Jeg er enig i den største asseten er egen bolig, men hva hjelper det hvis du er 65 år, boligen er verdt 8 MNOK og gjelda er på 3 MNOK. Da har du 5 MNOK i EK, men du sliter fortsatt med å betale renter og avdrag fordi pensjonen ikke strekker til og kontoen tappes gradvis ned. På et punkt er cashen brukt opp og du føler deg plutselig veldig fattig.
Jeg sitter i møterommet og planlegger slike strategier flere ganger i uken med mennesker som kommer med ulike utgangspunkt. Fellesnevneren er at de alle har overskuddslikviditet, men de forstår at gjør de ikke noe med den annet enn konto, vil mye av verdiene tappes. For noen brukes de helt opp innen em gitt periode, for andre har de uansett mer enn nok, men de overlater mindre til neste generasjon fortsetter de med konto.
For meg handler dette med at man forstå risiko for å gjøre gode, opplyste valg og akseptere at den dagen du går fra et sikkert tap (konto) til en langsiktig strategi som vil tjene deg godt, så må du være forberedt på at av og til føles det ut som man taper. Om det er april 2025, september 2022, mars 2020 etc. Det kalles risikopremie for en grunn; man blir belønnet over tid, men ikke konstant 
Har sett flere ganger at voksne mennesker som har turt å benytte main asseten sin for å trekke opp en ramme og sette pengene i arbeid i markedet har fått betydelig mer økonomisk frihet. Hvorfor spinke og spare deg til fant med gjeldfri bolig når du kan anvende verdiene til noe som gagner deg økonomisk over tid. 3 MNOK satt i markedet over 15 år med årlig uttak på 250K fra år tre gjør deg i stand til å ta ut 5 MNOK neste 20 årene og allikevel ha hovedstolen i behold etter 20. Da kan man løse inn lånet og være happy. Kontoen vil være tomt for lenge siden.
I stedet lar man bare asseten ligge der og har selvsagt et godt sted å bo, men man benytter ikke sin EK til å gi seg selv økonomisk mer handlingsrom. Dette krever toleranse, innsikt og finansiell evne, samt en god støttepartner, men det er ikke nødvendigvis så mange som er satt opp slik.
Sikkert en avsporing dette, men siden du nevner bolig som main asset, fikk jeg lyst til å fremheve hvor mye glede man kan få ekstra ut av den hvis man bare tørr OG forstår.
Har mest i solide aksjer altså, men de binære start med snittet.
(*And their descendants)