Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Denne under var også fin :sweat_smile:

1 Like

Ha ha, hadde selvsagt ventet at når «Trumps tariffs» skulle gå utover Kina sin eksport til USA så ville kinesiske varer bli dumpet i Europa i stedet for, og at det ville gi surmuling og misnøye i Europa, men at europeiske ledere skulle bli som Trump så fort hadde jeg ikke ventet.

Macron = Trump 2.0 og truer med følgende gjenkjennelige mottrekk

3 Likes

Dævven, Kina ass :muscle:t2::sunglasses::panda_face::cn:

Øker eksporten YoY i november med 5,9% tross en nedgang på solide -28,6% til USA, kompensert fordi eksporten til EU øker med 14,8% og masse dumping av varer til det globale sør.

1 Like

Kanskje det bare er meg, men vil det ikke være litt vanskelig å unngå “trade surplus” når den ene parten, Kina, har over 1,4 milliarder innbyggere og den andre parten, Frankrike, har 70 millioner innbyggere?

1 Like

Tallen gjelder hele EU, men tenker at logikken din blir litt feil.

Hvis jeg Snøffelen var et land, med en person. ville alt annet enn et massivt handelsunderskudd hvis jeg handlet med Kina vært umulig?
Selvsagt ikke, jeg kan produsere mer enn jeg konsumerer, gitt at Kina er villig til å kjøpe det jeg produserer, og jeg kanskje ikke må kjøpe alt jeg ikke trenger av Kina.

1 Like

Jeg har et lite handelsoverskudd hver måned som jeg setter inn på kontoen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Hehe, ja, det var litt sånn jeg tenkte. Fuzzy logic. :sweat_smile:

1 Like

Nærmer seg en klassisk break out… higher yields anyone?:sweat_smile:

4 Likes

Higher for longer

3 Likes

https://www.dn.no/utenriks/kina/usa/nvidia/-kina-dro-pa-treningsstudioet-usa-festet-og-de-festet-hardt/2-1-1914191

Konsekvensen, ifølge Gave, er at USA nå sitter med en enorm gjeld og en forsyningskjede som fortsatt er sårbar. Kina har derimot brukt syv år på å bygge uavhengighet.

3 Likes

Hva tror dere om børsene i morgen, etter kveldens FED-kutt?

• Børsene er priset for perfeksjon. Blir nedgang
  • FED kutt gir oppgang

0 stemmegivere

Noen som har tallene på dette i Norge?

Har trompeten slengt med leppa?

Svak rapport fra Broadcom, og Oracle på onsdag setter vel en støkk i ai kortsiktig (utenom Tesla :stuck_out_tongue: )

3 Likes

Mexico må også ta grep, og da blir kinesiske nyheter slik:

Som vi vet fra før har Europa blitt ganske desperate etter at Kina nå ikke kan dumpe ting i USA lenger, og må dumpe det andre steder

image

image

3 Likes

Jeg tror at mange tenker at Kinas handelsoverskudd er et tegn på kinesisk styrke, og dessuten at Kinas handelsoverskudd skyldes en villet politikk fra Kinas ledere som holder den kinesiske valutaen kunstig lav.

Jeg tenker at Kinas handelsoverskudd ikke er et tegn på kinesisk styrke, men på kinesisk svakhet. Og jeg tror ikke Kinas Yuan, Renminbi, RMB eller hva man kaller den er undervurdert, jeg mener den er overvurdert. Og jeg kan forklare hvorfor jeg mener det.

Først handelsoverskuddet, det er enklest å forstå. Kina har et økende handelsoverskudd, ikke pga av økende eksport, men pga av synkende import. Det er ikke styrke. Hadde mannen i gata i Kina vært selvsikker hadde han kjøpt mer av utenlandske kvalitetsvarer, ikke spinket og spart så mye han kan, og levd på et eksistensminimum.

Faktisk har eksporten vært ganske flat siste 3-4 år.

Eksport siste 10 år i Kina:

Mens import har vist gradvis nedgang siste 3-4-5 år.

Som kjent er handels-overskudd forskjellen mellom de 2 grafene over, og bildet av en fattiglus som spinker, sparer og spiser nudler er tydeligere enn et bilde av kineseren som ser lyst på fremtiden og unner seg ting i livet.

Kinas beryktede 996 skjema (klokka 9 til 9 , dager i uka), er det som febrilsk gjøres for å holde hodet over vann, i et kollapsende boligmarked.

Når det gjelder påstanden om at Yuanen ikke er undervurdert, men heller overvurdert så må man først se på en hendelse 10 år tilbake, hvor kinesiske myndigheter febrilsk prøvde med en devaluering som svar på kapitalflukt:

Etter dette har kinesisk myndigheter innført strenge kapitalkontroller

image

Oppsummert:
Kinas handelsoverskudd skyldes at mannen i gata jobber ræva av seg uten å få skikkelig betalt, det meste av handelsoverskuddet er myndighetens penger. Og hadde ikke det vært for strenge kapitalkontroller så hadde mange kinesere faktisk valgt å investere trygt i utlandet, som ville ført til det samme som i 2015, kapitalflukt og en synkende Yuan.

Da ville mannen i gata fått det enda kjipere i sitt 996 spinke og spare regime.

4 Likes

Men kinas export som sådan, alltså ikke handelsøverskottet, er jo også rekordstort.

Jeg vibber at det kommer toll på kineiske varor også til Europa/EU. Og det kan komme raskt.

2 Likes

Kinesiske makrotall, av betydning, for november kom i natt.
Den kinesiske forbrukeren viser svakhet da retail sales YoY kom inn med en vekst på 1,3%, mot forventet 3,3%.

Industriproduksjon opp 4,8% mot forventet 5,0%, YoY.

Og boligprisene falt -2,4% sammenlignet med et forventet fall på -1,9%.

Det kinesiske godstoget er i ferd med å stoppe opp, og de neste 10 årene bestemmer demografien at disse trendene forsterkes.

7 Likes

Denne er den kjipeste av alle makrotallene som kom i natt:

https://www.ft.com/content/2f3d6fbd-22aa-4ca7-9fbe-e6e2a45ced09

Bortsett fra noen covid-måneder på vår og sommer 2020 har fixed investment alltid vært positivt, nå er den negativ for 3 måned på rad , akselererende , og verre enn ventet

https://tradingeconomics.com/china/fixed-asset-investment

Sjekk f.eks. 20 siste år (10Y), så ser man at siste halvåret har vært «off a cliff»

2 Likes

image

5 Likes