Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg har vært bear og gått glipp av en del oppgang. Kanskje har jeg lagt for mye vekt på inverted yield, økende ledighet, de-globalisering, geopolitikk etc.
Andre (@Snoeffelen ?) har pekt på demografi og hevdet at mange gamle mot få unge må føre til vanskelige tider.
Men,- av det jeg har klart å tolke historisk er motsatt. Manglende arbeidskraft har gitt mer automatisering og rask teknologiutvikling. Overflod av arbeidskraft har gitt lite teknologiutvikling fordi man bare kan sette masse folk på oppgavene og betale dem dårlig.

Kanskje har nedturen i 2022, pandemien og liberation day tappet nok luft ut av ballongen?
Kanskje går teknologiutviklingen nå så fort at vi får en lang teknodrevet oppgang?
Kanskje tjener selskapene mer på tross av toll/Trump bl.a pga skatteletter og finansielle stimulanser?
Eller kommer nedturen nå fordi jeg har blitt mindre bear og mer bull? :see_no_evil:

6 Likes

Det er jo verdt å merke seg @Faerder at årsaken til optimismen ikke er videre tro på AI-boblen, men investeringer i infrastruktur og industri.

Man kan jo spørre seg om hvor lenge man kan leve av å invester i forsvar (det er jo ikke direkte produktivt), men investeringer der er gjerne langsiktige, ikke noe som nødvendigvis snur ved neste valg. Ikke noe som nødvendigvis blir kuttet hvis resten av økonomien slacker heller.

Det hadde jo vært rimelig typisk. Spørsmålet er om vi nå er i 2007, mai 2008 eller om vi er midt på 90-tallet og det er fem år til neste krakk…

Jeg er jo litt der at jeg har redusert i en relativt makro-avhengig aksje og har mesteparten i en aksje hvor reguleringer og statlige investeringer tilsier at det vil være oppgangstid - for det selskapet. Jeg har tidligere solgt aksjer på ren makro, men situasjonen viste seg å være mye mindre ille enn jeg trodde og hvis jeg i stedet for å selge ved krakket i 2019 hadde sittet til nå, så hadde aksjen gått 6x. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Jeg synes ekspertene på USA-inflasjon kanskje ikke følger helt med i timen , og kanskje de er litt late og bare vil hjem, eller på hytta siden det er lang helg (klokka skrus tilbake så an får en time ekstra).

image

Really…?

Forventingene til inflasjonen i september var altså 0,4%:

Og ser vi litt nøyere på tallene så var fasiten:

324.800/323.976 = 1.00254, eller 0,25%, bare et hårstrå unna 0,2%…

Og det er som sagt fordi prisen på gasoline var solide 4,1% på en måned:

Totalt ute av sync med alt annet på lista, og holdt omtrent CPI-egenhendig unna 0 inflasjon.

Og ser man på hvordan gasoline var i september basically flat, eller ned, så er det jo ren magi hvordan de har fått dette til.

Og ser man grundigere på shelter, det vil si bolig, som er den viktigste komponenten med 35% og en av de seigeste til å få ned så var ikke den bare på 0,2%:

Den var på 418.598/417.902 = 1,00166, dvs 0,17%, eller en årlig rate på 2,0% langt lavere enn akkumulert nivå på 3,6%.

Husk at i dette bildet skal inflasjonen i de kommende månedene, oktober til januar, være på hhv 0.2, 0.3, 0.4 og 0.5% hhv, for at inflasjonen skal holde seg på 3,0% YoY., blir den lavere så synker inflasjonen. Det er nemlig et overheng fra fjoråret.

!

Hvis man trekker fra gasoline-tallene, som for meg ser bogus ut, er jeg ikke overbevist om at inflasjonen skal skyte fart fremover, uansett hva ekspertene påstår nå.

2 Likes

Du har ikke fått med deg at Russland har gått fra å være netto eksportør av bensin og diesel til importør av i hvert fall bensin?

Så har vi dette da (Ticker UKOIL)
image

Det har jo skjedd i etterkant, men det er altså et resultat av amerikanske sanksjoner mot russiske oljeselskaper.

Så ukrainske “sanksjoner” på russisk bensin og dieselproduksjon og amerikanske mer tradisjonelle sanksjoner på russiske oljeselskaper.

Du snakker om den rød pila jeg har tegnet inn, den offisielle historien fra BLS er den grønn pil.

Legg merke til at om gasoline er ned 4% i oktober for å reversere opp 4% i september så er det likevel et gap ned (orange pil) ned til ditt argument om Russland.

Til syvend og sist er det hva som måles ved pumpene i USA som avgjør hva US CPI blir

image

Ja, really.
Kjerneinflasjonen var på 3,0 %. Det er ikke er argument for å sette ned renta. Det er det han sier. Det er selvsagt korrekt. Men så det er andre argumenter for å sette ned renta. Og da er det bra at inflasjonen i det minste ikke raser oppover slik at den er til hinder for rentenedsettelse av andre årsaker. Bensinprisen, eller “gasoline” som du kaller det, spretter opp og ned og har ingen påvirkning på rentebeslutningene. Ei heller avvik mellom faktisk inflasjon og det bankene gjettet på på forhånd. Det er bare støy, som du har en egen evne til å fokusere på.

1 Like

Hvis du kjører fra Oslo til Kløfta, og har brukt en time på 50 kilometer så har snittfarta di vært 50 km/t, men når farta di siste 20 minuttene har gått fra 40 km/t til 20 km/t så er det fordi du har kommet på en humpete vei.

Derfor er MoM betraktninger viktige i forhold til YoY.

Det er hvor vi er nå som er avgjørende, on a bumby road.

Flott at det at vi lå på motorveien i 80 for 3 kvarter siden, og har kjørt 50 km på en time, men nå er i altså på grusveien og ikke E6.

Morsomt,
så farten har stupt, men det er gammel morro som gjør at inflasjonen fremdeles er 3,0 på årsbasis? Det er derfor 3 mnd annualisert rente nå stiger markant?

image

Den samme eksperten som du siterer sier altså at det er “oppmuntrende” at inflasjonen er litt ned. Det syntes markedet også. Det er essensen. Så får du holde på.

2 Likes

Jeg er ikke enig:

LOL, my bad, jeg mente inflasjon.

1 Like

Sorry, jeg må bare ta deg på ordet, uansett så tyder en svak reaksjon nedover på US 3 month at rentemarkedet nedjusterer inflasjonsforventningene sin litt, på bakgrunn av siste CPI-tall, og kanskje annet makro-stuff.

Problemet her er at en ikke lenger kan stole på dataene som kommer ut fra Labor Department.
Så når en prøve å trekke rasjonelle konklusjoner ut fra upålitelige data blir det litt som tipping.

3 Likes

Er det det?

Synes denne grafen viser rimelig greit at det som løfter børsene er nettopp teknologi / IT, ikke infrastruktur, industri, verdi og fysiske investeringer.

Selv sitter jeg med Janus Henderson Global Tech Leaders og BlackRock World Technology. De to fondene skal eies inn i evigheten.

4 Likes

Jeg refererte til tallene fra Tyskland som gjaldt for denne måneden :sweat_smile:

Jeg er ikke overrasket over at 10 års tallene viser noe annet

Det holder å se på 2025-grafen :blush: Det er IT som har spiket mest etter droppen tidligere i år.

Mmm, ser industri er #2 i hvert fall.

Ja, men det kan ikke kalles «en god andreplass» i den sammenhengen her😅

Det har nesten holdt følge med indeks relativt sett, men ikke bidratt til alfa.

Lurer på hvordan den grafen hadde sett ut uten denne:

1 Like

Apropos rentesetting i USA

1 Like