 000 kr etter skatt).
  • Utbytteskatt (37,8 %): ca. 60 600 kr.
  1. Reell belastning:
  • Eier betaler 100 000 kr i formuesskatt + 60 600 kr i utbytteskatt.
  • Totalt: 160 600 kr.
  • Dette tilsvarer en effektiv ekstrabelastning på ca. 1,6 % av aksjeverdien, årlig.

:bar_chart: Scenario 2 – Utenlandsk eier (f.eks. bosatt i Sverige)

1. Ingen norsk formuesskatt.
  2. Tar ut samme 100 000 kr fra selskapet som utbytte:
  • Norsk kildeskatt: 15 % (Norge–Sverige skatteavtalen).
  • Betaler 15 000 kr i skatt.
  • Sitter igjen med 85 000 kr.
  1. Reell belastning:
  • Kun kildeskatt på utbytte.
  • Ingen formuesskatt.
  • Effektiv skatt langt lavere.

:balance_scale: Sammenligning

• Norsk eier: Må ta ut mer utbytte for å betale formuesskatten → samlet skatt i eksemplet 160 600 kr.
  • Utenlandsk eier: Betaler bare kildeskatt (15 000 kr i eksemplet).

:arrow_right: Den norske eierens løpende beskatning kan være 10× høyere enn for en utenlandsk eier

4 Likes

Helt ryddig eksempel, men det unngår å svare på spørsmålet jeg stiller.

Stockholm er opp 49% siste 5 år. Oslo er opp 92%.

1 Like

Oslo er tungt vektet mot olje og gass.

Hva har vært veldig ettertraktet i denne perioden?

3 Likes

Det går rimelig greit ellers også.

Over til noe annet:
Etter å ha forent Russland, India og Kina, er det neste prosjektet for Trump å tvinge Norge inn i EU?

1 Like

Hva med ingen? Hva med å kutte litt i det ekstreme offentlige sløseriet?

7 Likes

Man kan dra ned på utgiftsiden. Formøehetskatten finns ikke der før at staten trenger penger. Staten flommer over av penger.
Formøehetskatten finns der før at gjøre folk som driver selskaper eller har spart opp kapital gjenom åren fattigre eller i hvert fall mindre rike. Et ideologiskt utjevningstiltak.

“Fattigdom er ikke noe problem, så lenge den deles like.” /Ernst Wigfors, Svensk socialdemokratisk ideolog.

1 Like

Et land består av mer enn bare børsen og børsnoterte selskaper.

1 Like

Det er en litt annen debatt.
Men la oss si at regjeringen vil gå inn for å kutte de offentlige utgiftene med 3 prosent i neste stortingsperiode, og at skatter og avgifter skal senkes tilsvarende.
Det er ikke gitt at landets skatteytere og skatteeksperter vil mene at fjerning av formuesskatten bør ha førsteprioritet.
Det KUNNE jo også vært “vanlige folks tur”.

Selv ekspertene er rykende uenige om formueskattens eventuelle skadevirkninger.
Men argumentet med at formueskatten er viktig for å redusere ulikhet, er i beste fall vikarierende.

2 Likes

Det virker som dere ikke får inn i hodet at konsekvensene av å beholde formueskatten er det som mest av falt vil gå ut over velferd og folk flest. Fremstillingene der det er “uenighet” eller “forvirring” er konstruert og/eller direkte fordummende. Ha en flott helg.

4 Likes

Hvis det som står i artikeln er riktig så holder en del av experterne en meget lav nivå og har oppenbart ikke noen koll på hvem som betaler formøehetskatt eller på hvilket grunnlag.
Men: Man skall ha klart før sig at aviser endrer på interjuver og skriver litt hva som. Særlig vensteraviser som DN. Men det ser ikke bra ut før somliga i artikeln.

1 Like

Har ikke noe behov for å forsvare formueskatten som, i likhet med mange andre skatter og avgifter, også har negative sider. Selv betaler jeg den med liten glede og undrer meg over at man ikke har greid å heve bunnfradraget slik at man unngår at det blir en tilleggsskatt for folk flest. Men jeg vet heller ikke om det er der jeg ville kuttet først.

2 Likes