Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

SUPREME COURT STRIKES DOWN TRUMP’S GLOBAL TARIFFS

The Supreme Court ruled Friday that President Trump’s global tariffs are illegal, rejecting his use of emergency powers to impose trade duties.

• The tariffs, covering imports from Canada, China, Mexico, and nearly all countries, were projected to raise $1.5 trillion over a decade.
• Trump justified them as a response to fentanyl and trade deficits, declaring national emergencies.
• Lawsuits argued the tariffs were unauthorized taxes on Americans, and lower courts largely agreed.
• The decision ends a signature White House trade policy, which had remained in place during litigation.

10 Likes

Oops

Forrige gang prisen gass dro av gårde i 2021 så fulgte renta på.
Mer enn noe annet var det dyr gass som la grunnlaget for renteøkningene, fordi dyr gass betyr instant dyr strøm og produksjon. Dyr olje påvirker også inflasjonen, men det er en annen treghet, det begynner først å vise seg 6-12 måneder senere.

3 Likes

Makro for Norge:

Krona omtrent på det sterkeste vs EUR siden 2023.

Det samme gjelder USD

Jeg ser at f.eks. Tesla Model Y long range 4x4 nå koster ca det samme som den gjorde før den fikk 50k i økt moms. Det skulle ikke forundre meg om endel andre konkurranseutsatte importvarer også faller i pris framover

Fallende priser på importvarer vil kunne gi Norge lavere rente.

2 Likes

Litt avhengig av hva du mener med «koster», for Tesla kan jo ikke sette ned prisen. Derimot får du en rabatt som langt på vei dekker momsøkningen og i motsetning til de som panikkhandlet i desember får du 0% rente (2,99% i q4 iirc).

Edit: Teslaer er neppe en god makroindikator, for det er så mye triksing med prisene av hensyn til regnskap og salgstall.

1 Like

Hæ? Hvorfor mener du at de ikke kan det?

Prisen før var type 568k hvorav tilnærmet 0k var moms
Pris i dag er 564k hvorav ca 49k moms

Prisen eks moms har da gått fra 568k til 515k, dvs en prisnedgang på 53k eller 9%.

Jeg synes forresten dette er et godt eksempel på hvorfor en økning i avgifter ikke nødvendigvis gir en økning i pris på varer. Vice versa, en nedgang i avgifter gir ikke nødvendigvis en nedgang i pris på varer.

1 Like

Jeg mener disse prisene er like som før. Hvis Tesla endrer listeprisen er det negativt for selskapet, så det unngår de. Nå bruker de «Tesla Bonus» og 0% rente for å justere prisen til ca. det den var før nyttår. (De fleste bilmerker holder vel for så vidt på sånn i noen grad)

1 Like

Leste du hva jeg skrev over? Tesla har redusert prisene. Valutakurs har nok buffret mye for tesla.

Jeg vet ikke om jeg forstår poenget ditt.

Tesla reduserer prisene dynamisk etter når de trenger å bli kvitt biler. Nå har de «redusert prisene» (forbrukeren betaler riktignok ca. det samme som før) fordi Norge har satt opp avgiften (betalingsviljen øker ikke selv om momsen gjør det). Så vidt jeg vet har Tesla hatt samme «pris» i hele år, før krona flytta seg (men ingen kjøpte Tesla/elbil i januar uansett).

Krona falt mye gjennom 2025 uten at Tesla satte ned prisene

image

Når effektiv moms gikk opp, så satte de sine priser ned, så kundene betalte det samme.

Krona styrket seg (antar jeg du mener). Og det er et greit nok poeng. Men med akkurat denne varen er det ikke godt å si hva som bokføres. Bilen har kostet 499 hele tiden, men hvis renta de gir deg er 0% kutter det bokført omsetning med kanskje 100k, og hvis den er 2,99, så er reduksjonen mindre (Troy Teslike oppgir at rentekampanjen bokføres som redusert omsetning). Og gjennom fjoråret hadde de et mageplask av en lansering som gjorde at de satte renta til 0% frem til statsbudsjettet ble lansert og renta ble satt opp 2,99%. Så de tjente mer i USD per bil og satte opp prisen.

Tldr; Så det jeg plukker på er valget av makroindikator.

1 Like

Årsak:

Belgian authorities identified 45 violations, mainly concerning forged certificates.

Håndhevelse av sanksjoner mot russiske fartøy og innenfor det normale regelverket rundt falske flagg og sertifikater vil kunne påvirke skyggeflåten i stor grad tenker jeg.

Det vil vel rett og slett øke ratene for legitime fartøy til en enda større grad. Det vil potensielt også øke olje- og gasspriser hvis større deler av den russiske skyggeflåten ikke lenger får operere fritt.

4 Likes
4 Likes

https://www.dn.no/makrookonomi/jobbsjokk-i-usa-manedens-viktigste-tall-minus-92000/2-1-1956041

5 Likes

mange gode grunner til å ta gevinst her og der nå, synes jeg.

3 Likes