Ved å kutte den først vil man umiddelbart forhindre videre tap/utflytting av milliarder i skattegrunnlag + få hjemflytting. Det er vinn-vinn. Utover det trengs det et skatteforlik slik man unngår at det ikke går an å ha et langsiktig eierperspektiv i Norge.
Synes jeg ser Jonas, Trygve, Kirsti, Marie Sneve og Arild med norske «Trump-caps» der det står :
« Andre land først»
Men pengene forsvinner jo ut av landet i full fart. Tror disse “ekspertene” at de som flytter ikke kan regne? Kommunene som har hatt de aller største inntektene fra formuesskatt ville nok heller at de ble i landet og betalte skatt på utbytte, kapitalgevinster og lønn - og også bidro til sysselsetting lokalt.
Rikingene tar første klasse eller privatfly til bedre destinasjoner og bygger videre verdier der, mens vi kan leve av å klippe håret til hverandre.
Deilig med skatter man ikke selv må betale!!!
Det er noe grunnleggende udemokratisk med skatter som ilegges av ett flertall på en del av befolkningen uten at de selv skal betale. Det være seg eiendoms-, formues- og arveskatt.
Jeg betaler eiendomsskatt, er ikke rik nok til å betale formueskatt, men må si jeg betaler eiendomsskatten med glede. Kommunen har ikke flust med penger og jeg ser den gjør veldig mye nyttig arbeid. Av og til tenker jeg at de er idioter, men for det meste, så gjør de det de skal. Sist nå, så skulle de legge ned en barneskole som ville gitt veldig mange barn en dårligere skolevei, samtidig som kommunen har latt det etableres nye boligfelt i området. Jeg tenker at økt boligskatt ville vært en god måte å få inn pengene på. Den ville hovedsakelig blitt betalt av de med best råd som meg selv.
Hver gang jeg betaler skatt, så tenker jeg på venner og bekjente med elendig råd som får noe støtte fra staten og tenker at ja, det betaler jeg en liten bit av. Det er kanskje vanskeligere å forstå hvis man ikke omgås et bredere spekter av mennesker?
Hele problemet er at den treffer deg privat samme faen om du er “rik” eller ikke. Jeg er ikke rik, men er formuende og er tilnærmet blitt tvunget til å selge kilden til formuen - et flere generasjoner gammel eiendomsselskap som er svært veldrevet og betaler ut relativt rause utbytter til eierne (her: 6 likestilte stk).
Hvorfor selge? Fordi verdsettelsesrabatten har blitt mer enn halvert og skattesatsen skrudd opp flere hakk. En skatteøkning på 107 prosent på eierskapet på 3 år!! Utbyttene dekker knapt skatten og da må det selges til utlendinger eller en eller annen eiendomsmilliardær, men de flytter ut over en lav sko de også.
Hadde jeg vært eier av en faktisk produksjonsbedrift med lokalt fotavtrykk hadde jeg mistet det fullstendig. Der skal papirverdier av produksjonsutstyr skattes ihjel,uavhengig om jeg og mine ansatte gikk i pluss fra år til år.
Problemet med eiendomsskatt og formuesskatt ligger jo mye i at den ikke er koblet til betalingsevne og/eller likviditet.
Ta f eks en som har kjøpt/overtatt barndomshjemmet i ett dyrt strøk. Så stikker ektefellen av eller faller fra uten skikkelig forsikring. I noen tilfeller kan eiendomsskatten da utgjøre en netto månedslønn. Så må mann kanskje rett og slett flytte bort med familien sin.
I tillegg har man jo formuesskatt på boligen som også kan slå inn om man er relativt gjeldfri nå som verdsettelsen av primærboliger også har økt mye.
Godt valg!
Så litt makro: USDNOK er på vei under 10,00 as we speak!
Og det er derfor jeg tenker at det ikke er dumt for høyre og venstresiden i politikken og inngå et kompromiss som faktisk er til å leve med.
Det må være det blotte minimum.
Hadde jeg vært eier av en faktisk produksjonsbedrift med lokalt fotavtrykk og historie hadde jeg mistet det fullstendig. Der skal papirverdier av produksjonsutstyr skattes ihjel, uavhengig om jeg og mine ansatte gikk i pluss fra år til år. Hinsides.
Venstresiden i Norge er jo mot profitt så vi får glede oss over at vi hjelper Sveits ved å sende kapitalen og våre beste kvinner og menn dit.
Det er ikke mulig at gjøre en kompromiss ettersom høyre og venstresiden står før langt fra varandre ideologiskt.
Venstresiden vill ha vekk folk med mye penger. Folk som gjør det bra skall slås ned på. Private selskaper skall vekk eller eies av utlenninger.
Høyre-siden vil at folk skall få gjøre det OK og ha et bra klima før selskaper og mensker at utvikles.
Det er ikke summer og %-satser som det står på, uten helt ulike synsett på hva før samfunn man vil ha.
Vanskelig å møtes med så ulike utgangspunkter.
Ap er klare for å gjøre et kompromiss, H er iflg Frølich klare for å gjøre et kompromiss. Tilsammen har disse to 43% av stemmene. Joda, det går nok.
Ja, Ap kan man ju stole på… Hvis regeringsmakten henger på SV, Rødt og Mdg og de krever formøehetskatt så blir det sånn. Da betyr gamle avtaler ikke en dritt. Uansett konsekvenser.
På 80-talet i Sverige da jeg vokste opp hadde vi ett taletsætt: “En sosse lyver. Alltid”. Det gjeller fortsatt.
Det har vært forslag om å heve bunnfradraget i formuesskatten til 10-20 millioner kroner. Både for å skjerme oppstartere, eiere av småbedrifter og boligeiere som etter prisgaloppen helt fra bunnen i 1992 nå sitter på et skatteobjekt.
At ulike skatter og avgifter på forskjellige felt er udemokratisk fordi det er vedtatt av et flertall og rammer et mindretall, blir bare tøys. Det har man på alle områder av samfunnslivet og er selve demokratiets natur.
Demokrati er ikke noe fullkomment system som gavner alle til alle tider. I et fungerende demokrati er det flertallet som bestemmer, men der man også tar hensyn til mindretallets interesser.
Hva er alternativet?
Når Ap skulle ha gjennom avgiftene på lakseoppdrett fikk de støtte av f.eks. Venstre
Hadde egentlig tenkt å gi meg, men det er vel høflig å svare, så kort nå.
Alternativet er å ha politikere som forstår at om vi baker en større kake kan det bli mer til alle. Nå “jager man” folk ut av landet med å utforme skatter som ikke lønner seg “for landet som helhet”.
Når det gjelder eiendomsskatt har man dessuten det åpenbart udemokratiske med at mange hyttekommuner vedtar eiendomsskatt som er skapt for gi hytteeiere (som ikke har stemmerett i kommunen) en høyere verdsettelse enn en tilsvarende verdifull fast bolig.
Som sagt godt valg!
I norsk politikk er det tradisjon for brede forlik i viktige saker. Som skatt, pensjon, og nå også forsvar. Det for å sikre at reformene overlever regjeringsskifter.
Det går sikkert neste gang også. Det blir ingen skattereform med et knapt stortingsflertall.
Et par ganger burde regjeringen ha samlet en bredt forlik bak vedtak - som sammenslåing av fylkene. Så gikk det også galt.
Kommende regjering får omtrent samme sammensetning som Oslo bystyre hadde under Raymond Johansen. De satt fra oktober 2015 til oktober 2023.
I denne perioden falt Oslo fra 1ste plass blant landets 401 kommuner i kommunebarometeret og ned til 120de plass.
«Trygg styring» på nåde fra Rødt, SV, MDG og SP