Hvor kjøper du disse gullandelene? Er det fond? I så fall hvilket? Synes BGF sitt er veldig dyrt.
Jeg har bgf,
Ellers finnes det auag Investera i guld - Guldgruvbolagsfond — AuAg Fonder
Ellers etf / ETn eller fysisk. Det er fordeler og ulemper med alle løsningene så man får gjøre sin egen vurdering. Jeg bor i Sverige med annet skattesystem og regler enn i Norge.
Jeg brukte denne ETF-en:
Denne grafen viser at China på sikt er “doomed”:
Den er mer djevelsk enn de fleste skjønner.
For selv om fødsel-raten i Kina er veldig lav, med 1 barn per kvinne, så kommer den til å falle enda mer, helt ned på nivå med Sør-Korea, og kanskje lavere i løpet av de 5-10 neste årene.
For det som er annerledes i Kina enn mange andre land med lave fødsels-tall er at kineserne (kvinnene) også svarer at de ønsker seg få barn, faktisk færre en de pt får, som selvsagt forklares av at de som er spurt er i målgruppen for få barn (studenter og unge voksne, mens de som har fått barn er nå voksne dammer i 30 åra, og sikkert eldre også.
Figuren over viser at kinesiske kvinner (studenter og unge voksne) kun ønsker seg 0,64 barn.
Kinesiske menn ønsker seg 0,99 barn.
Det er omtrent 8,5 millioner menn og 7,9 millioner kvinner i Kina på hvert årskull i 20-årsalderen, de ønsker seg til sammen 5,1 millioner barn per årskull.
Til sammenligning er det ca 12 millioner mennesker per årskull i Kina i 50 årene. Alle de går av med pensjon, og forsvinner ut av arbeidslivet neste 10-15 år.
Kina må visstnok satse på innenlandsk etterspørsel nå som de er utsatt for Trumps Tariffs, alternativt selge enda mer til Europa og Afrika. Det må bli mye mer eksport til Europa og Afrika for pensjonister med lav pensjon bruker ikke mye, nesten ingen unger bruker nesten ingenting, og de som jobber skjønner at de ikke kan stole på staten når de blir gale og sparer sikkert det de makter.
Kanskje kineserne kommer til å jobbe seg ihjel…
Ja, det hadde kanskje løst noen problemer med eldrebølgen, skjønt Kina har nettopp passert USA på forventet levealder …
Kinas labour productivity er fallende:

Så de kommer aldri til å bli rike, for neste 10 år forsvinner veldig mye blue collar ut, aldersgruppen 50-59 er den største populasjons-kohorten i Kina til å gå av med pensjon, og arbeidsstyrken vil synke drastisk. Kina blir gamle før de blir rike.
Kina har sannsynligvis dårligere økonomiske data enn det som blir rapportert, og mindre og mindre blir rapportert:

Dessuten har Kina mye mer av idiot-prosjekter som ikke bygger kapital som gir avkastning:
Spøkelsesbyer som gir vekst-tall og labour productivity:

Og infrastrukturprosjekter på steder som ikke trenger det, eller som aldri burde vært bygd, og i en kvalitet som ikke svarer til den økonomiske veksten det representerer.

Masse “vekst” i Kina som egentlig er annet enn tapt kapital.
Alt dette har du skrevet ørten ganger før. Om og om igjen. Spørsmålet var om du hadde noen aksjetips. Siden du skriver så mye på “Norges beste aksjeforum”

For øvrig, jeg er ikke enig. Den øker med 4-5% siste årene. Veksten er fallende, men produktiviteten øker fremdeles mye.
Data fra i dag tidlig:
Forventet: 5,8%
Realiteter: 4,9%
Her har vi en som har hatt stor glede av alle innleggene på bearfest 2021 2022 2023 2023 2023 og sikkert 2023 i mange år fremover. Han er jo totalt bortreist, i den grad det gir mening å snakke om noen track record når det meste er pjatt med politisk slagside. Han spekulerer åpent i at NASA publiserer måleobservasjoner hentet fra fremtiden. Hvis det ikke ringer noen bjeller da, så greit.
Er surt i eiendomsmarkedet også, og fixed assets investment faller, artikkelen er fra i dag selvsagt
… begge to vil nok bruke TMSC 
10-åringen nærmer seg 2% med stormskritt, og 30-åringen er på 3,4%.
En ekstremt rotete artikkel. Jeg sitter igjen med spørsmål om amerikansk import fra Kina faktisk har falt eller om den bare er sendt via andre asiatiske land? Jeg lurer på hvordan handelsbalansen mot Europa ser ut, osv.
Det meste jeg får ut av den er at kinesisk eksport øker, men ikke hvilke markeder den faktisk treffer…
Det er ikke sikkert du blir noe klokere av å se på denne, men du ser i alle fall at Europa og idelogi er en svak greie…
Fortsatt kjøper man masse russisk olje i Europa og vi importerer stadig vekk mer fra Kina, som visstnok står for alle andre verdier enn oss.
For å si det sånn, hva hadde Kina gjort hvis Europa begynte å si til Kina at hey, hvis dere skal eksportere dronekomponenter til Russland, så må nok vi redusere handelen med dere? I stedet, så har f.eks. kinesiske biler samme avgiftslettelser som resten.
Fra 2022 av, så har det virkelig tatt av når det kommer til import for Europa. Redusert produksjon pga dårlig tilgang på energi? 
Ser forresten at Russland også importerer mindre fra Kina, begynner de rett og slett å få dårligere råd? 
Setter pris på objektive fakta som dette @TheObserver
Don’t worry, the Golden Age is around the corner😳